Nissan X-Trail skifter spor

Firehjulstrækkeren Nissan X-Trail skifter image. Fra landmandens plørede offroader til højbenet forstads-SUV – men firehjulstrækket er dog bevaret.

Nissans X-Trail skifter spor. Når tredje generation kommer på markedet næste forår, byttes de ujævne markveje ud med pæne villaveje.

Bilen, der hører til i klassen af de såkaldte SUV’er med blandt andet Toyota RAV4, Subaru Forester og Honda CR-V, har ikke tidligere fejret de store salgssucceser i Danmark. Måske på grund af en lidt rå fremtoning som brugsgenstand og et anonymt, firkantet look. Og så fordi lillesøster Quasqai med det fikse design og de lave priser har løbet med kunderne.

Også bagfra er Nissan X-Trail blevet mere "stueren" - der er noget nydeligt Lexus RX over afslutningen.
Også bagfra er Nissan X-Trail blevet mere “stueren” – der er noget nydeligt Lexus RX over afslutningen.

Men det skal der laves om på. Ifølge den norske udgave af ’auto, motor og sport’ giver Nissan sin nye X-Trail et mere eksklusivt og luksuriøst udtryk, som mere skal appellere til det købestærke publikum i storbyernes forstæder end til landmænd og håndværksmestre.

Teknikken er udviklet i samarbejde med alliancepartneren Renault på deres fælles C-platform.

Den nye X-Trail bliver sandsynligvis mere højbenet end den mindre Nissan Qashqai, som sælger rigtig pænt i Danmark med over 3.000 solgte biler det seneste år.

Nissan har oprustet på designfronten de seneste par år ikke mindst med Juke-modellen, der i 2010 fik mange til at spærre øjnene op. X-Trail-designet får ifølge billederne også et alvorligt løft med langt mere svungne, organiske former, boomerangformede baglygter, LED-lygter i fronten, en karakteristisk D-stolpe og voldsomme fælge på op til 19-tommer.

På motorsiden bliver omdrejningspunktet sandsynligvis den nuværende 2,0 liters DCI diesel med 150 hk.

Fleksibelt bagsæde og op til 7 siddepladser
Interiøret byder på kromdetaljer og paneler med pianolak, som er en af tidens trends. Anden sæderække vil kunne skubbes frem og tilbage for at give mere fleksibilitet i kabinen. To ekstrasæder længst bagude kan bestilles som ekstraudstyr og giver dermed mulighed for syv sæder i alt – og god plads til ’dine, mine og vores børn’.

Nissan X-Trail får også en del andre detaljer, som letter livet, når familien skal i skoven; blandt andet bagdøre, der åbner helt op til 80 graders vinkel, bedre komfort på bagsædets midterste plads og opbevaringsrum til iPad og lignende. Det hele akkompagneres af et nyt infotainmentsystem med navigationssystem og 7-tommer skærm.

Selv om den nye X-Trail nok mest kommer til at færdes på skoleveje, indfaldsveje og motorveje tyder de tekniske detaljer på, at bilen fortsat vil være mand for en god gang off-road i skoven eller på marken.

X-Trail-kabinen er moderniseret med pæne overflader, pynte-pianolak og 7-tommers touchscreen.
X-Trail-kabinen er moderniseret med pæne overflader, pynte-pianolak og 7-tommers touchscreen.

Firehjulstrækket styres med en knap på midterkonsollen, som på den nuværende model, og du kan vælge mellem forhjulstræk, ’automode’ og låst firehjulstræk.

’Active Ride Control’ tilpasser affjedringen til vejens beskaffenhed, som set i den nye Honda Civic Tourer, ’Active Engine Brake’ giver mere effektiv motorbremsning, som er godt, når man skal liste ned ad en stejl nedkørsel, og endelig bremser ’Active Trace Control’ hjulene individuelt ved svingkørsel, hvilket forbedrer køreegenskaberne.

Herhjemme starter priserne for den nuværende udgave af X-Trail ved cirka 460.000 kroner. Men der skal nok en noget mere aggressiv prissætning til a la Qashqai til, hvis den nye X-Trail skal have succes i salgsstatistikkerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here