Norsk ex-trafikminister: "Stol ikke på kineserne"

I et opsigtsvækkende interview opfordrer tidligere norsk trafikminister til en mere skeptisk tilgang til fremadstormende kinesiske bilproducenter.

Er billige, men højtudviklede kinesiske elbiler en gave til europæiske forbrugere? Eller lukker vi naivt kinesisk overvågning og dominans ind ad bagdøren, mens vi ødelægger vores egen, europæiske bilindustri?

Debatten raser med voksende styrke i Europa. Også i Norge, der er det land i verden med flest elbiler per indbygger. Mange af dem kinesiske. Ofte lancerer kinesiske bilproducenter nye modeller i netop Norge, fordi landet er foran alle andre på elbiler - det giver et stærkt brohovede til resten af kontinentet.

Ketil Solvik-Olsen, tidligere trafikminister i Norge for Fremskrittspartiet 2013-2018, er ikke i tvivl. I et opsigtsvækkende interview med norske motor.no fastslår han, at "kineserne kan sige, hvad de vil, jeg stoler bare ikke på det."

Kold krig med Kina

Ex-ministeren lægger ikke skjul på, at han er ekstremt bekymret for, hvilke udfordringer invasionen af kinesiske elbiler medfører inden for sikkerhed, teknologi, dataindsamling og livsbetingelserne for Europas enorme bilindustri.

"Mit udgangspunkt er, at vi igen er midt i en kold krig, hvor modstanderen nu er Kina. Det er en kamp om økonomisk og teknologisk dominans i en tid, hvor det, der før var komplicerede operationer nu kan udføres med nogle tastetryk. Det må vi forholde os til," mener Ketil Solvik-Olsen.

Blandt hans bekymringer er, at Kina sidder på op mod 90 pct. af verdens forekomster af sjældne mineraler, der er afgørende for elbil-produktion - og mange andre, kritiske produkter.

Hvor ender data?

"Det samme gælder teknologi: Hvis der stod tusinde kinesere og filmede rundt omkring i Oslo, så ville man begynde at undersøge, hvad de havde gang i. I stedet kører der nu tusindvis af kinesiske biler rundt, spækket med kameraer og lignende teknologi. Hvem ved, hvor dataene ender?"

Ketil Solvik-Olsen tror ikke på de kinesiske producenters løfter om, at de overholder gældende, europæisk lovgivning:

"De kan sige lige så meget de vil, at alle de data, som bilerne indsamler her, forbliver i Europa. Men jeg stoler bare ikke på det, for de repræsenterer et helt andet samfundssystem end vores. Ved vi med 100 pct. sikkerhed, hvem der har tilgang til denne datafangst? Ved vi helt sikkert, at den ikke deles? Hvordan ved vi, at den ikke også havner på en server i Beijing, hvor den kan bruges, ikke nødvendigvis mod Europa, men også til at kontrollere et hav af dissidenter?"

Truer europæisk økonomi

Sikkerhedspolitik er kun den ene side af mønten. Den anden handler om europæisk økonomi og konkurrencekraft. Her er bekymringen, at kinesiske bilproducenter hjulpet af massiv statsstøtte udkonkurrerer deres chanceløse europæiske konkurrenter på unfair vis.

"Jeg bliver dødsensangst, når jeg ser, hvad Kina har gjort indenfor solceller, vind og batterier. Hvis det ender med, at rigtigt mange af verdens biler produceres i Kina, så… Det er ikke unaturligt, at Kina har en betydelig bilindustri, de udgør trods alt en femtedel af klodens befolkning, men hvis det betyder, at vi mister al kompetence, erfaring, interesse og faciliteter for bilproduktion i Europa – hvilken position placerer det os så i 5, 10, 20 år længere nede af i vejen? Det er jeg meget bekymret for," uddyber Ketil Solvik-Olsen i interviewet med motor.no.

Står ikke alene

Den tidligere norske trafikminister står langt fra alene med sin skepsis overfor kinesiske bilproducenter. Her på Hvilkenbil har flere eksperter luftet lignende bekymringer for eksempelvis dataindsamling og overvågning via kinesisk teknologi som elbiler.

Både det amerikanske og engelske forsvar har forbudt medarbejdere at parkere tæt på militære installationer eller tale om følsomme emner under kørslen, hvis de ejer kinesiske elbiler. I USA er det forbudt at benytte kinesisk-fremstillet software i biler.

Endelig er det velkendt, at kinesiske myndigheder kræver at kunne få udleveret alle data fra kinesiske virksomheder - både statsejede og private - på forlangende.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here