Ny Mazda 3 sniger sig under 200.000 kr.

Masser af basisudstyr og samme pris for hatchback og sedan er blandt lokkemidlerne, når Mazda 3 kommer til Danmark i starten af november. Og så lover Mazda en sportslig køreoplevelse.

Når den nye Mazda lander hos de danske forhandlere i begyndelsen af november, bliver det til priser fra lige under 200.000 kr. før levering. Det er en skarp pris, der kun ligger en smule over koreanske konkurrenter som Kia Ceed og Hyundai i30 og markant lavere end tyske rivaler som VW Golf og Ford Focus.

Ikke mindst fordi japanerne ikke fedter med udstyret: Basisudgave Core kommer standard med alt det nødvendige som aircondition, elruder for og bag, sædevarme og fjernbetjent centrallås. Topudgaven Optimum flotter sig ligefrem med tekniske delikatesser som head-up display, Bose stereo og og Xenon-lygter, mens 16 tommer alufælge, 7 tommers tryk-skærm, Bluetooth og p-sensorer følger med i mellemste udstyrsversion, Vision.

Digitalt speedometer møder analog omdrejningstæller i Mazda 3.
Digitalt speedometer møder analog omdrejningstæller i Mazda 3.

Motorprogrammet til Mazda 3 består af tre benzin- og én dieselmotor. Alle er lavet med den såkaldte Skyactiv-teknologi, der bl.a. betyder, at de har samme kompressionsforhold på 14:1. Det er verdens højeste kompressionsforhold for en benzinmotor og verdens laveste for en dieselmotor. Resultatet er i begge tilfælde en mere effektiv forbrænding, der giver højere ydelse og lavere forbrug.

Valget står mellem en ny 1,5-liters benzinmotor med 100 hk samt to versioner af den 2,0-liters benzinmotor, der allerede findes i Mazda 6 og CX-5. 2-liters motoren yder enten 120 og 165 hk og kører henholdsvis 20,0 og 19,6 km/l ved blandet kørsel efter EU-normen. Dieselmotoren på 2,2 liter yder 150 hk og kører op til 25,6 km/l i snit. 6-trins manuelt gear med Mazdas højt besungne korte og præcise gearskift er standard for alle motorvarianter.

Uanset motor og udstyr er der frit valg mellem en hatchback med 5 døre eller en mere traditionel sedan med fire døre og klassisk, udvendigt bagagerum. Prisen er den samme, og dermed fortsætter Mazda politikken fra den større Mazda 6, hvor der er samme valgfrihed mellem sedan og stationcar.

Begge varianter af Mazda 3 er blevet lavere og bredere end den nuværende generation. Akselafstanden er øget med 6 cm. Det skulle gerne komme bagsædepassagererne til gode, og så lover Mazda også sportslige og præcise køreegenskaber. Det må komme an på en prøve, men Mazda 3 har traditionelt budt på en af Golf-klassens mest sportslige køreoplevelser. Bagagerummet rummer stort set det samme som før: 362 liter i hatchbacken og 419 liter i sedanen.

Den praktiske hatchback med stor bagklap er klar i november, mens sedanen først dukker op i Mazda 3 programmet til januar.

Læs mere: Her er den nye Mazda 3 

Mazda3 Hatchback Udstyr Km/l Pris ekskl. levering
1.5 SKYACTIV-G 100 hk Core 19,6 Kr. 199.990,-
1.5 SKYACTIV-G 100 hk Vision 19,6 Kr. 229.990,-
2.0 SKYACTIV-G 120 hk* Vision 19,6 Kr. 246.990,-
2.0 SKYACTIV-G 165 hk Vision 17,2 Kr. 266.990,-
2.0 SKYACTIV-G 165 hk Optimum 17,2 Kr. 296.990,-
2.2 SKYACTIV-D 150 hk* Vision 24,4 Kr. 295.990,-
2.2 SKYACTIV-D 150 hk** Optimum 24,4 Kr. 325.990,-
Mazda3 Sedan (fra januar 2014)
1.5 SKYACTIV-G 100 hk Vision 20,0 Kr. 229.990,-
2.0 SKYACTIV-G 120 hk* Vision 19,6 Kr. 246.990,-
2.2 SKYACTIV-D 150 hk Vision 25,6 Kr. 295.990,-
2.2 SKYACTIV-D 150 hk Optimum 25,6 Kr. 325.990,-
* Kan leveres med   automatgear Kr. 25.000,-
** Kan leveres med   automatgear Kr. 30.000,-
Xenon-pakke til Vision   kr. 15.000,- Kr. 15.000,-
Mazda Radar Cruise   Control til Optimum Kr. 30.000,-
Metallakering Kr. 6.000,-
Speciallakering (Soul   Red) Kr. 7.000,-

 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here