Prisforskellen på fossil- og elbiler bliver stadig mindre

prisforskellen elbiler

Merprisen for elbiler falder hurtigt. Det skyldes både, at elbiler bliver billigere, mens fossilbiler omvendt bliver dyrere.

Mens lavere afgifter gør elbiler relativt billige i Danmark, ser det anderledes ud mange andre steder i verden. Medmindre der ydes tilskud til køb af elbiler, er de typisk noget dyrere at købe for forbrugerne end fossilbiler. Det gælder f.eks. på store bilmarkeder som det tyske og amerikanske.

Men prisforskellen før afgifter på elbiler og benzin- og dieselbiler bliver hele tiden mindre. Og udviklingen går hurtigt. Siden 2018 er den gennemsnitlige pris for en elbil faldet med 25 pct. Det viser en ny undersøgelse foretaget af det amerikanske analysefirma Jato Dynamics, der er specialister i bilindustrien.

I Europa kostede en elbil 27 pct. mere end en fossilbil i 2023. I 2024 var merprisen faldet til 22 pct.

Langt billigere i Kina

Amerikanerne må betale en endnu højere ‘præmie’ for at køre i elbiler – til gengæld skrumper prisforskellen endnu hurtigere end i Europa: For blot fire år siden, i 2021, måtte en amerikaner betaler 50 pct. mere for en elbil end en tilsvarende fossilbil. I 2023 var merprisen faldet til 15 pct., viser Jato Dynamics’ undersøgelse.

I Kina, der har foretaget et strategisk valg om at blive verdensleder inden for elbiler, er situationen helt anderledes.

Den helt store forskel er, at elbiler er langt billigere i Kina end i Europa og USA. I 2022 betalte amerikanerne 67.000 dollars for en elbil – det er 469.000 kr. I Europa kostede gennemsnits-elbilen næsten 56.000 euro – eller 420.000 kr. Det er henholdsvis 101 og 79 pct. mere end de 234.000 kr., som kinesiske bilkøbere slap med for en tilsvarende elbil.

Siden er prisforskellen på elbiler og fossilbiler bare blevet større. Ifølge de nyeste tal fra Jato Dynamics fra første halvår 2023, er elbiler nu 115 pct. dyrere i Europa og 118 pct. dyrere i USA end i Kina.

Mens gennemsnitsprisen for elbiler falder i Kina, er det stadig langt dyrere for europæiske og amerikanske forbrugere at købe elbiler. Grafik: Jato Dynamics

Det er en af forklaringerne på, hvorfor elbiler i dag udgår så stor en del af bilsalget i Kina. I 2024 var fire ud af 10 nye biler solgt i Kina enten elbiler eller ladehybrider.

Større udvalg, lavere priser

Kinas langt hurtigere omstilling til elbiler er ikke mindst baseret på et større udvalg af elbiler til lavere priser. Ifølge Jato Dynamics kostede 80 pct. af alle elbiler købt i Kina i første halvår af 2023 under 300.000 kr. – og en tredjedel af disse kostede endda under 150.000 kr.

Et godt eksempel på, hvor billige elbiler er i Kina, viser prisen på en VW ID.4. I Kina koster den 30 pct. mindre end i USA.

Fossilbiler bliver dyrere

Den stadig mindre forskel i pris på elbiler og fossilbiler handler dog ikke kun om, at elbiler bliver billigere.

“Selv om elbiler hele tiden bliver bedre og billigere, er fossilbiler samtidig steget i pris. Det skyldes strammere lovgivning og flere high-tech features, hvilket tilsammen gør fossilbiler dyrere. I mellemtiden drager elbiler fordel af billigere batterier, hvilket får prisen på elbiler til at falde,” forklarer Felipe Munoz, analytiker hos Jato Dynamics.

Ifølge Kelley Blue Book, der følger bilpriserne på det amerikanske marked, er elbiler blevet 11 pct. billigere fra 2018 til 2024. Til sammenligning er fossilbiler i samme periode blevet 14 pct. dyrere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here