Renault går retro på strøm

renault retro

Retro rykker igen: De næste to år lancerer franske Renault to nye elbiler, hvor både navn og design rækker tilbage i tiden.

De kommende år bliver der mere og mere at glæde sig over som elbilist. Elbilerne arbejder sig nemlig nedad, forstået på den måde at de bliver mindre og dermed også mere tilgængelige for flere bilister. Tænk på VW ID.2 og Tesla Model 2.

Renault hopper med på den elektriske minivogn ved at vække Renault 5-navnet fra årene 1971-96 til live. Med tilføjelsen E-Tech dukker den lille, charmerende franskmand op hos os i 2024.

Lettere og billigere
renault retro
Den elektriske Renault 5 afløser Zoe i 2024 og bliver angiveligt 30 pct. billigere at fremstille.

Bilen står på Nissan-/Renault-platformen CMF-B EV, der er en variant af platformen, som Megane E-Tech står på. Renault 5 vil dele en række komponenter med både elbilerne Megane og Zoe, og ifølge franskmændenes oplysninger udmærker Renault 5 E-Tech sig blandt andet ved at være 30 procent billigere at producere end Zoe, der har været på programmet siden 2012 og udgår med 5’erens fremkomst.

Samtidig bliver batteripakken i Renault 5 E-Tech 15 kilo lettere end i Zoe, blandt andet fordi den opbygges i fire moduler i stedet for i 12. Platformen gør også elbilens øvrige komponenter mere fleksible, hvilket resulterer i yderligere 20 kilos vægttab i forhold til Zoe.

Specifikationer som batteristørrelse og rækkevidde har Renault endnu ikke ytret sig om. Men man forsikrer dog, at batteriet ikke anvender svært tilgængelige og miljøbelastende mineraler, hvilket som en glædelig sidegevinst burde betyde lavere produktionsomkostninger og dermed fornuftige priser.

Comeback til Renault 4
renault retro
Konceptbilen Renault 4ever er her iført fuld krigsmaling, men særligt bagfra aner man inspirationen fra den ikoniske Renault 4.

I hælene på den elektriske Renault 5 kommer også en elektrisk crossover i samme størrelse og på samme platform. Dér griber Renault også tilbage i tiden og genintroducerer 4-tallet. Den oprindelige Renault 4 blev produceret fra 1961 til 1992, og herhjemme var den i mange år postbudenes tro følgesvend.

Renault-topchefen Luca de Meo har en fortid hos bl.a. Fiat, hvor han sad ved daværende topchef Sergio Marchionnes side, da Fiat i 2007 tyede til retro-grebet og med stor succes hev den klassiske Fiat 500 frem.

Bliver Renault 4 og 5 lige så store succeser, har de Meo endnu en gang vist sig at besidde evnen til at ramme plet.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. “tænk på Tesla Model 2”

    Den kan man tænke meget på, men er der nogen, der ved, hvornår den kommer? I år? I 2024? I dette årti? Nogensinde? Mig bekendt er TM2 fortsat bare snak. Lidt som den kommende Roadster og cybertruck der kommer “lige om lidt”

    Mvh Martin

    • Hej Martin. Det korte og ærlige svar er, at vi ikke ved det. Men alt tyder på, at Tesla faktisk er ved at lægge an til at lancere en ny basismodel under Model 3. I hvert fald fremgår der en ‘compact’ af den nyeste masterplan, som Tesla fremlagde i begyndelsen af april. Du kan læse hele masterplanen her: https://www.tesla.com/blog/master-plan-part-3
      Tesla er berygtede for at lufte deres planer i ualmindelig god tid, men kigger vi på, hvad konkurrenter som VW og Renault har annonceret er på vej, tror vi, at Tesla er klar med bilen i løbet af 2025. Navnet ved vi heller ikke noget om – men Model 2 eller A er gode bud. Bedste hilsner Jens Velling, Hvilkenbil

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here