Salg af brintbiler faldt yderligere i 2024

Det globale salg af brintbiler falder fortsat. Selv Toyota tvivler på brint til personbiler efter en tilbagegang på mere end 50 pct. i 2024.

”Brint til personbiler har – på alle planer – været en fiasko.”

Så klart lyder dommen fra James Hong, chef for energiomstilling hos Macquarie Capital, i en artikel om fremtiden for brintbiler i avisen Financial Times.

Friske tal for det globale salg af brintbiler bakker det kontante udsagn op. I 2024 blev der blot solgt 12.886 brintbiler i hele verden. En tilbagegang på 21,6 pct. sammenlignet med 2023 ifølge Hydrogeninsight.

Zoomer man ind på den vel nok største fortaler for brintbiler, verdens største bilproducent Toyota, er der ikke meget opmuntring at spore for teknologien. Sidste år endte Toyotas samlede salg på 1.778 brintbiler. Altså ikke hjemme i Japan men globalt. Det er ikke alene det næstlaveste total-salg siden 2020, men også et fald på hele 56 pct. sammenlignet med 2023.

Tvivl hos Toyota

Når det drejer sig om brint til personbiler, begynder selv Toyota at tvivle.

“Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at fremtiden er lys for brint,” indrømmede Toyotas teknologichef Hiroki Nakajima i november.

I tråd med Toyotas overordnede ‘flervejs-strategi’ mod en omstilling til CO2-neutral transport ved hjælp af flere forskellige teknologier, holder Nakajima dog en dør åben:

”Hvis vi opgiver denne teknologi (brint, red.), risikerer vi at give op på fremtiden,” tilføjede han i samme interview, viderebragt af Financial Times.

Længere og billigere

Selv om tvivlen åbenlyst nager Toyota, har bilgiganten samtidig offentliggjort næste generation brint-teknologi (billedet). Et forbedret brændselscellesystem, der er designet til ”at opfylde de særlige behov i den kommercielle sektor med samme holdbarhed som traditionelle dieselmotorer.”

brintbiler
Allerede i 2023 lukkede de tre sidste brintstationer i Danmark.

Netop her – i satsningen på brint til tunge køretøjer – ligger måske et håb for brint-teknologien. Batteridrevne lastbiler og busser vinder ganske vist frem, men store batterier reducerer lasteevnen, der er afgørende for især lastbiler.

Ifølge Toyota giver den nye generation brændselscelle 20 pct. længere rækkevidde. Samtidig er den op til 37 pct. billigere at fremstille. Produktionen begynder i 2026.

’Vendepunkt’ for 10 år siden

Siden 2014, hvor Toyotas daværende topchef Akio Toyoda lancerede brintbilen Mirai med udsagn som at han ”havde set fremtiden” og at brintbilen ville være et ”vendepunkt” for bilindustrien, har Toyota satset stort på teknologien. Ikke mindst til personbiler.

Særligt siden 2021 er salget af Toyotas brintbiler faldet betydeligt.

Det gør de fortsat. Også selv Toyota kun har solgt omkring 27.500 brintbiler i de 10 år, der er gået siden, og det globale salg af elbiler nu skal tælles i millioner. Samt det faktum at der lukkes brintstationer over alt i verden, så de få brintbiler der findes, skal køre stadig længere for at tanke brint. Herhjemme kan det slet ikke lade sig gøre mere: I 2023 lukkede de sidste tre brintstationer i Danmark.

Hjælp fra BMW og EU

Men Toyota har endnu ikke opgivet. Sidste efterår annoncerede Toyota og tyske BMW et samarbejde om at udvikle person-brintbiler. Alliancen har også fået lidt medvind fra EU, der har besluttet, at der i 2030 højst må være 200 km mellem brintstationer langs de store færdselsårer i Unionen.

Spørgsmålet er, om brint kan konkurrere med stadig billigere elbiler? Især i personbiler. Eller om brint i bedste fald skal håbe på at blive et alternativ til diesel i tunge køretøjer som lastbiler og busser?

Salgstallene tyder ikke på, at person-brintbiler vinder kapløbet med elbiler. Men som man siger: Juryen er stadig ude for at votere…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here