Bilsalget 2016: ‘Gamle travere’ dominerer i toppen – mini’er og mikro’er er stadig top-sællerter, selv om registreringsafgiften er sat ned.
Renault sluttede rekordbilåret 2016 godt af ved at tage både 1.- og 2. pladsen på listen over de mest solgte nye biler i december – med mini’en Clio og Renaults nye mellemklasse-Megane.
Men opgjort for hele året ser bilsalget anderledes ud i toppen. Lad os se nærmere på de øverste ti: Peugeots 208 hører til i miniklassen og er årets mest solgte bil. På 2. pladsen kommer ‘mikrobilernes svar på iPhone’, VW Up, som på femte år har en stærk appel til køberne og de foregående fire år har taget titlen som årets bedst sælgende bilmodel. De seneste to år med lige netop Peugeot 208 som runner up.
Men i år har de altså byttet pladser, og det skyldes ikke mindst, at Peugeot stort set hele året har været fremme i skoene med attraktive kampagnetilbud på 208 samt leasing tilbud med lav eller ingen førstegangsydelse. Det tiltaler danskerne, da man dermed slipper for at låne i banken. Endelig har Peugeot 208 hele året været på leasing-programment hos Gomore til en god pris uden penge forud.
På tredjepladsen kører endnu en Peugeot ind, mellemklassebilen 308, også på Gomore-programmet, og som nr. 4 finder vi minien VW Polo.
I foråret gjorde VW konkurrenten Peugeot følgeskab og hoppede med på privatleasingvognen, hvilket har været stærkt medvirkende til at få en masse Polo’er og Up’er på på gaden.
Også Toyota og Opel fik sat stærke privatleasing-programmer sammen i løbet af 2016 og har fået kontant afregning på listen over bilsalget.
På 5. og 6. pladsen kommer to Toyotaer i mål – Aygo og Yaris. Igen en mikro og en mini. Opels nye Astra er på en 7. plads blot den anden af tre mellemklassebiler i top ti. VW Golf sniger sig med på det yderste mandat.
Lav effekt af lavere afgifter
Selv om bilafgifterne i slutningen af 2015 blev nedsat, således at den højeste afgiftssats blev reduceret fra 180 procent til 150 procent, og der her på falderebet i 2016 tilmed kom en mindre reduktion i afgiften, idet det såkaldte skalaknæk blev forhøjet, så har det altså ikke for alvor formået at flytte om i den øverste del af top 20 listen. De små biler er stadig de mest populære.
Men de større modeller trænger sig på. På 11. pladsen i 2016 ender VW’s store mellemklassebil, Passat, der nu afsættes til både firma-folket og private købere og dermed har overhalet Skoda Octavia, som er faldet et par pladser tilbage i forhold til 2015.
Bedst sælgende af de populære crossovers – de højbenede stationcars – og igen i år eneste af typen på top 20 salgslisten er Nissan Qashqai. Den er 12. bedst sælgende bil i 2016, hvor det sidste år kun blev til en 18. plads.
De resterende pladser i top 20 over bilsalget i 2016 indtages af en række mikrobiler og en enkelt mini.
Læs også: Bilsalget 2016 satte ny rekord
Top 20 personbiler, dec. 2016 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | Renault Ny Clio | 988 | 5,1% |
2 | Renault Megane | 782 | 4,0% |
3 | Opel Astra | 647 | 3,3% |
4 | Nissan Qashqai | 606 | 3,1% |
5 | Volkswagen Up! | 594 | 3,1% |
6 | Peugeot 208 | 587 | 3,0% |
7 | Toyota Aygo | 474 | 2,4% |
8 | Toyota Yaris | 450 | 2,3% |
9 | Volkswagen Polo | 425 | 2,2% |
10 | Ford Fiesta | 413 | 2,1% |
11 | Citroen C1 | 393 | 2,0% |
12 | Volkswagen Passat | 387 | 2,0% |
13 | Peugeot 308 | 383 | 2,0% |
14 | Skoda Citigo | 369 | 1,9% |
15 | Audi A3 | 355 | 1,8% |
16 | Renault Kadjar | 346 | 1,8% |
17 | Volkswagen Golf | 337 | 1,7% |
18 | Ford Focus | 310 | 1,6% |
19 | Mercedes-Benz E-Klasse | 305 | 1,6% |
20 | Skoda Octavia | 302 | 1,6% |
Total top 20 | 9.453 | 48,7% | |
Øvrige | 9.955 | 51,3% | |
Total | 19.408 | 100,0% | |
Top 20, Jan. – dec. 2016 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | Peugeot 208 | 9.381 | 4,2% |
2 | Volkswagen Up! | 7.361 | 3,3% |
3 | Peugeot 308 | 6.135 | 2,7% |
4 | Volkswagen Polo | 5.857 | 2,6% |
5 | Toyota Yaris | 5.483 | 2,5% |
6 | Toyota Aygo | 5.375 | 2,4% |
7 | Opel Astra | 5.041 | 2,3% |
8 | Renault Ny Clio | 4.718 | 2,1% |
9 | Ford Fiesta | 4.471 | 2,0% |
10 | Volkswagen Golf | 4.449 | 2,0% |
11 | Volkswagen Passat | 4.384 | 2,0% |
12 | Nissan Qashqai | 4.365 | 2,0% |
13 | Kia Picanto | 4.230 | 1,9% |
14 | Opel Karl | 4.119 | 1,8% |
15 | Skoda Octavia | 4.078 | 1,8% |
16 | Peugeot 108 | 4.014 | 1,8% |
17 | Kia Rio | 3.950 | 1,8% |
18 | Skoda Citigo | 3.918 | 1,8% |
19 | Hyundai I10 | 3.896 | 1,7% |
20 | Citroen C1 | 3.826 | 1,7% |
Total top 20 | 99.051 | 44,4% | |
Øvrige | 124.114 | 55,6% | |
Total | 223.165 | 100,0% | |
Kilde: De Danske Bilimportører |