Slingrekurs: Sådan omstiller bilmærkerne til elbiler

Fra 2035 er det slut med biler, der udleder CO2 i EU. Se her, hvordan de enkelte bilproducenter udfører omstillingen til elbiler.

Omstillingen til elbiler giver især europæiske bilproducenter problemer. Efter flere år med konstant stigende salgstal for elbiler, stagnerer salget. Opbremsningen skyldes ikke mindst, at der mangler billige elbiler til de mange europæere, der højst kan og vil betale 200.000 kr. for en ny bil. De kommer først næste år.

Stagnerende elbil-salg har fået flere bilproducenter til at ryste på hånden. Planer for overgangen til rene elbiler justeres og genbesøges, og hybridbiler, der både kører på strøm og brændstof støves af. Enkelte mærker taler seriøst om ekstremt dyre alternativer som brint og syntetisk brændstof, såkaldt e-fuel.

Slingrekursen er udtalt – men målet fortsat det samme: Fra 2035 er det slut med at sælge nye biler i EU, der udleder CO2. Og tag ikke fejl, sådan bliver det. Bilproducenterne – også de europæiske – ved godt, at hvis man ikke står på el-toget, har kineserne fri bane til at overtage positionen som verdens absolutte supermagt inden for bilproduktion.

Herunder giver vi et overblik over, hvordan de enkelte bilmærker tackler omstillingen fra fossil- til elbiler. Og dermed hvad vi kan forvente som forbrugere på både kort og langt sigt.

Audi

VW-familiens prestigemærke er blandt de mere stålsatte, når det gælder omstillingen til elbiler. Fra 2026 stopper Audi udviklingen af nye biler med forbrændingsmotorer, inklusive hybrider. Sidste af sin slags forventes at blive efterfølgeren til den nuværende Q5, der skal køre frem til 2033.

Næste generation af Audi Q5 bliver sidste Audi med fossilmotor. Fremtiden er elektrisk.

I stedet træder Audi på speederen, når det gælder elbiler. I dag har mærket otte elbiler i programmet, i løbet af 2025 vil der være 20.

BMW

Når man hedder Bayerische Motoren Werke er det ikke underligt, hvis man har svært ved at slippe den klassiske forbrændingsmotor. BMWs strategi er da også at satse på flere teknologier, og mærket har haft succes med at ’nøjes’ med at lave elbiler baseret på biler udviklet til fossilmotorer.

Senest har BMW-boss Oliver Zipse udtalt til BILD, at ”set fra vores side var forbuddet mod forbrændingsmotorer naivt og må justeres.” BMW opfordrer også EU til at gøre mere for udviklingen af syntetisk brændstof, og er blandt de få mærker, der fortsat arbejder med brintbiler.

Omvendt indstillede BMW allerede sidste år produktionen af forbrændingsmotorer hjemme i München. I stedet udføres det ’beskidte’ arbejde på fabrikker i England og Østrig. BMW forventer at tilbyde biler med forbrændingsmotor helt frem til deadline i 2035.

Lige så forsigtige BMW er i deres tilgang til elbiler i dag, lige så stort et spring tager de med Neue Klasse i 2025.

Samtidig gør man klar til produktionen af ’Neue Klasse’, en generation af dedikerede elbiler, der med bl.a. 800 volt teknologi skal gøre BMW til spitzenklasse inden for elbiler.

Mens ærkerivalen Mercedes sælger færre elbiler end forventet, går det strygende for BMW. Sidste år steg salget af elbiler på hjemmemarkedet med hele 74 pct. I 2030 forventer BMW, at hver anden bil, der triller af samlebåndet er rent elektrisk.

Citroën

Det franske mærke med tradition for innovation, går helhjertet ind for elektrificering. Den nye kompakte crossover Citroën ë-C3 bliver den billigste elbil på mange markeder i EU, og kan blive en gamechanger – både for Citroën og elbiler.

I Danmark begynder priserne fra 180.000 kr., hvilket for første gang gør elbiler tilgængelige for en meget stor del af Danmarks og resten af Europas befolkning.

Citroën forventer at sælge sin sidste bil med forbrændingsmotor i 2028.

Dacia

Renaults rumænske discountmærke vil holde fast i fossilmotorer så længe som muligt – og det vil sige frem til 2035.

Strategien giver mening for et bilmærke, der lever af at benytte velkendt teknik fra i går for at holde priserne i bund. I mens satser moderselskabet Renault på elbiler – dermed spreder man risikoen for koncernen.

Med den lille Spring, der ikke længere sælges i Danmark, tilbyder Dacia ikke desto mindre den billigste elbil på flere markeder. På sigt skal vi forvente billige Dacia-udgaver af Renault-elbiler som Renault 5, Megane og Scenic.

Fiat Panda
Fiat Panda skal sælges på ‘italienskhed’, firser-retro-design og et genialt ladekabel…
Fiat

Mens det går langsomt med omstillingen til elbiler hjemme i Italien, satser Fiat ikke desto mindre stort på elbiler. Den lille storcharmør Fiat 500 Electric har været en succes og får næste år selskab af den elektriske Grande Panda. Typisk Fiat bliver det med markant design i moderigtige farver og med finurlige detaljer som verdens første ladekabel, der simpelthen trækkes ud af Pandaens kølergrill.

Fra næste år skal samtlige Fiat-modeller tilbydes i en fuldelektrisk udgave. Italienerne forventer at indstille produktionen af fossilbiler på fabrikken i Torino mellem 2027 og 2030.

Ford

Amerikansk-tyske Ford er et eksempel på et bilmærke, der har svært ved at bestemme sig. Oprindeligt ville Ford udelukkende fremstille elbiler fra 2030. Nu vil Ford i stedet skrue op for produktionen af fossil- og hybridbiler – ikke mindst til det amerikanske hjemmemarked.

Baggrunden er enorme tab på udvikling og produktion af elbiler som Mustang Mach-e og Ford F-150 Lightning, der heller ikke sælger som forventet.

Det har fået Ford til at justere sin tilgang til elbiler. De nye Explorer- og Capri står for eksempel på teknik fra VW. Samtidig er Ford i gang med at udvikle en ny generation af mindre og billigere elbiler. Planen er, at sælge dem online til faste priser a la Tesla for at holde omkostningerne nede.

Aktuelt forventer Ford udelukkende at sælge elbiler i Europa fra 2030 – inklusive en rent elektrisk udgave af den kompakte Fiesta. På andre markeder vil Ford fortsat tilbyde modeller med forbrændingsmotorer.

GM (Buick, Cadillac og Chevrolet)

Engang verdens største bilproducent har været ramt af både problemer og forsinkelser på sine ellers ambitiøse elbil-planer. Amerikanske GM er dog ved at have et stort udvalg af elbiler til det amerikanske hjemmemarked. Fra den kompakte Bolt over Tesla Model Y-konkurrenten Equinox til flagskibet Cadillac Lyriq, der måske kommer til Danmark.

Flere elbiler er på vej. GM virker opsat på elektrificering, men må også tage hensyn til sit amerikanske hjemmemarked. Hvis Donald Trump vinder det amerikanske præsidentvalg i november, kan det betyde en fornyet satsning på fossilmotorer.

Honda har længe tøvet med elbiler, men vil tilbyde 30 modeller i 2030. Her konceptbilen 0 series.
Honda

Japansk bilindustri må efterhånden siges at være længst bagud med omstillingen til elbiler. Honda er ingen undtagelse. Den charmerede mini e er afløst af den utidssvarende e:Ny1, der ikke overbeviser om, at Honda for alvor vil (og kan) elbiler. Honda er også blandt de få mærker, der stadig arbejder med brint til personbiler.

Der er dog tegn på bevægelse. Honda har varslet intet mindre end 30 elbiler i modelprogrammet fra 2030. Som verdens største motorproducent vil Honda samtidig holde fast i fossilmotorer – også til plæneklippere, knallerter og både – frem til 2040.

Hyundai

For koreanske Hyundai er det et strategisk valg at satse på elbiler. Koreanerne kom godt i gang med Kona Electric i 2018 og har siden cementeret deres position som elbil-pionerer med bl.a. 800 volt teknologi og hurtig opladning. Sammen med koncernmærkerne Kia og Genesis vil Hyundai være blandt verdens tre førende elbil-producenter i 2030. På det tidspunkt vil Hyundai tilbyde 31 forskellige elbiler.

Globalt vil Hyundai udfase fossilmotoren i 2040. Sammen med Toyota, Honda og BMW arbejder Hyundai også videre med muligheden for at lade personbiler køre på brint.

Jaguar

Det britiske traditionsmærke har siden 2021 haft en ambitiøs elbil-strategi. Dengang erklærede Jaguar, at man fra 2025 udelukkende ville tilbyde elbiler.

Det har man stort set holdt fast i. Dog kan man fortsat købe den fossildrevne SUV F-Pace og dens ’lillebror’ E-pace, der dog pensioneres senere i år.

Det samme gælder elbilen I-Pace. Dermed befinder Jaguar sig i et svært overgangsår, hvor der sidst på året måske kun befinder sig førnævnte F-Pace hos forhandlerne. I 2025 genfinder ’katten’ så gnisten med den første af tre nyudviklede elbiler – en sedan, der hurtigt efterfølges af en SUV og en GT sportsvogn.

Om kort tid – måske allerede i 2026 – kan Jaguar til gengæld være blandt de første mærker, der har skiftet alle fossilbiler ud med el.

Kia

Som del af Hyundai-koncernen har Kia også store elbil-ambitioner. I 2027 skal der være 15 elektriske Kia’er at vælge mellem og i 2030 skal hver fjerde Kia – én million biler i alt – være rent elektriske.

Allerede sidst i år ser vi den næste – den kompakte SUV EV3, der bl.a. skal konkurrere med Volvo EX30.

Mazda er på vej med den kinesiske fremstillede elbil EZ 6.
Mazda

Med Mazda er vi tilbage i Japan – og en tydelig tøven over for elbiler. Mazda udvikler stadig nye forbrændingsmotorer og tror også på en fremtid for e-fuel, syntetiske brændstoffer.

Men elbiler er også umulige at komme uden om for Mazda. I 2030 forventer mærket, at hver fjerde Mazda vil være elektrisk.

Blandt dem er EZ-6, der som navnet antyder er en elbil a la Mazda 6. EZ-6 er dog udviklet sammen med kinesiske Changan Automobile, der også fremstiller bilen. Den elektriske Mazda 6 med knapt 600 km rækkevidde lanceres måske i Europa i 2025.

På langt sigt vil Mazda være klimaneutral i 2050.

Mercedes

To skridt frem – og ét tilbage. Virkeligheden har ramt Mercedes. Oprindeligt ville stjernemærket allerede næste år udelukkende udvikle nye biler til eldrift. Mottoet lød ’electric only’ og skulle blive virkelighed i 2030. Nu udskyder man en ny platform til luksus-elbiler og flytter milliarder af udviklingskroner fra elbiler til nye forbrændingsmotorer.  

Forklaringen er, at Mercedes har begået den klassiske fejl at være længere fremme end forbrugerne. Mærkets dedikerede EQE og EQS-elbiler er teknisk fremragende, men køberne har ikke brudt sig om det moderne, vindglatte elbil-design.

I stedet er rivalen BMW kørt med elbil-kunderne, mens Mercedes har tabt penge. En midlertidig satsning på især hybrider skal tjene penge til næste elbil-fremstød, der også inkluderer opførelsen af hele otte batterifabrikker frem mod 2030.

Mini

BMWs britiske datterselskab er længere fremme med omstillingen til elbiler end de fleste. Allerede fra næste år vil Mini udelukkende lancere nye modeller, der er rent elektriske. Det handler ikke mindst om, at Mini har en ung fanbase – og jo yngre, desto mere hælder du til elbiler.

Mini er godt i gang. Tidligere i år så vi den nye Cooper, der er udviklet i samarbejde med kinesiske Great Wall Motor, der også bygger bilen, og kun fås som elbil. Det samme gælder den kommende fem-dørs version Aceman, mens SUVen Countryman både fås som elbil og ladehybrid.

Omkring 2032 vil Mini udelukkende have elbiler i modelprogrammet.

Mitsubishi

Det japanske mærke er en skygge af sig selv. Oprindeligt en elbil-pioner med den lille i-MiEV har ’den japanske diamant’ i dag ingen elbiler i programmet. I stedet satser man kortsigtet på billige minibiler med benzinmotor og kompakte SUVere med hybrid-teknik.

Japanerne ved godt, at den er gal. I sidste måned offentliggjorde Mitsubishi, at man har indgået et samarbejde med landsmændene Honda og Nissan om at udvikle software og elbil-teknologi. Det er ved at være sidste udkald, hvis man vil følge med kineserne…

Nissan

Endnu et japansk mærke, der skal passe på ikke at snuble i omstillingen til elbiler.

Blandt alle japanske mærker har Nissan dog et godt udgangspunkt inden for elektrificering. Elbilen Leaf var engang verdens mest solgte af sin slags, og alliancen med Renault giver adgang til en partner, der også har stor erfaring med elbiler.

Ambitionerne fejler da heller ikke noget. Frem mod 2026 vil Nissan have investeret 170 milliarder kr. i udvikling af nye elbiler. I 2030 skal de mange penge udmøntes i et modelprogram med hele 31 elbiler. Omvendt spares der penge på udvikling af nye fossilmotorer til det europæiske marked. Det marked opgiver Nissan simpelthen med indførslen af den nye Euro 7 norm i EU.

Som konsekvens bliver den næste Nissan Micra rent elektrisk. Og bygget sammen med alliancepartnerens Renault 5. Nissan ligner med andre ord det japanske bilmærke, der kan slippe bedst fra omstillingen til elbiler.

Opel

Det tyske traditionsmærke gennemgår enorme forandringer. Efter at være blevet opkøbt og indlemmet i Stellantis-koncernen, satser Opel stort på elbiler. Allerede i 2028 vil Opel udelukkende sælge elbiler i Europa.

Deling af teknologi med de andre mærker i Stellantis-familien som Citroën, Fiat og Peugeot skal holde omkostningerne nede. Stordriftsfordelene kan give mulighed for en genfødsel af legendariske Opel-modeller som Manta – måske allerede næste år.

Peugeot

Som del af Stellantis følger Peugeot et ambitiøst spor om at blive førende inden for elbiler. På koncernplan investeres mere end 200 mia. kr. i alt fra software til batterier samt fem batterifabrikker.

Allerede næste år skal samtlige Peugeot-modeller være elektrificerede, det vil sige enten være ladehybrider eller elbiler. I 2030 vil Peugeot udelukkende sælge elbiler i Europa.

Sideløbende arbejder Stellantis med syntetiske brændstoffer og brint som alternative drivmidler – eksempelvis til varevogne, som koncernen sælger mange af.

Porsche

Speederen i bund og foden på bremsen. Porsche går til elektrificeringen med både livrem og seler – og har succes med det.

Porsche elbil
Porsche giver den gas med elbiler. Macan her kommer til efteråret og bliver den hidtil billigste Porsche.

Den elektriske sportsvogn Taycan har været et hit og skaffet Porsche nye kunder. I løbet af efteråret kommer den elektriske SUV Macan, der bliver den hidtil billigste Porsche. Ifølge fabrikken i Zuffenhausen er forudbestillingerne allerede oppe på fem cifre.

Sideløbende fremstiller Porsche fortsat den gamle Macan med benzin- og dieselmotorer. Det samme gælder for den store SUV Cayenne, der næste år kommer i en ny, rent elektrisk version. Selv den ikoniske sportsvogn 911 bliver elektrisk. Først delvis som hybrid, men på et tidspunkt stiger spændingen for alvor med den første batteridrevne 911.

Inden da skifter ikonets ’lillesøster’ Boxster, der nu har tilnavnet 718, også ham. Næste generation af sportsvognen, som nogle kalder Porsches bedste, kommer kun som elbil.

I 2030 forventer Porsche, at 80 procent af mærkets biler vil være elektriske. Sammen med datterselskabet Cellforce udvikler Porsche også en ny batteritype, der skal fremstilles på mærkets egen ’gigafactory’. Porsche lægger an til at blive Tysklands mest elbil-begejstrede bilmærke.

Renault

Under navnet Ampere – navnet på en berømt fransk fysiker – sætter Renault bogstaveligt talt strøm på udviklingen af sine biler.

Fra 2027 vil Renault gøre det 40 pct. billigere at fremstille elbiler. Det skal ske med egne batterier og effektiv udnyttelse af platforme med partnere som Nissan og Mitsubishi og formentlig også et kinesisk firma. Indholdet af sjældne jordarter i batterierne skal også reduceres.

I 2031 vil Renault tilbyde syv elbiler. Næste år ser vi Renault 5 som elbil, i 2025 følger Renault 4 og derefter Twingo, der skal koste under 200.000 kr.

I 2030 skal 90 pct. af alle Renault-modeller enten være rent elektriske eller ladehybrider. Renault vil være CO2-neutral i Europa i 2040 og globalt i 2050.

Skoda

VWs tjekkiske datterselskab har i dag kun én elbil i programmet. Enyaq har til gengæld været en succes, og snart får den følgeskab af SUVen Elroq, derefter den mindre Epiq i 2025 og den rigtigt store, syv-personers Vision 7 i 2026.

Skoda har ikke sat dato på udfasningen af forbrændingsmotorer, som er vigtige på mærkets østeuropæiske hjemmemarked. Ifølge Skodas ’Next level’ strategi skal mellem 50 og 70 pct. af Skoda-salget være elbiler i 2030.

mindre elbiler
Toyota har haft svært ved at lægge en strategi for elbiler. Men nu investerer mærket milliarder i nye elbiler. Senere i år ser vi den kompakte bZ2X her.
Toyota

Skal, skal ikke, vi gør det, måske…

At kalde Toyotas vej mod elektrificering for slingrende er nærmest en underdrivelse. I 2021 bebudede verdens største bilproducent, at man i 2025 ville tilbyde kunderne 15 elbiler. Ind til videre er det blevet til den noget uheldsramte bZ4X.

Kommunikationen er også uklar. Det ene øjeblik kritiserer Toyota beslutningen om at forbyde forbrændingsmotorer fra 2035, det næste fordobler man indsatsen og lover 30 elbiler i 2030. For så at indgå i et samarbejde med Subaru og Mazda om udvikling af en ny generation af forbrændingsmotorer. Hertil kommer en klippefast tro på, at brint har en fremtid for personbiler – selv om leverandører af brint er begyndt at lukke deres brintstationer.

I 2023 lovede Toyota masseproduktion af de lovende faststof-batterier i 2027. Nu hedder det tidligst 2030 i begrænset oplag.

Jo, Toyota er svær at blive klog på, når det gælder elbiler. Ifølge mærkets egen strategi skal alle biler solgt i Europa dog være ’klimaneutrale’ i 2035 – hvilket EU også kræver. De 30 elbiler, der skal være i modelprogrammet i 2030, vil Toyota sælge 3,5 millioner af om året. Det svarer til en tredjedel af Toyotas samlede produktion.

Toyota er kommet sent i gang med omstillingen til elbiler. Mærket fastholdt længe, at deres hybridbiler var den optimale løsning. Toyota lancerede den første Prius hybrid i 1997, og har siden haft enorm succes med biltypen. Hybrider er dog langt fra nul-emissionsbiler, men Toyota har tøvet med at beslutte sig for en løsning.

I år ser der dog ud til at ske noget. Toyota har erkendt, at man er langt efter kineserne og afsat 76 mia. kr. til ’vækstområder’, primært elbiler.

Volvo

Kinesisk-ejede Volvo meddelte allerede i 2021, at man ved udgangen af 2030 ville være et rent elektrisk mærke.

I sidste måned bakkede Volvo så på planen. Efter en opbremsning i salget af elbiler, vil Volvo nu fortsætte med at udvikle og sælge mild- og ladehybrider nogle år endnu – og med stor sandsynlighed også efter 2030.

Volvo arbejder også med planer om at sælge biler på nettet for at holde omkostningerne nede. Forhandlere skal i givet fald blot udlevere nye biler solgt på nettet.

VW

Efter dieselskandalen i 2015 fik VW travlt med at omstille til elbiler. Ikke uden problemer. Mærkets første dedikerede MEB-elbilplatform var dyr at udvikle og softwaren fuld af børnesygdomme. Siden er der dog kommet mere styr på kvaliteten, og det er lykkedes at sælge platformen til Ford.

Samtidig er det lykkedes – med to års forsinkelse igen på grund af software-problemer – at udvikle en 800 volts premium platform til koncernens Audi- og Porsche-elbiler.

VW er dog langt fra i mål. Salget af især VWs elbiler lever ikke op til forventningerne og i et forsøg på at få adgang til bedre software, har VW købt sig ind i kinesiske Xpeng og amerikanske Rivian.

Samtidig er de mindre og billigere elbiler, som forbrugerne efterspørger, forsinket. Tidligst i 2026 ser vi små elektriske folkevogne som ID.1 og ID.2. VW har også netop udskudt det såkaldte Trinity-projekt fra 2026 til 2032. Trinity er VWs elektriske flagskib, der skal give VW et stort spring frem inden for selvkørende biler.

I stedet vil VW udvikle elektriske udgaver af bestsellere som Golf på en mindre avanceret platform. En elektrisk Golf kan være klar i 2029, hvor den måske afløser ID.3 under navnet ID.Golf.

Trods udfordringerne har VW store ambitioner for deres elbiler. Målet er blive førende i verden, midlerne seks egne batterifabrikker inden 2030 og udvikling af eget faststof-batteri. I 2030 skal 70 pct. af alle VW-modeller være elektriske, og i 2033 stopper produktionen af forbrændingsmotorer.

Kilder: AutoBild, Reuters, Automotive News m.fl.

[email protected]

4 Kommentarer

  1. Ford bruger deres MEB platformen til de europæiske modeller Explorer, Capri og Puma. I USA arbejdes der på en billig platform til elbiler, mens en stor SUV på el med 7 sæder er droppet pga. lav efterspørgsel, selvom den var udviklet.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here