Sæder med læder er fortid i fremtidens Mini-modeller. Mini vil være mere bæredygtig med alt fra genbrug til langtidsholdbart design.
Elsker du også duften af ny bil? Især hvis duften kommer fra knitrende nye lædersæder? Så er der dårligt nyt fra Mini. Det britiske livsstilsmærke har besluttet at droppe ægte læder i alle kommende modeller. Af hensyn til miljøet. Og det er bare begyndelsen på en mere bæredygtig fremtid for Mini.
”Vi har ikke brug for læder i fremtiden, for vi mener ikke, at det er bæredygtigt. Men vi er fuldstændigt overbeviste om, at vi alligevel vil tilbyde moderne højkvalitetsprodukter,” fastslår Mini-designchef Oliver Heilmer i et interview med det britiske bilmagasin Autocar.
For andre kan det være en kærkommen nyhed, der måske kan skabe nye fans. Tesla har i hvert fald en vis succes med samme politik. Det californiske elbilsmærke markedsfører deres kunstlædersæder som ’veganerlæder’ – og den slags økologisk og politisk korrekt ’branding’ er der et støt stigende publikum til.
100 pct. genbrug
Men Minis beslutning handler om meget andet end at skåne en masser køer fra at ende som indtræk. Helt i tråd med tidens tern vil det britiske traditionsmærke være mere miljøvenlig på alle områder.
”Det stof vi bruger til sædebetræk er nu 100 pct. genbrugsmateriale, mens selve sæderne består af 70 procent genbrug. Vi har brugt kork i en konceptbil. Vi kalder det innovativ enkelhed. Flere materialer vil være genbrug, men samtidig luksuriøse. Æstetikken vil mere bære præg af at komme fra hjemmet end fra bilindustrien,” siger Oliver Heilmer.
Selv designet, der er afgørende for Mini, skal bære præg af genbrug. Hvilket det allerede gør – Mini har alle dage været rendyrket retro. Fremover er genkendeligt design også god stil, fordi det går imod tanken om øget forbrug og en brug-og-smid-væk tankegang. Renault har for nylig luftet lignende planer om at genoplive den ikoniske Renault 5 som elbil.
”Vi ønsker at skabe et tidløst design. Sæsonbetonet design, som man kender det fra tøjmoden, er ikke vores mål for designet af fremtidens Mini-modeller,” fortæller Oliver Heilmer.
Skal stadig være sjov
Bæredygtighed handler i høj grad om CO2-udslip, og her tog Mini hul på fremtiden sidste år med den første elektriske udgave af Mini. Men Heilmer er godt klar over, at underholdende køreegenskaber er en del af mærkets historiske DNA.
”En Mini skal stadig være sjov. Helt personligt tror jeg, at vi skal bevare en følelsesmæssig forbindelse til vores hardcore fans ved fortsat at tilbyde John Cooper Works topmodeller, der udelukkende handler om køreglæde,” lover designchefen.