Snart kan næsten alt genbruges i brugte batterier

batterier genbruges

Ny metode udviklet af kinesiske forskere gør det muligt at udvinde næsten alle sjældne metaller fra udtjente elbil-batterier.

Med stadig flere elbiler på vejene stiger behovet for at genbruge udtjente batterier. Kemien og de sjældne metaller i elbil-batterier er nemlig potentielt miljøskadelige og samtidig meget kostbare. Jo mere af de brugte batterier der kan genbruges, desto bedre.

I Kina er et hold forskere kommet langt. Ifølge et studie offentliggjort i det tyske, akademiske tidsskrift Angewandte Chemie, er det lykkedes kinesiske forskere at udvinde 99,99 pct. litium, 97 pct. nikkel, 92 pct. kobolt og 91 pct. mangan fra et udtjent batteri.

Nye teknikker

Der er tale om et laboratorieforsøg, hvor de kinesiske forskere har arbejdet med nye teknikker. I stedet for at benytte sig af aminosyrer, har forskere udviklet en ny teknik, kaldet for ”neutral udvaskning”.

Ifølge forskerholdet er metoden både mindre miljøbelastende, mere effektiv og hurtigere og billigere end traditionelle måder, som batterier genbruges på i dag. Blandt andet tager det kun 15 minutter at udvinde litium, nikkel, kobolt og mangan fra et udtjent batteri.

Perspektiverne er lovende. Flere af metallerne er kostbare og findes kun i små mængder. Ved at gøre det nemmere at genbruge dem, skåner man på samme tid miljøet, øger adgang til metallerne og reducerer omkostningerne til batterier, der fortsat er langt den dyreste komponent i elbiler.

Milliardforretning

På sigt forventes genbrug af batterier at blive en global milliardforretning. Med omstillingen til el inden for ikke bare transport men energi i det hele taget, stiger behovet for batterier konstant. Jo mere batterier kan genbruges – også kendt som cirkulær økonomi – desto billigere og mere bæredygtig bliver omstillingen.

Forsøget var udført af flere kinesiske universiteter som Central South University i Changsha, Guizhou Normal University og Kinas nationale Ingeniørcenter for Avancerede Energilagringsmaterialer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here