Bedre kemi og styring øger levetiden af elbilers batterier. Forbedringen er markant, viser amerikansk undersøgelse af 20.000 elbiler.
Frygten for at skulle skifte batterier afholder mange fra at investere i elbiler. Måske meget forståeligt, eftersom batteriet er langt den dyreste enkeltdel i en elbil. Et nyt batteri kan sagtens løbe op i en seks-cifret udgift.
Kigger man på nogle af de tidligste elbiler, har frygten været ganske velbegrundet. I 2011 fik op mod hver tredje elbil skiftet batteri, viser en undersøgelse foretaget af Recurrent Auto, et amerikansk firma, der specialiserer sig i viden om elbilers batterier. Recurrent Auto har undersøgt data for 20.000 elbiler på det amerikanske marked fra modelår 2011 og frem til i dag.
Bedre kemi og batteristyring
Ikke overraskende konstaterer de amerikanske batteri-specialister, at ældre batterier har haft væsentligt flere fejl og større behov for udskiftning, end de batterityper, elbiler kører med i dag.
Den store forskel ligger i batteriernes kemi og den måde, som elbilerne overvåger og styrer batterierne på, f.eks. i forbindelse med opladning. Begge dele er blevet væsentligt bedre – og forbedres fortsat.
Bedre efter 2016
Tallene taler deres tydelige sprog: De store problemer finder vi i elbiler fra før 2015. Her fik op til 13 pct. af alle elbiler skiftet batterier. Fra 2016 falder tallet til omkring én procent i gennemsnit. Vel at mærke hvis man fraregner de tilbagekaldelser af batterier, der ramte enkelte modeller som f.eks. Chevrolet Bolt, der kun blev solgt i USA.
Fejl i batteriet på samtlige Bolt-modeller fremstillet fra 2019 til 2022 tvang GM til at tilbagekalde og udskifte batteriet i næsten 150.000 biler. Biler fra 2017 var også ramt, og det kan ses som kraftige peaks i grafikken for særligt 2017 og 2019 og herunder.
Siden er antallet af batteriudskiftninger faldet markant. I 2023 måtte 0,3 pct. have skiftet batteri, og indtil videre er tallet for i år nede på 0,1 pct. Her skal man selvfølgelig bemærke, at jo ældre batteriet er, desto mere stiger risikoen for fejl, der i sidste ende kan kræve, at batteriet skal udskiftes.
Men trenden i Recurrent Autos undersøgelse er klar: Elbilers batterier bliver stadig mere holdbare.