Stadig færre elbiler får skiftet batterier

batteripriser

Bedre kemi og styring øger levetiden af elbilers batterier. Forbedringen er markant, viser amerikansk undersøgelse af 20.000 elbiler.

Frygten for at skulle skifte batterier afholder mange fra at investere i elbiler. Måske meget forståeligt, eftersom batteriet er langt den dyreste enkeltdel i en elbil. Et nyt batteri kan sagtens løbe op i en seks-cifret udgift.

Kigger man på nogle af de tidligste elbiler, har frygten været ganske velbegrundet. I 2011 fik op mod hver tredje elbil skiftet batteri, viser en undersøgelse foretaget af Recurrent Auto, et amerikansk firma, der specialiserer sig i viden om elbilers batterier. Recurrent Auto har undersøgt data for 20.000 elbiler på det amerikanske marked fra modelår 2011 og frem til i dag.

Bedre kemi og batteristyring

Ikke overraskende konstaterer de amerikanske batteri-specialister, at ældre batterier har haft væsentligt flere fejl og større behov for udskiftning, end de batterityper, elbiler kører med i dag.

Den store forskel ligger i batteriernes kemi og den måde, som elbilerne overvåger og styrer batterierne på, f.eks. i forbindelse med opladning. Begge dele er blevet væsentligt bedre – og forbedres fortsat.

Udviklingen er tydelig – behovet for at skifte batterier i elbiler falder løbende. De store peaks i 2017 og 2019 skyldes batterifejl i enkelte modeller som Chevrolet Bolt. Kilde Recurrent Auto, grafik: Hvilkenbil.
Bedre efter 2016

Tallene taler deres tydelige sprog: De store problemer finder vi i elbiler fra før 2015. Her fik op til 13 pct. af alle elbiler skiftet batterier. Fra 2016 falder tallet til omkring én procent i gennemsnit. Vel at mærke hvis man fraregner de tilbagekaldelser af batterier, der ramte enkelte modeller som f.eks. Chevrolet Bolt, der kun blev solgt i USA.

Fejl i batteriet på samtlige Bolt-modeller fremstillet fra 2019 til 2022 tvang GM til at tilbagekalde og udskifte batteriet i næsten 150.000 biler. Biler fra 2017 var også ramt, og det kan ses som kraftige peaks i grafikken for særligt 2017 og 2019 og herunder.  

Siden er antallet af batteriudskiftninger faldet markant. I 2023 måtte 0,3 pct. have skiftet batteri, og indtil videre er tallet for i år nede på 0,1 pct. Her skal man selvfølgelig bemærke, at jo ældre batteriet er, desto mere stiger risikoen for fejl, der i sidste ende kan kræve, at batteriet skal udskiftes.

Men trenden i Recurrent Autos undersøgelse er klar: Elbilers batterier bliver stadig mere holdbare.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here