Kinesiske Nio har startet produktionen af et nyt semi-faststof batteri. Høj energitæthed giver batteriet en rækkevidde på mere end 1.000 km.
Batterier, der kan give elbiler en rækkevidde på 1.000 km, anses for at være den hellige gral blandt elbilproducenter. Med 1.000 km på rækkeviddemåleren vil det være endegyldigt slut med rækkeviddeangst, der fortsat ses som en af de største forhindringer for udbredelsen af elbiler.
Konkurrencen om at komme først med et ’1.000 km batteri’, er derfor enorm. Nu er kinesiske Nio så langt, at de har sat deres bud på et superbatteri i serieproduktion. Det skriver tyske AutoBild og andre medier.
I sidste måned hævdede en anden kinesisk bilproducent, SAIC, at de som de første i verden har sat et faststof-batteri i serieproduktion. Med en kapacitet på 130 kWh skal det tilbyde en rækkevidde på 800 km.
Kapacitet på 150 kWh
Nios batteri er større. Kapaciteten er på voldsomme 150 kWh, hvilket gør det til et af verdens kraftigste bil-batterier og forklarer den længere rækkevidde. Teknologien er også anderledes. Ifølge de første oplysninger er Nios superbatteri en slags kloning mellem fast-stof teknologi og den velkendte lithium-ion teknologi.
Den store sedan Nio ET7 (billedet) bliver den første model, der får gavn af det nye batteri. Siden følger 13 andre nuværende og kommende Nio-modeller. Ifølge fabrikken er det nemlig muligt at placere batteriet i eksisterende biler.
Høj energitæthed – lav vægt
Og det er interessant, fordi det sladrer om, at batteriet – trods sin rekordstore kapacitet – ikke er tilsvarende stort. Det tyder på en meget høj energitæthed. Ifølge tidligere oplysninger om Nios superbatteri, der dog aldrig er blevet bekræftet, kan det nye batteri have en energitæthed på 360 Wh pr. kg. Det er 50 pct. mere end det lithium-ion batteri på 100 kWh, som Nio tilbyder i dag. Holder tallene, betyder det, at superbatteriet – trods sin rekordstore kapacitet – vejer under et halvt ton. I givet fald er det en fremragende værdi.
Til gengæld bliver batteriet ikke billigt. Ifølge AutoBilds oplysninger koster batteriet alene omkring 280.000 kr. Til sammenligning koster det ’kun’ 220.000 kr. at skifte batteriet i en Mercedes EQS. Her er batteriet også på mere beskedne 108 kWh, så i forhold til kapacitet er Nios nye batteri i virkeligheden ikke dyrere.
Foreløbig kun til Kina
I første omgang bliver det kun Nios kunder på det kinesiske hjemmemarked, der får mulighed for at køre i Nios elbiler med 1.000 kilometers rækkevidde. Hvorvidt teknologien også skal tilbydes Nios europæiske kunder, er uklart. I Danmark har Nio netop skruet ned for aktiviteterne og flyttet organisationen til Sverige efter et meget skuffende salg i 2023.
Mens en rækkevidde på 1.000 km afgjort lyder imponerende, mangler vi dog endnu en del oplysninger, før vi rigtigt kan vurdere, hvor revolutionerende Nios nye batteri er. Det gælder vægt, ladehastighed og ikke mindst rækkevidde efter den europæiske WLTP-norm. Det vender vi tilbage til, når Nio slipper flere oplysninger.