BILTEST: Hyundai Ioniq 5 er fra 2021 men opleves stadig topmoderne. Gennemtænkt facelift gør den til en af markedets bedste elbiler.
Hvilken bil?
Hyundai Ioniq 5 kom på markedet i 2021. Siden har den været igennem to opdateringer med den nyeste dette efterår som den hidtil mest omfattende. Bl.a. er det store batteri vokset fra godt 70 til 80 kWh netto, hvilket har øget rækkevidden fra 507 til 570 km. Softwaren er opdateret med bedre muligheder for over the air-opdateringer, mens en batteriforvarmer har forbedret evnen til at lynlade i koldt vejr. Her er Ioniq 5 fortsat blandt de hurtigste ved ladestanderen: 800 volt-teknologi gør det muligt at lade med op til 263 kW, og du kan lade 10-80 pct. på blot 18 minutter. Det er stadig de færreste elbiler, der er så hurtige. Endelig er karrosseriet afstivet yderligere for bedre sikkerhed, mens justeret affjedring både skal forbedre komfort og køredynamik. Sidst men ikke mindst har bagruden fået den visker, som mange har efterlyst siden debuten i 2021.
Her tester vi Ioniq 5 som long range med stort batteri, baghjulstræk og næsthøjeste udstyrstrin Ultimate til 395.000 kr. Kan du nøjes med det mindre, men stadig omfattende basisudstyr, koster Essential 350.000 kr. Du kan spare yderligere ved at vælge Ioniq 5 med lille batteri og svagere motor, men det kan ikke betale sig – besparelsen forsvinder i større værditab.
Vidste du at?
Er det en hatchback eller en SUV? Eller noget midt i mellem, som en crossover?
Hyundai Ioniq 5 er helt sin egen. Både når det gælder typecasting, hvor bilen er svær at sætte i bås, og design.
Detaljer som firkantede forlygter, matrix-baglygter og de knivskarpe pressefolder i dørene får Ioniq til at ligne en firser-inspireret retrodrøm af en konceptbil, der er kørt direkte fra tegnebordet til samlebåndet.
Ældre bilentusiaster og filmnørder vil se ligheder med sportsvognen DeLorean fra 1981. Den med alu-karrosseriet med mågevingedøre fra blockbuster-trilogien Tilbage til Fremtiden…
Det er ikke tilfældigt. I 1974 slog den italienske bilskrædder Giugiaro stregerne til det futuristiske Hyundai Pony Concept. Den linje holdt han, da han efterfølgende designede DeLorean. I 2021 fik vi så Ioniq 5, der ifølge Hyundai selv er inspireret af netop Pony Concept.
Udover italienske mesterdesign og lidt lækkert Hollywoodstøv kan Ioniq 5 også prale af titlerne Årets Bil i Danmark og World Car of the Year, begge høstet i 2022.
Hvordan er førerpladsen?
Hyundai benytter to brede, men lave skærme i Ioniq 5. En til instrumenter, en anden til infotainment, lyd og navigation. Til gengæld er betjeningen af ventilation og flere genvejsknapper til skærmmenuerne flyttet ned i deres eget område under skærmen i midterkonsollen. Lige midt imellem kan du placere din hånd på en polstret overflade. Sammen med både fysiske knapper og trykfelter gør det betjeningen lettere end i mange andre elbiler. Især fordi Hyundai har øget antallet af rigtige trykknapper. Også i rattet, hvor de fungerer fremragende. Sammen med enorm plads og god ergonomi – altså forholdet mellem sæde, rat og pedaler – byder Ioniq 5 på en af klassens mest behagelige og letbetjente førerpladser.
En særlig fin detalje er de to ’padles’ bag rattet, der gør det nemt at justere rekuperation – altså hvor meget motoren skal fungere som bremse, når den strøm retur til batteriet – i fire trin. Det er godt tænkt, perfekt udført og med til at give en lækker køreoplevelse.
Hvordan opleves kabinen?
Med en længde på 466 cm er Ioniq en mellemstor bil. Men indvendig sørger en akselafstand på hele tre meter for overdådige pladsforhold. Vi er helt oppe i VW ID.7 rummelighed – og den er fem meter lang.
Bagsædet kan justeres i både længde og hældning, så der er alle muligheder for at finde en behagelig stilling. Dog lider bagsædet af en klassisk udfordring for elbiler: Med batterier i bunden er gulvet højt, så du mangler lidt støtte under lårene.
Kun i bagagerummet skuffer pladsen lidt. Igen skyldes det et meget højt gulv, der stjæler en del liter. Den store bagklap gør det dog nemt at skubbe store ting ind i bagagerummet, der heller ikke har nogen nævneværdig læssekant.
Finishen er fin uden at være premium. Basisudgaverne har ingen polstring af dørsiderne, og både ude og inde er håndtagene tydeligvis af plastic. Men alt fungerer, samlinger er præcise, og der er ikke noget, der rasler, hvis vejen er ujævn.
Er sikkerheden i orden?
Hyundai Ioniq 5 testet til topkarakter af Euro NCAP i 2021. Siden er testen skærpet af flere omgange, men Ioniq 5 overbeviser med god beskyttelse af alle passagerer og velfungerende, aktive sikkerhedsassistenter.
En ny og fin detalje er en airbag mellem forsædepassagererne, der beskytter de to forsædepassagerer mod at skade hinanden, hvis bilen påkøres fra siden. Her fik Ioniq 5 oprindeligt kritik, så her er tale om en reel forbedring af sikkerheden.
Ellers noterede Euro NCAP ingen svagheder i 2021, og siden har Hyundai også forbedret de aktive sikkerhedssystemer. Vi tør godt antage, at Ioniq 5 også ville score fem ud af fem stjerner, hvis den blev crashtestet efter de aktuelle, skrappere 2024-krav.
Læs om hele crashtesten hos euroncap.com. Se også videoen her.
Hvordan kører den?
Sidste år fik Hyundai masser af omtale for en fuldstændig vild N-udgave af Ioniq 5 med 650 hk, firehjulstræk og kunstige gearskift og fake motorlyd. Det har været noget af en Dr. Jekyll og Mr. Hyde-forvandling, for den civile Ioniq 5 er noget af det mest velopdragne og komfortable, du kan køre i.
Støj fra vind, motor og hjul er godt undertrykt, og undervognen sluger og kamuflerer de fleste ujævnheder uden problemer. Ioniq 5 skjuler ikke sin kampvægt på to tons, men bruger dem til at indgyde dig ro, tillid og en fornemmelse af altid at være solidt plantet på vejen. Urokkelig, fokuseret og overskudsagtig. Samtidig formidler det tommetykke læderrat noget tyngde, og styringen er så præcis, at du kan placere Ioniq 5 nøjagtig, hvor du vil på en snoet sognevej. Baghjulstræk giver også det rigtige skub ud af kurverne. Direkte sjovt og sportsligt bliver det aldrig, men de kompetente og afslappede køreegenskaber er også en fornøjelse.
Hvordan er motor og opladning?
Med 168 kW fedter Hyundai lidt mere med motorkraften end konkurrenterne. Men der er kræfter nok, og hvor andre elbiler kan virke overmotoriserede, er Ioniq 5 altid harmonisk og i balance.
Til gengæld kunne elmotoren være en smule mere effektiv. Rækkevidden har altid været en smule udfordret i Ioniq 5 – og det er formentlig også forklaringen på, at batteriet er vokset af to omgange. Nu er der 80 kWh til rådighed, og det rækker til en WLTP-rækkevidde på 570 km. Det er OK uden at være prangende. Vi kørte 4,5 km/kWh i testugen med en del motorvejskørsel op til 130 km/t og 4-7 grader. Reelt giver det en rækkevidde på 360 km. Det svarer meget godt til konkurrenterne – med fordel til Hyundai. Her hiver Ioniq 5 nemlig et kæmpe es op af ærmet: 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lynlade med op til 263 kWh. Tidligere var det umuligt i koldt vejr, men en ny batterivarmer gør forskellen: Vi peakede på 259 kW og så en relativt flad ladekurve op til 70 pct. Vi tror på Hyundai, når de hævder, at Ioniq 5 kan lade fra 10 til 80 pct. på 18 minutter. Her er Ioniq 5 bare bedre end langt de fleste konkurrenter, og det gør den velegnet som langtursbil. Særligt om sommeren, hvor du uden problemer kan køre 450 km mellem kortvarige opladninger.
Passer prisen?
Ja, Hyundai fedter aldrig med udstyret, så faktisk kunne vi fint leve med basisudgaven Essential til 350.000 kr. Kan du undvære detaljer som elektrisk bagklap og forsæder, matrix-forlygter, dellæder, head-up display, lædersæder og Bose-lydanlæg, sparer du 45.000 kr.
Hyundai er også fulgt med konkurrenternes prisfald af flere omgange, så sammenlignet med rivalerne ligger Ioniq 5, hvor den skal. Endelig tilbyder Hyundai markedets vel nok bedste garanti med fem års nyvognsgaranti uden kilometerbegræsning og otte år/160.000 km på batteriet. Det giver tryghed.
Er der alternativer?
Renault Scenic E-Tech er måske den mest direkte konkurrent, fordi den ligesom Ioniq 5 er en krydsning mellem en hatchback og SUV. Her får du næsten lige så god plads i en lidt mindre bil, samme beherskede motorkraft på 161 kW, men forhjulstræk, der gør Scenic mindre dynamisk. Til gengæld matcher Scenic Ioniq 5 på komfort og overgår den på rækkevidde med hele 625 km efter WLTP. Prisen på 385.000 kr. for topudgaven passer også, og frem til nytår er der endda 50.000 kr. i rabat. Renault kan dog slet ikke følge med Hyundai ved ladestanderen – her får den bøllebank af Ioniq 5.
Ioniq 5’s overdådige plads og 800 volt-teknologi gør den også til en ligeværdig konkurrent til VW ID.7 til 472.000 kr. for en tilsvarende udstyret Style. VW vinder på finish og motorkraft, mens Ioniq 5 er stærk på lynladning, garanti og har længdejusterbart bagsæde. Og en besparelse på næsten 80.000 kr.
Ioniq 5’s søsterbil Kia EV6 har samme fine teknik, men kører mere dynamisk og er knap så rummelig. Topudgaven Upgrade med omtrent samme udstyr er endda en smule billigere til 380.000 kr. Er man interesseret i Ioniq 5, er det oplagt også at prøve Kia EV6.
Konklusion:
For: Plads, komfort, betjening, lynladning, garanti
Imod: Kunne være mere effektiv
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Hyundai Ioniq 5 Ultimate Long Range
Vejl. pris, inkl. lev.: 395.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Billigste: 325.000 kr. (Essential Std. Range)
Årlig CO2-ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år uden begrænsning
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 7 inkl. centerairbag mellem forsæder
Længde/bredde/højde: 466/189/161 cm
Akselafstand: 300 cm
Bagagerum (min/max): 520/1.580 liter + 57 liter foran
Vægt: ca. 2.060 kg
Anhængervægt: 1.600 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 80 kWh netto
Rækkevidde (WLTP): 570 km
Forbrug (WLTP-norm): 6,25 km/kWh
Målt forbrug: 4,5 km/kWh
Ladeevne: Op til 263 kWh DC
Opladningstid: 18 minutter (10-80 pct. ved 350 kW DC), 7,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 168 kW/229 hk
0-100 km/t: 7,5 sek
Topfart: 185 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, , aktiv vognbaneassistent med følgefunktion, aktiv blindvinkelsensor, adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, head-up-display, syv airbags inkl. centerairbag mellem forsæder, varmepumpe, batterivarmer, LED-matrix lygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbart førersæde m. lændestøtte, læderindtræk, varme/køl i forsæder, varme i rat, el-sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, bakkamera, elruder for og bag, længdejusterbart bagsæde, elektrisk bagklap, 12,3 tommer digital instrumentering, 12,3 tommer touchskærm, navigation, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og opladning af mobiltelefon, USB-oplader for og bag, mørktonede bagruder, 19 tommer alufælge.
Metallak: 8.500 – 11.000 kr.