Test: Fristende fransk bud på fuldelektrisk familiebil

BILTEST: Plads, pris og betjening gør Renault Scenic E-Tech til det nærmest perfekte alternativ til futuristiske Tesla og konservative VW.

Hvilken bil?

Scenic E-Tech er Renaults store satsning i klassen for mellemstore elbiler. Teknisk er den baseret på sin ’lillesøster’ i Golf-størrelse, Megane E-Tech, men skal konkurrere med større biler som VW ID.4, Tesla Model Y og Skoda Enyaq.
Det gør den ved at være fransk og anderledes: På den ene side er Scenic nogle cm kortere og lavere end sine rivaler, men har samtidig et større batteri på 87 kWh, der giver en rekordlang rækkevidde i klassen på 625 km. Og mens rivalerne er høje SUV-typer, er Scenic en ægte crossover, der placerer sig præcist mellem en høj SUV og en lavere hatchback. Vi tror, at det vil tiltale mange danskere, der får det bedste af begge verdener i Scenic.
Her tester vi topudgaven Iconic med alt i udstyr til 385.000 kr. Billigste Scenic E-Tech koster fra 310.000 kr. med 60 kWh-batteri og en rækkevidde på 420 km. Bedste køb er efter vores vurdering mellemudgaven med ganske omfattende Techno-udstyr og det store batteri med den lange rækkevidde til 365.000 kr. Det er en fair pris i et konkurrencepræget marked.

Vidste du at?

Scenic løfter en kæmpe arv hos Renault. Scenic var oprindeligt en MPV med plads til fem eller syv personer, der i flere generationer solgte som varme flutes til familier i hele Europa. Også i Danmark, hvor Scenic flere gange har toppet salgslisterne og rutinemæssigt var den mest solgte MPV.
Nu er Scenic genopstået som elbil i moderigtigt SUV-look, og til mange familiers skuffelse kommer den ikke i en udgave med plads til syv.
Men Scenic E-Tech har andre kvaliteter. Trods sin kompakte størrelse er den forbløffende rummelig – det vender vi tilbage til. Og så mærker man, at Renault siden 2009 har lavet elbiler som Fluence, Zoe og senest Megane E-Tech. Teknikken er udviklet sammen med japanske Nissan, der selv er elbil-pionerer med Leaf – for blot få år siden verdens mest solgte elbil. Der er altså omfattende elektriske kompetencer bag udviklingen af Scenic E-Tech – og det mærker man. Det samme gjorde juryen, der tidligere i år tildelte Scenic den prestigefyldte titel som Årets Bil i Europa 2024.

Hvordan er førerpladsen?

Et af Renaults trumfkort er, at man benytter Google Maps til den indbyggede navigation i den lodretstående 12-tommers infotainmentskærm i midterkonsollen. Særligt på kort- og vejvisningsdelen er det velfungerende – inklusive en god stemmestyring. Vi er næsten på Tesla-niveau her.

De gode takter fortsætter med betjeningen, hvor klimaanlægget styres med fysiske knapper, mens lyd, fartpilot og kørecomputer kontrolleres med trykknapper i rattet. Gearvælgeren er en stilk bag rattet, som man også hurtigt vænner sig til. Også selv om gearvælgeren kæmper om pladsen med armen til vinduesviskerne og en lille satellit, der styrer lydanlægget. Man bliver hurtigt fingernem og glæder sig over, hvor mange funktioner, der på den måde styres ved hjælp af fysiske greb og knapper. Det virker bare. Og er godt set af Renault, for Scenic er lettere at vænne sig til end mange andre elbiler.
Læg hertil en god kørestilling med god plads og ’luft’ under det smarte glastag med justerbar lysdæmpning, og Renault er godt rustet til at få familien Danmark med på el-vognen.

Hvordan opleves kabinen?

Med en længde på 447 cm er Scenic E-Tech en kvart klasse mindre end konkurrenterne. Til gengæld er den effektivt udhulet. De blot 27 ekstra cm i forhold til lillesøster Megane gør underværker. Også på bagsædet, hvor du sidder glimrende med god plads i alle retninger. Du forkæles med drejelige kopholdere, der også holder styr på blyanter og mobiltelefoner, flere lommer bag på forsæderne og støjdæmpende filt i de store dørlommer. Overfladerne er nydelige, og de franske indretningsarkitekter arbejder med genbrugsmaterialer, der giver en varm, hjemlig atmosfære i kabinen. Tjek for eksempel den næsten fleece-agtige loftsbeklædning i en lækker koksgrå kulør. Tres bien! Så lever vi med, at plasticen sine steder faktisk er af den hårde slags, for man skal trykke på den for at opdage det.
Bagagerummet sluger hele 545 liter, så bortset fra rumuhyret Tesla Model Y matcher Scenic sine større konkurrenter her. Læssekanten er dog høj, når du skal have tunge ting ombord.

Er sikkerheden i orden?

Renault har tidligere været førende inden for sikkerhed, men er indhentet af nye bilmærker fra Kina og Tesla. Scenic klarer sig dog godt i Euro NCAPs crashtest, hvor den samlet scorer fem ud af fem stjerner.
Scenic er stærk og stabil i crashtesten, men beskyttelsen af forsædepassagererne kunne være bedre i frontaltesten. Til gengæld fungerer airbaggen mellem forsæderne, der forhindrer hovedskader ved sidekollisioner perfekt. Bløde trafikanter som fodgængere og cyklister får dog en relativt hårdhændet behandling, hvis de kommer i vejen for Scenic.
Hvad værre er, så oplevede vi på en 150 km motorvejstur, at Scenic syv-otte gange registrerede og reagerede på forhindringer på vejen, som var usynlige for os. Det resulterede i alt fra et lille nervøst advarselsbip til kortvarige opbremsninger og røde advarselsblink i speedometeret. Heldigvis aldrig en fuld fantomopbremsning, men bilens sikkerhedssystemer virker hysteriske. Det trækker ned i vores vurdering af Scenic E-Tech.
Læs mere her hos Euro NCAP. 

Se også videoen her: 

Hvordan kører den?

Renaults ingeniører er entydigt gået efter komfort, da de konstruerede og fintunede Scenic E-Techs fine undervogn med multilink bagaksel. Med succes. Den smørbløde affjedring sluger de fleste ujævnheder som en gourmand på en restaurant for finere fransk madlavning. Med to små hår i suppen: Små, skarpe ujævnheder omsættes til en mild flimren i fjedrene, og støj fra dæk og vind kunne være bedre dæmpet.
Prisen for den overvejende fine komfort er et vagt og lettere upræcist styretøj, der er med til – på godt og ondt – at isolere dig fra vejen. Hvis du er til styring i skarp sovs og kurver uden krængning er Scenic E-Tech ikke noget for dig. Og det hjælper ikke at aktivere køreprogrammet Sport. Det gør ingen forskel og giver ingen mening i en bil, der satser hele butikken på at tilbyde klassisk kørekomfort af den mest franske slags. Al respekt og en Michelin-stjerne for det: Scenic er en udsøgt komfortabel familiebil, og her leverer den varen.

Hvordan er motoren?

Mens rivalerne satser på dynamisk baghjulstræk og op mod 300 hk eller mere, tager Scenic E-Tech det anderledes afslappet.

Elmotoren nøjes med mere adstadige 161 kW (220). Rigeligt til danske fartgrænser, og så er du heller ikke fristet af fyre strømmen af på jetfly-accelerationer, der alligevel bare gør børnene køresyge.

Slet ikke i regnvejr, hvor Scenic har problemer med at bide sig fast i asfalten trods enorme 20-tommer dæk.
Men tro nu ikke, at Scenic E-Tech vralter rundt som en udtjent fransk malkeged. En af fordelene ved at gå en kvart størrelse ned, er at vægten er fulgt med ned på 1.850 kg. Det er 200-350 kg mindre end de fleste konkurrenter – til trods for, at Scenics batteri er klassens største. Det er godt gået, og giver Scenic en fin acceleration og et fornuftigt forbrug. Vi målte 5,8 km/kWh ved 20 grader og en del motorvej. Absolut godkendt og tæt på de lovede 6 km/kWh efter WLTP.
Om ladeevnen er godkendt tør vi ikke vurdere. Scenic tager 22 kW vekselstrøm – dobbelt så meget som de fleste elbiler. Det er stærkt. Og med det store batteri hæver Renault ladeevnen i en lynlader fra 130 til 150 kW. Bestemt OK, men testbilen havde svært ved at finde gnisten under lynladninger. Andre biltests melder dog om en god, flad ladekurve.

Passer prisen?

Ja, kan du leve med 420 km rækkevidde og 170 hk kan du presse Scenic E-Tech ned på 310.000 kr. Du får dog både attraktivt udstyr som Google Maps, større midterskærm, elektrisk bagklap, adaptive forlygter og den helt store rækkevidde på 625 km i Techno med det store batteri til 365.000 kr. Her er mest værdi for pengene.
Scenic E-Tech ser også godt ud sammenlignet med konkurrenterne. Den placerer sig midt imellem populære og dyrere elbiler som VW ID.4 og Skoda Enyaq, mens Tesla Model Y med baghjulstræk og 600 km rækkevidde er lidt billigere.
Her kan Scenic E-Tech finde et stort publikum, der vil have klassens længste rækkevidde og sætter pris på det mere kompakte design. Samt en mere ’analog’ betjening, der gør det nemmere at skifte fra en ældre fossilbil til en moderne elbil.

Er der alternativer?

Søsterbilerne VW ID.4 Style og Skoda Enyaq til 380.000 kr. med 210 kW, baghjulstræk og godt med udstyr og henholdsvis 560 og 557 km rækkevidde er større, men også tungere og kører knapt så langt på en opladning. Til gengæld kører de mere dynamisk end Scenic E-Tech.
Tesla Model Y Long Range baghjulstræk med 600 km rækkevidde og alt i udstyr – selv anhængertræk er standard – til 350.000 kr. er et stærkt alternativ. Især hvis du er til overdådig plads, kontante køreegenskaber og minimalistisk én-skærms betjening.
De koreanske søsterbiler Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 til hhv. 350.000 og 380.000 kr. lokker med 800 volt teknologi og lynhurtig opladning fra 10 til 80 procent på 18 minutter. Med 229 hk og standardudstyret er omtrent det samme. Ioniq 5 er meget komfortabel, EV6 kører virkelig godt og mere dynamisk end Scenic.
Den franske landsmand Peugeot E-3008 er mindre praktisk, men spændende designet. Scenic slår dog klart E-3008 på plads, komfort, rækkevidde og Google-baseret software.
Fra Kina er den nye Xpeng G6 med 800 volt teknologi, 570 km rækkevidde og hurtig lynladning et spændende alternativ til 370.000 kr.

Konklusion:

For: Plads, komfort, betjening, lav vægt, allround-kvaliteter
Imod: Nervøs bremseassistent, ingen køredynamik
Hvilkenbil siger:

Renault Scenic E-Tech er ikke perfekt, men placerer sig snedigt i forhold til konkurrenterne: Mere kompakt, men stadig rummelig, avanceret men lettere at betjene og med mere rækkevidde i stedet for overdreven motorkraft. Renault Scenic E-Tech er det gyldne kompromis mellem moderne high-tech og klassiske, franske bildyder, der vil gøre det nemt for familien Danmark at omstille sig til elbiler.

FAKTA: Renault Scenic E-Tech Iconic

Vejl. pris, inkl. lev.: 385.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 447/186/157 cm
Bagagerum (min/max): 545/1.670 liter
Vægt: 1.850 kg
Anhængervægt: 1.100 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 87 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,0 km pr. kWh (16,8 kWh/100 km)
Målt forbrug: 5,8 km pr. kWh ved ca. 20 gr.
Rækkevidde: Op til 625 km
Ladeevne: 22 kW AC, op til 150 kW DC
Opladningstid: 37 minutter (15-80 pct. ved 150 kW DC), 5 timer (0-100 pct. ved 22 kW AC)
Effekt: 161 kW (220 hk) / 545 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standardudstyr:

Bl.a. automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, adaptive LED forlygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder, paddles på rattet til rekuperation, p-sensor for og bag samt bakkamera, el-justerbart førersæde, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, blindvinkelalarm, 12 tommer touchskærm m. indbygget Google, DAB-radio, trådløs Apple Carplay og Android Auto, navigation, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap, 20 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 6.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here