TEST: Kia Sportage – gadekryds med gode manerer

BILTEST: Et facelift med reelle forbedringer og en prisreduktion på 50.000 kr. gør Kia Sportage til et attraktivt tilbud i crossover-klassen.

Hvilken bil?
Efter små fire år på markedet har Kia’s mellemstore crossover Sportage fået en ansigtsløftning. Designet virker stadig frisk, så i stedet har Kia forbedret klagepunkterne fra forgængeren: En kraftigere forrude og nyt ophæng af gearkassen reducerer støj og vibrationer, affjedringen er gjort mere komfortabel, og interiøret opgraderet med flere bløde overflader. Endelig er der barberet 50.000 kr. af prisen, så en veludstyret basis-Sportage nu fås for en kvart million. Det er den, vi tester her. Sportage fås også med firehjulstræk, men kun i to topudgaver til knapt en halv million kr.

Vidste du at?
Kia Sportage er den første model, hvor den tidligere Audi-designer Peter Schreyer fik lov at vise, hvad han ville med Kia. Designet var med til at gøre Sportage til en kolossal succes, hvilket desværre gik ud over det danske marked. Startprisen ramte 300.000 kr. og da leveringstiden samtidig var lang, kom Sportage skidt fra start herhjemme. Med ansigtsløftningen flytter produktionen fra Sydkorea til Slovenien og gør en ende på lange leveringstider. Sammen med nye, skarpe priser har Kia indstillet sigtekornet på at hugge kunder fra klassefavoritten Nissan Qashqai.

Hvordan er førerpladsen?
Høj, med logisk betjening, tydelige instrumenter og en god ergonomi, der gør det let at finde en bekvem kørestilling. Uden lige frem at være lækker, har finishen fået et mærkbart løft med pænere overflader, knapper, der klikker tillidsvækkende og en god fornemmelse af, at Kia Sportage er bygget til at holde i mange år.

Desværre gør de smalle vinduer og kraftige vinduestolper hele vejen rundt det svært at overskue Sportage fra førersædet. Parkeringshjælp er på sin plads her, men følger først med i topudgaven Premium.

Hvordan opleves kabinen?
Med en længde på knapt 4,5 meter er Kia Sportage relativt kompakt, men kabinen byder på god plads på både for- og bagsæde. De høje dørsider giver en lidt indelukket, men også solid og tryg rumfornemmelse. Et næsten fladt gulv ved bagsædet, splitbagsæde der kan lægges ned med et enkelt greb og et bagagerum helt uden læssekant, gør det koreanske ’gadekryds’ praktisk i daglig brug. Udstyret fedter koreanerne som sædvanlig ikke med: I mellemudgaven Style Plus får du bl.a. klimaanlæg, ratbetjent fartpilot, varme i både for- og bagsæder, regnsensor og Bluetooth.

Er sikkerheden i orden?
Kia Sportage blev testet af Euro NCAP i 2010 med et særdeles godt resultat – selv den ellers drilske beskyttelse mod piskesmæld blev bestået i fin stil. Kun pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t, afslørende lidt for høj belastning af førerens bryst. Kia Sportage mangler dog de automatiske nødbremse-systemer, der er ved at være standard i dag. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Vi havde forventet en lidt halvsjasket køreoplevelse, men Kia Sportage overrasker positivt. De koreanske ingeniører har virkelig fintunet undervognen, der især overbeviser med kompetent affjedringskomfort og relativt lav støj fra de store dæk. Styretøjet kunne godt være mere meddelsomt, men Sportage holder kursen klippestabilt.

Man skal ikke forvente sportslige køreegenskaber i en højbenet crossover, men kører du frisk til på snoede sogneveje, formår Kia Sportage ikke desto mindre at virke som en mindre og lettere bil end den er.

Hvordan er motoren?
Bedre end sit rygte. Kia er endnu ikke klar med turbo til sine benzinmotorer, så de 135 heste som den traditionelle 1,6 liters benzinmotor yder, opleves mere som ponyer end bryggerheste. I de første tre gear har de et fornuftigt afsæt, men i 4., 5. og 6. gear mangler du muskler til overhalinger. Til gengæld har de 135 heste en sund lyd, trækker fleksibelt fra lave omdrejninger og traver kultiveret og støjsvagt ved almindelig dansk motorvejsfart. En turbo ville være prikken over i’et, men til almindeligt brug er basismotoren OK – især til prisen.

Passer prisen?
Ja, 250.000 kr. for en mellemstor crossover er en skarp pris. Mest fordi faceliftet reelt har forbedret Kia Sportage, men også fordi du får pænt med udstyr som aircondition, alufælge, læderrat og elruder med i prisen. For 20.000 kr. ekstra rykker du op i den testede Style Plus udgave, der udbygger udstyrslisten med klimaautomatik, fartpilot, regnsensor, varme i sæderne for og bag og LED kørelys. Jo mere udstyr, desto billigere er Kia Sportage sammenlignet med konkurrenterne. En 115-hestes diesel koster 40.000 kr. ekstra.

Er der alternativer?

Crossovers er bilindustriens vidundermiddel mod stagnerende salgstal, så der er trængsel i klassen. Kia Sportage har dog en klar fordel på prisen.

Mazda CX-5 med 165 hk er kraftigere, men koster 330.000 kr. og kan ikke helt retfærdiggøre merprisen på 80.000 kr. Klasseduksen Nissan Qashqai til 294.000 kr. med 1,2 liters turbobenziner med 115 hk er et mere reelt alternativ. Suzuki S-Cross med 120 hk koster kun 244.000 kr., men er også lidt mindre end Sportage. Endelig kører Sportages søsterbil med samme teknik, Hyundai iX35, sig selv af banen med en pris på hele 320.000 kr.

Konklusion:
For: God plads og høj komfort til lav pris.
Imod: Dårligt udsyn.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Faceliftet gør Kia Sportage til en positiv overraskelse. Prisen er skarp, basisudgaven dækker de flestes behov og teknikken er reelt opgraderet. Med de små forbedringer fremstår Kia Sportage nu som en rummelig, velkørende og komfortabel crossover – og et seriøst alternativ til klasseduksen Nissan Qashqai.

Læs også test: Mazda CX-5 når ikke helt op i skyerne

FAKTA: Kia Sportage Style Plus 1,6 GDI

Vejl. pris, inkl. lev.: 274.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.220 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 15,6 km/l
Forbrug i test: 12,7 km/l
Længde/bredde/højde: 444/186/163 cm
Bagagerum (min/max): 465/1.353 liter
Vægt: 1.320 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, benzin
Effekt: 135 hk/165 Nm
0-100 km/t: 11,1 sek
Topfart: 178 km/t

Særligt standard udstyr (Style Plus):
16″ aluminiumsfælge, LED-kørelys for, drejelys, cd-anlæg med USB-stik og Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for og bag, splitbagsæde, bakkestart- og nedkørselsassistent, start-stop automatik.
Metallak: 7.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

4 Kommentarer

  1. Fin test / beskrivelse. Et enkelt spørgsmål, der står på Kias hjemmeside at bagagerummet er 564 liter. Her står 465 liter. Stor forskel – hvad er forklaringen?

  2. Og et mere generelt spørgsmål. Vil købe enten denne Kia eller den nye Qashqai. Synes generelt bedst om sidstnævnte, men hælder til Kia da et stort bagagerum er vigtigt, derudover er 7 års garanti værd at tage med. Men hvad tænker folk, nogle erfaringer ml. ny Qashqai og ny Sportage?

    • Hej Mikkel. Det er under alle omstændigheder ‘close race’. Hvilkenbil har testet begge biler og vurderer dem til at være ganske jævnbyrdige: Kia vinder på plads, garanti og til dels pris, da den er mellem 7.000 og 20.000 kr. billigere end Qashqai i sammenlignelige udgaver. Omvendt vinder Qashqai på komfort og sikkerhedsudstyr samt – hvilket selvfølgelig altid er en smagssag – design og den oplevede finish i kabinen. Man mærker, at Qashqai er en nyere konstruktion og da merprisen er beskeden og pladsen kun lidt mindre end i Kia Sportage, hælder vi også til Nissan Qashqai. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here