Test: VWs elektriske stationcar trækker i sportstøjet

BILTEST: Som GTX med firehjulstræk og masser af kræfter forsøger den enorme VW ID.7 Tourer at være sportslig. Det lykkes ikke helt.

Hvilken bil?

ID.7 er VWs elektriske udgave af firmafavoritten Passat. En enormt rummelig bil med et stænk behersket luksus målrettet mellemklassens mellemledere.
Passat har altid været mest populær som stationcar. Det kommer også til at gælde for ID.7, der som Tourer er noget så sjældent som en elektrisk stationcar og dermed et alternativ til de dominerende SUVere. Fordelen er et lavere og mere vindglat karrosseri, der både giver mere rækkevidde og køredynamik end en høj SUV.
Her tester vi topudgaven GTX Max+. Som det potente navn antyder, har den to elmotorer, firehjulstræk og ekstra gnist med hele 250 kW (340 hk). Dermed kan den klassiske tyske dienstwagen spurte fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Ganske imponerende i betragtning af, at GTX har det største batteri i ID.7-serien på 86 kWh og en kampvægt på 2,4 ton.
Prisen er så også 597.000 kr. – 80.000 kr. mere end den almindelige ID.7 Tourer med samme batteri, men blot baghjulstræk og 210 kW.

Vidste du at?

ID.7 har omtrent samme størrelse som koncern-søsteren Audi A6 e-tron. Men tro nu ikke, at ID.7 er en billig genvej til Audi-teknik. Mens Audi A6 har avanceret 800 volt-teknologi, står ID.7 på den velkendte MEB-platform med almindelig 400 volt teknologi. Den har efterhånden fem år på samvittigheden, men er dog løbende opdateret. Og det mærkes.

MEB-platformen fik en hård fødsel med ubagt software, men er efterhånden blevet rigtigt velfungerende.

Den centrale infoskærm er stor, skarp og hurtig. Stemmestyringen har fået lidt kunstig intelligens, så den ikke længere må svare ”det kan jeg ikke hjælpe med” på hvert andet spørgsmål. Som den gjorde, da vi testede ID.7 for godt et år siden. GTX har også VWs fine ’udvidet virkelighed’ head up display, der f.eks. giver 3D navigationsanvisninger. Så glem alle VWs IT-problemer – tyskerne har reelt opgraderet softwaren, så ID.7 fremstår moderne og velfungerende.

Hvordan er førerpladsen?

Bag det tykke læderrat – her med GTX-logo – har du udsigt til hele tre skærme: Et lille digital speedometer bag rattet, en kæmpe infotainmentskærm i midterkonsollen og det ’udvidede’ head-up display på forruden, som kun chaufføren kan se. Funktionen er fremragende, fordi det først kaster informationer op på skærmen, når det er nødvendigt – f.eks. når navigationen vil have dig til at dreje fra motorvejen. Så får den til gengæld fuld pedal med 3D-animationer på forruden og inddragelse af ambientebelysningen, der ’swiper’ til den side, du skal dreje.
Den del virker fint, men vi savner flere fysiske genvejstaster til betjeningen. VW satser udelukkende på den centrale skærm samt ’haptiske knapper’ i rattet, som du kan swipe og trykke på. Det sidste bliver aldrig rigtigt tilfredsstillende. VW har da også lovet, at man vender tilbage til fysiske knapper. Det glæder vi os til. Og så bliver vi aldrig trætte af at ryste på hovedet af beslutningen om at lade to knapper styre fire elruder. Hold nu op: Det er tarveligt og virker dårligt. Så er det sagt. Igen.

Hvordan opleves kabinen?

De fleste kender kritikken af de noget rustikke kabiner i de mindre ID.3 og ID.4 elbiler. ID.7 er et helt andet dyr. Her er bløde plastoverflader, smarte røde syninger og et generelt indtryk af solidt, tysk kram. Desværre forstyrres den gode stemning af lidt knirken og knasen, når du rammer brosten eller kloakdæksler. Finishen når altså ikke premium-niveau, selv om byggekvaliteten virker høj.
Til gengæld sidder du fremragende i de store, eljusterbare ErgoActive sportsforsæder med både varme, køl og massage. Ergonomien, altså forholdet mellem rat, sæde og pedaler, er nærmest perfekt og et trumfkort for ID.7. Man mærker fysisk, at den er lavet til at tilbyde komfort over de lange stræk.
Det gælder også det overdådige bagsæde, hvor du bogstaveligt talt kan lægge benene over kors. Modsat mange andre elbiler er her også god lårstøtte og plads til store fødder under forsæderne. Bagagerummet er nærmest altædende med plads til mere end 600 liter. En tur i Ikea eller til Gardasøen med hele familien, kufferter og badedyr er barnemad for ID.7 Tourer.

Er sikkerheden i orden?

Da VW ID.7 blev crashtestet i 2023 fremhævede Euro NCAP den som en af årets mest sikre biler.
De maksimale fem stjerner kom i hus uden anmærkninger og en samlet score på 95 pct. i den vigtige ’voksenbeskyttelse’ ligger helt i top. Det samme gælder NCAPs vurdering af de aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse og vejbaneassistent. Sammenlignet med vores test i starten af 2024 virker motorvejsassistenten, der både holder hastighed, afstand og placerer ID.7 midt i sporet mere præcis end den ’venstreorienterede’ oplevelse, vi havde sidste år.
Det er er disciplin, som tyske biler ofte mestrer. Lige som vi glæder os over, at ID.7 GTX aldrig bliver lige så hidsig med advarende bip og ryk i rattet som overbeskyttende kinesiske biler ofte er. VW stoler på, at du som chauffør kortvarigt kan fjerne blikket fra vejen eller køre fem km/t for stærkt uden det skal resultere i øjeblikkelige sanktioner fra den elektroniske overdommer. Tak for det. Læs hele crashtesten her.

Hvordan kører den?

Selv om ID.7 hedder GTX Max+ og har hele 250 kW, der trækker på alle fire, må vi gentage vurderingen af køreoplevelsen fra den ’civile’ ID.7: Med en kampvægt på 2.387 kilo bliver en fem meter lang stationcar aldrig en atletisk dynamiker.

Selv med et GTX-skilt på skærmene er ID.7 snarere bilernes svar på en snorlige revisor. Pålideligheden selv på motorvejen, men aldrig sjov og løssluppen på snoede sogneveje.

Glem alt om GTI-fornemmelse i GTX. Nyd i stedet den adaptive undervogn, der er bedre til at glatte ujævnheder ud end standardfjedrene. ID.7 GTX er er vellykket langtursbil, en kompetent kilometeræder, som du kan køre timevis i uden at blive træt. Også selv om vi godt kunne ønske os lidt bedre dæmpning af vindstøj og rummel fra dækkene på alt andet end nylagt asfalt. Testbilen kørte dog på vinterdæk, så der kan hentes et par decibel med skifte til sommerdæk.

Hvordan er motor og opladning?

Vi er begejstrede for VWs nye 210 kW motor, der trækker på baghjulene. Den er stærk, støjsvag og på alle måder rigelig – også til en stor bil som ID.7.
I GTX får den hjælp af en ekstra motor på forakslen. Samlet ydelse er 250 kW (340 hk), og selv om det lyder af meget, udebliver det vilde kick. Alene af den grund kan vi sagtens nøje med én motor og baghjulstræk. Også fordi de to motorer i GTX reducerer rækkevidden med mere end 100 km – fra 680 til 576 km. Når GTX alligevel ikke tilfører køreoplevelsen mere gnist, er det et dårligt bytte.
Forbruget er OK. VW lover seks km pr. kWh, vi nåede 4,8 km/kWh i en testuge med en del motorvejskørsel i tørt vejr, beskeden vind og 3-14 grader. Det rækker til 400 km og omkring 450 i sommerhalvåret. Godkendt ude at være prangende.
Det gælder også ladeevnen. Batteriet kan forvarmes, og det virker – selv i koldt vejr tager det store batteri lynhurtigt imod max-effekten på 200 kW. 10-80 pct. klares på 26 min. Det er faktisk kun fem minutter langsommere end førnævnte Audi A6 e-tron med 800 volt-teknologi.

Passer prisen?

VW har sat prisen på ID.7 ned af flere omgange. Første gang endnu inden den var nået frem til forhandlerne. Det siger meget om den helt ekstreme konkurrence på prisen blandt elbiler.
Pris-punktet, der gør en bil konkurrencedygtig, flytter sig hele tiden. Og spørgsmålet er, om ikke ID.7 trænger til endnu et gok med prishammeren? Til næsten 600.000 kr. for GTX har ID.7 i hvert fald mange konkurrenter – selv luksusbiler som Audi A6 e-tron og BMW i5 er inden for rækkevidde. For GTX taler nærmest alt i udstyr, og at du får en særlig specialudgave, som naboen næppe har. Men vi vil anlægge den forsigtige revisor-tilgang og anbefale Style S+ udgaven med baghjulstræk, rigelige 210 kW og en imponerende rækkevidde på 680 km. Udstyret er næsten lige så omfattende, men du sparer 80.000 kr. og får med garanti et mindre værditab.

Er der alternativer?

SUVerne dominerer fortsat blandt elbilerne, og ID.7 er en af ganske få modeller, der tilbyder et lavere alternativ. Udfordringen for GTX-udgaven er prisen, der sender den op i samme luftlag som eksklusive konkurrenter.
Det gælder især BMW i5 med M Sport udstyr, samme motorkraft men kun træk på baghjulene til 590.000 kr. Den har mindre plads indvendigt, men kommer til at holde prisen bedre end ID.7 GTX. BMW-navnet er bare mere eksklusivt.
Det samme gælder Audi A6 e-tron Avant. Med færre heste og mindre udstyr fås den fra 570.000 kr., men så fremstår den skrabet sammenlignet med ID.7 GTX. Til gengæld står Audi A6 på en mere moderne platform med 800 volt-teknologi, der giver hurtig lynladning. Med firehjulstræk og flere kræfter – hele 340 kW – begynder priserne fra 710.000 kr., og så er der stadig ikke meget udstyr i den mere eksklusive Audi. Her holder ID.7 GTX bedre skansen på værdi for pengene-faktor.
Kan du leve uden stationcar-slutning, har koreanske Hyundai-Kia to stærke alternativer, begge med 800 volt teknologi: Hyundai Ioniq 5 N-line AWD med firehjulstræk, 239 kW og 495 km rækkevidde til 400.000 kr. eller søsterbilen Kia EV6 AWD GT Line med samme drivline og 522 km rækkevidde til 442.000 kr. Begge er billigere, men fuldgyldige alternativer til ID.7 GTX.

Konklusion:

For: Plads, ergonomi, komfort, fem års garanti.
Imod: Savner dynamik, pris, hjulstøj.
Hvilkenbil siger:

VW ID.7 Tourer er en elektrisk familie- og firmaflyder, der er bygget til at tilbyde plads og komfort ad libitum. Det koncept forbedrer GTX-udgaven med flere kræfter og firehjulstræk ikke for alvor. Forvandlingen fra familiens venlige ven til toptunet sportsmand udebliver. Derfor anbefaler vi at spare 80.000 kr. og ’nøjes’ med den baghjulstrukne udgave med længere rækkevidde. Den viser ID.7 Tourer fra sin bedste side: Som det vellykkede elektriske svar på VWs anerkendte Passat.

FAKTA: VW ID.7 Tourer GTX Max+

Pris: 597.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (bil/rust): 5 (150.000 km)/12 år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2023)
Antal airbags: 9 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 496/186/155 cm
Akselafstand: 297 cm
Bagagerum: 605/1.714 liter
Vægt: 2.387 kg 
Anhængervægt: 750/1.400 kg m. bremse
Batterikapacitet (netto): 86 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 576 km
Forbrug: 6,0 km/kWh
Forbrug i test: 4,8 km/kWh (3-14 gr., tørt, svag vind)
Ladeevne: Op til 200 kW DC/11 kW AC
Opladningstid: 26 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 9 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 250 kW (340 hk), 545 Nm, firehjulstræk
0-100 km/t: 5,5 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremsesystem m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot inkl. Travel Assist m. aktiv vognbaneassistent og tilpasning af hastighed efter vejforhold og færdselstavler, blindvinkelassistent, vejskiltegenkendelse, intelligente Matrix-LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding og kurvelys, head-up-display, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, elektrisk justerbare forsæder m. varme, lændestøtte, længdejusterbar siddehynde, massage og memory, varme i rattet, 3-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, 15 tommer infotainmentdisplay, 30 farver ambientebelysning, sideairbags bag, varme i bagsæde, Harman Kardon-lydanlæg m. subwoofer, DAB-radio, stemmebetjening, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, trådsløs opladning af mobiltelefon, 2 USB-C-indgange for og 2 bag, tonede ruder bag, metallak, 19 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Kings Red metallak: 2.995 kr.
Eksteriørpakke Plus (lyddæmpende ruder, adaptiv undervogn, progressivt styretøj): 14.995 kr.
Interiørpakke Plus (forsæder m. perforeret betræk og klimafunktion, sideairbags bag, varme i bagsæde, Harman Kardon-lydanlæg m. subwoofer): 24.995 kr.
Svingbart anhængertræk: 14.995 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here