Første resultat af samarbejdet mellem Toyota og Suzuki er afsløret: SUV’en Across, der er en Toyota RAV4 i beskeden Suzuki-forklædning.
Sidste år annoncerede bilgiganten Toyota og noget mindre Suzuki et nyt samarbejde. De to japanske bilmærker spyttede også lidt i kassen hos hinanden: Toyota købte 4,9 procent af Suzuki, mens Suzuki nøjedes med mere beskedne 0,2 procent den anden vej. Det er nok også et meget godt udtryk for styrken i det parforhold.
Men forlovelsen er god nok, og nu – 15 måneder senere – ser vi den første frugt af affæren: SUV’en Suzuki Across, der i suveræn stil bliver Suzukis flagskib, når den kommer til Europa i løbet af efteråret. Dansk introduktion og danske priser er endnu ukendte.
Samme teknik
For Suzuki bliver der dog tale om en usædvanlig kostbar model. Across kommer nemlig i første omgang som ladehybrid, og den koster som original Toyota RAV4 fra knapt 460.000 kr. Across bliver næppe væsentligt billigere, for teknikken er angiveligt løftet direkte over fra Toyota til Across. Selv om Suzuki endnu ikke opgiver specifikationer for Across, kan det oversættes til en systemydelse på hele 306 hk, et forbrugstal på 100 km/l og mulighed for at køre op til 75 km på ren el. Sådan lyder tallene for RAV4, og vi forventer, at Suzuki kan levere samme tal.
I Danmark er Toyota i den lidt mærkelige situation, at mens fabrikken skal fremstille biler for Suzuki, er ladehybrid-udgaven af RAV4 p.t. udsolgt på det danske marked for resten af 2020. Dermed kan Toyota komme til at stå i en situation, hvor Suzuki kan tilbyde deres udgave af RAV4 som ladehybrid, mens danske kunder må kigge forgæves efter den tilsvarende bil hos deres lokale Toyota-forhandler.
Suzuki Corolla på vej
Nå, det bliver i familien, som de sikkert siger i Japan. Og der er mere på vej af samme skuffe. Næste ’barn’ af de to turtelduer forventes at blive en Suzuki-udgave af den nye Toyota Corolla. Det svarer fint til det dybere formål med alliancen mellem Toyota og Suzuki: Sidstnævnte får adgang til de større bilmodeller, som de ikke selv laver, mens førstnævnte får adgang til Suzukis fine teknik til små biler som f.eks. motorer og mild-hybrid teknik. Om vi på et tidspunkt ser Toyota-udgaver af Suzukis minier som Swift og Ignis er heller ikke utænkeligt.