Tidligere Opel-boss afløser Thomas Ingenlath som chef for Polestar. Opgaven bliver at øge salget og aktiekursen i en fart.
Kinesisk-ejede Polestar har skiftet chef. Ud går Thomas Ingenlath, der oprindeligt var chefdesigner for Volvo, men siden 2017 har været styrmand for Polestar, da det blev et selvstændigt bilmærke.
Ind kommer en anden tysker, Michael Lohscheller, der er kendt som en dygtig talknuser.
I perioden 2017 til 2021 var han topchef for Opel, hvor det for første gang i årtier lykkedes at skabe overskud. Opskriften, som Lohscheller var med til at udtænke, bestod af lavere omkostninger, et mere strømlinet modeludbud og aftaler om at reducere antallet af ansatte med et minimum af afskedigelser.
Brug for turnaround
Michael Lohscheller får brug for at lave en lignende, succesrig turnaround hos Polestar, der er finansielt udfordret og endnu ikke har formået at tjene penge.
Polestar kom ud af første kvartal med et driftsunderskud på mere end halvanden milliard kroner – fem procent mere end i samme periode sidste år. Omsætningen faldt samtidig til 2,3 mia. kr. fra 3,6 mia. kr. sidste år.
Polestars store udfordring er, at salget bliver ved med at være lavere end forventet. Sidste år forventede mærket at sælge 124.000 biler, men det blev til mindre end det halve; blot 54.600 biler.
Årsagen var hovedsageligt, at mærkets blot anden model, SUVen Polestar 3, har været forsinket. Nu er produktionen i gang og samtidig lanceres Polestar 4. Dermed tilbyder mærket nu tre modeller inklusive den oprindelige Polestar 2.
Mens Polestar 2 fremstilles i Kina, produceres Polestar 3 i USA og Polestar 4 i Sydkorea. Dermed kan de to nye modeller slippe for den højere told på kinesiske elbiler, som EU indførte i juli.
Lohschellers bundne opgave bliver at forvandle Polestar fra lovende start-up til en etableret, global elbilproducent.
Aktien nede med 97 pct.
Salget er dog fortsat langt under forventningerne, hvilket har bragt Polestar i en situation, hvor det bliver ved med at tabe penge, samtidig med at aktiekursen falder. Siden Polestar-aktien toppede i november 2021, er kursen faldet 97 pct.
Thomas Ingenlath er ikke den eneste topchef, der forlader Polestar. I sidste uge kom det frem, at Polestar henter en ny designchef hos Audi. Han hedder Philipp Roemer og har været ansvarlig for designet af Audi-modeller som A3, A6 og Q8. Roemer har også haft en finger med i udformningen af el-sportsvognen E-tron GT og er kendt som en tilhænger af lavt, vindglat design for at øge elbilers rækkevidde.
Øverst i Polestar-pyramiden er der også HR-nyt: Bestyrelsesformanden Håkan Samuelsson går på pension og overlader den absolutte toppost i Polestar til Winfried Vahland, der kommer fra VW Group.
Der er med andre ord lagt op til nye tider hos Polestar.