Tesla står til at modtage mere end 1 mia. euro i tysk stats-støtte til sin nye fabrik ved Berlin. Støtten er et modtræk til kinesisk batteri-dominans.
Der har været megen debat om placeringen af Teslas første europæiske elbil- og batterifabrik i Brandenburg ved den tyske hovedstad Berlin (billedet). Men selv om Tesla ikke mindst konkurrerer med tyske bilmærker som VW, BMW og Mercedes, belønner den tyske regering Tesla for at placere mærkets nyeste satsning på tysk jord. Sådan helt bogstaveligt, for den tyske stat vil støtte det såkaldte European Battery Alliance projekt med mere end 2,5 milliarder euro – og Tesla-fabrikken får det største enkeltbidrag på mindst 1 mia. euro. Det skriver Business Insider og flere andre medier.
Tesla er godt i gang med byggeriet af den såkaldte ’Gigafactory Europe’, der bliver verdens mest avancerede bilfabrik for elbiler og batterier. Anlægget ventes at stå klart i 2021 og skal især fremstille crossoveren Tesla Model Y samt elmotorer, styreelektronik og batterier til Teslas elbiler.
Når Tyskland – i øvrigt med EU’s velsignelse – kaster penge i projektet, handler det naturligvis ikke om at underminere landets egen bilindustri. Tværtimod handler det om at skabe især en produktion og viden om batterier til elbiler, der skal dæmme op for den kinesiske dominans på området.
Også støtte til BMW og Fiat
Tesla er da heller ikke den eneste, der modtager støtte under European Battery Alliance projektet. BMW, Stellantis (den nye bilkoncern med bl.a. Fiat, Chrysler, Jeep, Citroën, Peugeot og Opel) samt en lang række underleverandører kommer også til at nyde godt af den tyske gavmildhed. Tesla får bare mest i støtte, fordi de er længst fremme med udvikling og produktion af batterier til elbiler.
Ifølge flere medier kommer den tyske stat til at yde op mod 90 procent af støtten, mens resten kommer fra delstaten Brandenburg.
De mindst 2,5 mia. euro som Tyskland giver i støtte til den europæiske batteri-alliance forventes at løbe op i 12 mia. euro inklusive private investeringer. Det svarer til 90 mia. kr. EU håber, at det enorme beløb både skal være med til revolutionere udviklingen af batterier og skabe tilstrækkelig stor batteri-produktion til at gøre Europa uafhængig af ikke mindst kinesisk fremstillede batterier.
Satsningen på europæisk batteriproduktion er samtidig en vigtig brik i EU’s plan om at opnå ’klimaneutralitet’ i 2050. Det kræver ikke mindst masser af elbiler. Allerede i 2025 ventes det europæiske marked for batterier til elbiler at have en værdi på lidt under 250 milliarder euro. Set i det lys er 1 mia. euro i støtte til Tesla småpenge.