I en undersøgelse blandt 1.300 danske firmabilister er 84 pct. negative over for Tesla. Over halvdelen ser også negativt på kinesiske biler.
Mens utilfredsheden med Teslas ejer Elon Musk vokser og Tesla-salget styrtdykker verden over, er der ingen trøst at hente i ny undersøgelse blandt danske firmabilister.
Fagforeningen Business Danmark har spurgt 1.300 medlemmer om deres holdninger til firmabiler. Svarene fra de danske firmabilister er dårlige nyheder for Musk og Tesla.
“Min virksomhed har netop annulleret bestillingen af flere Teslabiler. Fremover får vi europæiske biler i stedet, og det er jeg og de kolleger, jeg har snakket med, godt tilfredse med.”
Sådan lyder et af svarene fra en dansk firmabilist i en stor dansk virksomhed, som ønsker at være anonym, da virksomheden også er aktiv på det amerikanske marked.
Virksomhedens nye linje skyldes, at man ikke ønsker at blive forbundet med Tesla, manden bag, Elon Musk, og dermed indirekte Donald Trump, som Musk støtter og arbejder for.
Ønsker europæiske biler
Svaret indrammer meget præcist resultatet af Business Danmarks undersøgelse: Ifølge undersøgelsen har bilens oprindelsesland ’nogen’ eller ’stor’ betydning for to ud af tre firmabilister.
84 pct. af de 1.300 adspurgte har en negativ opfattelse af Tesla. Kinesiske biler er heller ikke populære: 55 pct. ser tilsvarende negativt på biler fra Kina. Omvendt er der opmuntring til den trængte, europæiske bilindustri: 56 pct. ønsker, at deres næste firmabil skal være fra Europa.
Stigende politisk bevidsthed
Det vidner om en stigende politisk bevidsthed både blandt firmabilister og deres virksomheder, mener Lars Bundgaard, formand for Business Danmarks trafikudvalg.

“Det er utvivlsomt et signal om støtte til den europæiske bilindustri. For Tesla er ikke over natten blevet en dårligere bil, og flere af de kinesiske modeller gør det også rent kørselsmæssigt udmærket, når vi årligt tester de bedste businessbiler sammen med Jyllands-Posten. Mens Tesla-brandet er faldet fra tinderne sammen med Elon Musk, så har de kinesiske biler andre udfordringer,” siger han og uddyber:
“For det første er firmabilister ikke til eksperimenter – de vil have noget, som spiller. Derfor kan det tage årevis at opbygge et stærkt brand i målgruppen. Det så vi for år tilbage med koreanske Kia og Hyundai samt tjekkiske Skoda. De seneste år har vi set et væld af kinesiske brands komme og gå, og det er ikke noget, man tør løbe an på.”
Frygter kinesisk overvågning
Mens Elon Musks politiske udmeldinger i stigende grad bliver uspiselige for et dansk publikum, trykker skoen et andet sted for de kinesiske bilmærker. Som Hvilkenbil har beskrevet i flere artikler, er der stigende bekymring blandt mange forbrugere om datasikkerhed i kinesiske produkter. Og det rammer især kinesiske biler, der er spækket med kameraer og mikrofoner. Samtidig går det op for stadig flere forbrugere, at den kinesiske stat altid har ret til kræve udlevering af data fra kinesiske virksomheder.
“Firmabilister har et dobbeltsidet hensyn i deres bilvalg. Dels om de privat har holdninger til Kina og kinesiske produkter, men endnu vigtigere hensynet til virksomhedens omdømme og forretningsdata. Og her er skepsissen i forhold til, hvor ens data havner, bare større i forhold til Kina,” siger Lars Bundgaard.
Af samme grund foreslog Venstres finansordfører, Hans Andersen, for nylig at udelukke kinesiske bilmærker fra offentlige udbud.
👍