Biler med kinesisk software kan bruges til spionage og i værste fald som et redskab til sabotage. USA er tæt på et forbud mod Kina-software.
Alle biler med kinesisk software må snart ikke sælges i USA. Det gælder alle biler, og det er ligegyldigt, om bilproducenten er tysk, fransk eller noget andet. Er der benyttet forskellige typer kinesisk software i bilen, kommer den ikke over grænsen til USA.
Forbuddet mod den kinesisk-fremstillede elektronik gælder software til autonom kørsel på niveau 3 eller højere. Kinesisk software, der gør bilerne i stand til trådløst at kommunikere med omverdenen, vil også være omfattet af forbuddet.
Ved autonom kørsel på niveau 3 sørger bilens software for, via den adaptive fartpilot og den intelligente vognbaneassistent, at holde afstand til biler foran og holde bilen i vognbanen. Et allerede velkendt og meget benyttet system i nye biler. Men på niveau 3 behøver føreren hverken at holde øjnene på vejen eller hænderne på rattet – føreren kan spille på sin mobiltelefon, læse en bog eller slumre. Føreren skal dog være klar til at gribe rattet og træde på bremsen, når bilen beder om det.
Software, der gør biler i stand til at kommunikere med omverdenen, er bl.a. bilens navigationsanlæg og bluetooth-forbindelsen til førerens mobiltelefon.
En trussel mod den nationale sikkerhed
Reuters følger sagen tæt, og præsident Joe Bidens regering er ifølge nyhedsbureauet få uger fra at fremsætte lovforslaget. En kilde i det amerikanske handelsministerium siger til Reuters, at regeringen er ‘bekymret for den nationale sikkerhed’.
I sidste uge var Det Hvide Hus og USA’s udenrigsministerium vært ved et møde med embedsmænd fra EU, Tyskland, Spanien, Storbritannien, Sydkorea, Japan, Canada og Australien. Her udvekslede man viden om cybersikkerhed og de trusler, som netop selvkørende biler og kommunikationsudstyr i biler udgør.
Hvad gæsterne fik med fra mødet, har Reuters ingen oplysninger om. Men advarsler og opfordringer til at overveje at gøre nogenlunde det samme var formentlig budskabet.
Ifølge forslaget skal bilproducenter og leverandører af software dokumentere, at intet af softwaren i de opkoblede køretøjer og intet af softwaren til autonom kørsel må være udviklet af en ‘foreign entity of concern’. Underforstået Kina.
Hvilkenbil beskrev første gang de amerikanske overvejelser for to uger siden.
Af redaktionen