Volvo har flere nyheder på vej i 2025 og sætter samtidig priserne ned på elbilerne EX30, EX40 og EC40 med op til 40.000 kr.
2025 bliver et spændende år for Volvo. Den kinesisk-svenske bilproducent lancerer hele tre nyheder i år, og lægger ud med at sætte priserne ned på de aktuelle elbiler EX30, EX40 og EC40. Dermed følger Volvo markedet, hvor adskillige konkurrenter også har sat priserne ned både i efteråret og i begyndelsen af 2025.
Volvos mindste og billigste bil, elbilen EX30 koster fremover fra 265.100 kr. for basisudgaven Core med 200 kW motor og 337 km rækkevidde. Det er 19.800 kr. under den tidligere pris.
Samme model med større batteri og 476 km rækkevidde koster nu fra 293.100 kr., mens topudgaven EX30 Twin Motor Performance med 315 kW og firehjulstræk er sat 39.800 kr. ned til 352.100 kr.
I løbet af 2025 flytter Volvo produktionen af EX30 til det europæiske marked fra Kina til Belgien. Dermed slipper EX30 for EU’s importtold på kinesiske fremstillede elbiler. Volvo tager dog forskud på glæderne, for prisnedsættelserne på EX30 trådte i kraft fra årsskiftet.
Spar op til 32.000 kr.
Der er også prisfald på de større elbiler Volvo EX40 og EC40.
Begge udgaver kan nu købes fra 351.000 for basisudgaverne med Core-udstyr, 175 kW motor og 477 km rækkevidde. Her er besparelsen 21.000 kr.
Samme biler med større 185 kW motor og 577 km rækkevidde koster fra 374.000 kr. med det mere omfattende Plus-udstyr. Her er prisfaldet på 32.000 kr.
Forklædt som offroader
Volvo nøjes ikke det aktuelle prisfald på mærkets elbiler. Allerede i februar ser vi den første af tre nye modeller i år, når Volvo præsenterer en Cross Country-udgave af EX30.
EX30 Cross Country har tidligere været vist som konceptbil, og skal udstråle friluftsliv med offroad-detaljer som højere frihøjde, beskyttelsesplader og tagrælinger. Der er dog mest tale om kosmetik, for Cross Country deler teknik og specifikationer med de ’civile’ udgaver af EX30.
Merprisen er endnu ukendt.
Klassisk sedan på el
Til marts løfter Volvo så sløret for den klassiske sedan ES90, der er den elektriske arvtager til fossilbilen S90. Teknikken deler den med SUVerne Volvo EX90 og Polestar 3, men med sit lavere design, forventes ES90 at få længere rækkevidde.
ES90 er især målrettet det amerikanske og kinesiske marked, hvor lange sedaner med god benplads på bagsædet stadig sælger fornuftigt. På vores breddegrader bliver ES90 næppe en bestseller, men vil dog være et interessant alternativ for eksempelvis firmabilister, der vil have noget andet end kollegaens SUV.
Selv om Volvo afslører ES90 til marts, kommer bilen næppe til Danmark før i 2026. Søsterbilen, SUVen EX90 (foto øverst), er til gengæld netop landet hos de danske Volvo-forhandlere som den første af Volvos tre 2025-nyheder.