To nye konceptbiler viser en helt ny og ung designstil for Volvos kommende 40-serie, der også indvarsler el- og hybriddrift samt en ny, trecylindret turbobenzinmotor.
40 lyder måske af midaldrende panik før lukketid, men hos Volvo er det forkætrede tal lig med ungdommelig optimisme og frække former. Al moden forsigtighed er i hvert fald kastet over bord med de to konceptbiler, som den svensk-kinesiske bilfabrik afslørede sent onsdag hjemme i Göteborg. Her løftede Volvo sløret for modellerne 40.1 og 40.2, der er noget af det mest vovede vi har set fra hinsidan i årtier, men som ikke desto mindre skal ligge tæt op af de færdige modeller, der triller af samlebåndet i 2017.
Det mest overraskende er, at mens ’Thors hammer’ forlygterne og den lodrette grill genkendes fra de nye XC90 og S-V90 topmodeller, får 40-serien sit helt eget designudtryk. Her afviger Volvo markant fra tyske rivaler som Audi og Mercedes, der sværger til stærk familielighed på tværs af hele modelpaletten.
”Hvert medlem af vores produktfamilie har sin egen karakter, præcis ligesom medlemmerne i en rigtig familie. De udstråler energi og en fængslende bybilskarakter, der gør, at de skiller sig ud fra mængden. De repræsenterer essensen af de mindre Volvo’er der er på vej,” forklarer Thomas Ingenlath, Volvos tyske designchef, der også taler om en ’særlig og ungdommelig ånd’ i de nye konceptbiler.
40.1 og 40.2 bliver de første Volvo-modeller, der skal bygges på den nye CMA platform (Compact Modular Architecture), som er udviklet til mindre biler i fællesskab med Volvos kinesiske ejere Geely, der også skal bruge den nye platform til biler under eget navn.
Den nye platform gør det muligt at bruge alle kendte drivliner i den nye Volvo-serie: ren eldrift, hybrid samt benzin og dieselmotorer. Volvos mål er at producere én million biler i 2025, der alle skal have en eller anden form for eldrift. Elbilsudgaven af den kommende Volvo V40 får ifølge Volvo selv en rækkevidde på 360 km, hvilket p.t. kun overgås af Teslas store Model S.
En anden teknisk nyhed bliver en hybrid, der kombinerer elmotor og batterier med en nyudviklet tre-cylindret turbobenzinmotor. Systemeffekten bliver på hele 246 hk. Derudover lover Volvo højtudviklet infotainment, klassens bedste sikkerhed samt delvis autonom kørsel – tre områder, som svenskerne satser stort på.
40.1 er den første af de to konceptbiler, der forvandles til en produktionsklar crossover, der formentlig får den kendte betegnelse XC40. 40.2 bliver til V40, en både praktisk og elegant hatchback med stor bagklap.
Netop designet er vel nok det mest spændende ved 40.1 og 40.2. Linjerne er væsentligt skarpere end på XC90 og S og V90, og kun detaljer som for- og baglygter samt den lodrette grill vidner om et slægtskab med Volvos topmodeller.
V40 med crossover-detaljer
Mens XC40 ligner en frisk rival til kompakte crossovers som BMW X1, Audi Q3 og til dels den nye VW Tiguan, er det mere overraskende, at den kommende V40 tilsyneladende også får typiske crossover-kendetegn som stor frihøjde og enorme hjul.
Den nuværende V40 findes allerede i en mere højbenet Cross Country udgave, lige som Volvo har flirtet med samme stil i en crossover-udgave af sedanen S60. Men hvor sidstnævnte fremstår mere speciel end vellykket, virker 40.2 som en organisk og spændende sammensmeltning af en klassisk Golf-klasse bil og moderigtig crossover. Det skal blive spændende at se, om Volvo har modet til at sætte designkloningen mellem to biltyper i serieproduktion.
Mens den nye XC40 er klar i 2017, skal vi formentlig ind i 2018 før den nye V40 når frem til forhandlerne.
Læs også: Volvo XC90 – de rette linjer er tilbage