BILTEST: Volvo V60 overbeviser med god plads og agile køreegenskaber, pakket ind i et stilsikkert skandinavisk design. Dieselmotor og automatgear er de svage led i en stærk pakke.
Hvilken bil?
Volvo V60 er ‘herregårdsudgaven’ af sedanen S60, der udelukkende skal produceres i USA og først kommer til Danmark sidst i 2018. En prioritering der meget præcist fortæller, at på vore breddegrader er det stationcars, det handler om – også i klassen for mellemstore luksusbiler. Siden Volvos kinesiske ejere, Geely, har pumpet otte milliarder kroner ind i det svenske bilmærke, er ambitionerne vokset tilsvarende. V60 sigter skarpere end nogensinde på at køre lige op med tyske rivaler som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Her tester vi en af de mere beskedne varianter, den med et D4 skilt på bagsmækken for Volvos to-liters dieselmotor i udgaven med 190 hk. Med Momentum-udstyr, otte-trins automatgear og forhjulstræk er prisen 542.000 kr.
Vidste du at?
V60 står på en let formindsket udgave af den platform, der også bærer flagskibet S/V90. Med en lang akselafstand på 287 cm – 10 cm mere end i forgængeren – er pladsen på bagsædet markant forøget. Faktisk så meget, at V60 er mere rummelig end den gamle V70.
Hvad angår plads kan nuværende V70-købere altså nøjes med at stige ‘ned’ i en V60 i stedet for over i en V90, hvilket vil spare dem den nette sum af 105.000 kroner. Gør de det, får de efter vores mening en herregårdsvogn, der er lige så flot som den velskabte V90, men samtidig en anelse mere dynamisk og let i linjerne.
Ophavsmanden bag designet er i øvrigt en tysker, Thomas Ingenlath. Han har skabt et formsprog, der både respekterer Volvos historie og har et anderledes udtryk end de ofte lidt sammenbidte rivaler fra de tyske bilmærker.
Hvordan er førerpladsen?
Få kan som Volvo skabe ergonomisk vellykkede førerpladser, hvor forholdet mellem sæde, rat og pedaler er skræddersyet til både stor og lille. Komfortable forsæder er en anden klassisk Volvo-dyd, som V60 nyder godt af – her kan du sidde i timevis uden at blive træt. Læg hertil et stilrent design med materialer som læder, træ og aluminium – gerne i lyse, venlige nuancer – og Volvo tilbyder vel nok de mest ‘cool’ førerpladser lige nu. I V60 føler du dig næsten mere hensat til en lækker stue fuld af nordiske møbelklassikere end en bil.
Lidt malurt er der dog i vinderpokalen: Volvo har lagt næsten al betjening ind i en iPad-stor trykfølsom skærm i midterkonsollen. Det ser godt ud, men betjeningen er ikke specielt intuitiv og det er næsten ironisk, at tryghedsnarkomanerne hos Volvo tvinger chaufføren til at kigge så meget på skærmen under kørslen.
Hvordan opleves kabinen?
Volvo har tidligere – just präcis som deres tyske konkurrenter – haft en tendens til at frådse med pladsen. Den foregående V60 var pænt snæver på bagsædet, og selv den store V70 led under begrænset benplads. Det gør den nye V60 op med. Her er næsten 2,9 meter mellem akslerne, og pludselig kan Volvo prale af at have klassens største bagsæde. Så lever vi med, at det også er lavt for at få plads til garderhøje skandinaver – forbedringen er stor og velkommen. Længere bagude har Volvo fundet plads til næsten 100 liter, så bagagerummet med en kapacitet på 529 liter også her overgår de tyske rivaler.
Desværre har Volvo glemt at tjekke udviklingen for smarte, selvkørende bagagedækkener. Sjældent har vi fumlet med og bandet over et mere håbløst ‘rullegardin’ til bagagen. Fy fan, det er illa…
Er sikkerheden i orden?
Volvo V60 har endnu ikke mødt muren i Euro NCAPs crashtest. Når det sker, forventer vi et topresultat, for det har Volvo rutinemæssigt opnået med alle andre nye modeller over årene. Helt i mærkets ånd er V60 da også opdateret med det sidste nye i aktivt sikkerhedsudstyr. I V60 er det bl.a. en automatisk nødbremse, der ikke blot opdager og bremser for andre biler – også dem bagved – men også for fodgængere, cyklister og sågar store dyr som køer og elge. Volvo har en vision om, at ingen Volvo-kørere skal omkomme i en trafikulykke fra 2020. Hvis der er nogen, der kan indfri det mål, er det utvivlsomt Volvo.
Hvordan kører den?
På landevejen føles V60 også som en ny slags Volvo. På de lange, lige stræk på motorvejen ligger den stabilt som klipperne i skærgården, ingen overraskelse dér. Det nye er, at V60 ivrigt og letfodet skifter retning, når du kører på snirklede sogneveje – sådan kender vi normalt ikke Volvo. Forklaringen er en ny undervogn med let og stift aluminium alle de vigtige steder. Resultatet er en langt mere dynamisk køreoplevelse, der kan sammenlignes med BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Samtidig er komforten bevaret – selv med testbilens enorme 19-tommer fælge absorberer fjedrene ujævnheder med samme stoiske ro som en svensk politiker i diskussion med en dansk kollega. Da V60 er lettere og lavere end andre vellykkede Volvo-nyheder som XC60 og V90, tøver vi ikke med at udråbe V60 til mærkets mest velkørende model lige nu.
Hvordan er motoren?
Kigger vi nærmere på mekanikken i V60, kommer vi lidt ned på jorden igen. Inden Volvo går helt over til elmotorer og batterier, benytter de som udgangspunkt en firecylindret forbrændingsmotor på to liter til samtlige benzin- og dieselmodeller. Det gode ved D4-motoren i testbilen er, at den efter vores mening er det bedste kompromis af dem alle med sine bomstærke 190 heste og velvoksne moment på 400 Nm. Her er tilstrækkeligt med power, men de bedste konkurrenters tilsvarende dieselmaskiner er bare en tand mere polerede og velopdragne. Det samme gælder Volvos otte-trins automatgear. Det er ikke dårligt, men især BMW og Mercedes’ tilsvarende gearkasser skifter en knivspids blidere og hurtigere.
Mekanikken dumper på ingen måde, men i denne klasse er kunderne feinschmeckere, og de vil sætte pris på lidt fintuning.
Passer prisen?
Listeprisen ser lidt voldsom ud, men de færreste køber privat og kontant i denne klasse. Volvo V60 skal typisk sælges som firmabil, og her får du enten rabat eller en væsentligt lavere skatteværdi, der begynder ved mere overkommelige 385.000 kr. I den testede Momentum-udgave er Volvo ikke så fedtede med udstyret, så du får fine detaljer som LED-kørelys, digital instrumentering, nøglefri start, et vellydende lydanlæg og ikke mindst et større arsenal af sikkerhedsassistenter med i pakken. Til gengæld tager Volvo ved, hvis du vover dig over i listen over ekstraudstyr. Gør du det, skal du derfor regne på, om det ikke bedre kan betale sig at gå op i Inscription-udgaven, der koster 55.000 kroner mere – det kan hurtigt betale sig.
Er der alternativer?
Mens kunderne stiger over i SUV-biler og forlader de klassiske firmabiler, er klassen for mellemstore luksusbiler blevet mere populær. Det har igen givet plads til priskrig og kampagnepriser, så du skal se dig godt for. Lige nu har BMW f.eks. ophørsudsalg på 3-serien, og så får du nærmest uhyggeligt meget for de kun 415.000 kr., du skal slippe for en 320d Touring med 190 hk, automatgear og ganske meget Executive-udstyr. Audi A4 Avant 40 TDI, også med 190 hk og automatgear, koster 455.000 kroner, mens Mercedes skal have 578.000 kr. for en C220D med ni-trins automatgear. Her står Volvo V60 på alle måder som et attraktivt alternativ, der matcher rivalerne på køreegenskaber, overgår dem på plads og tilbyder en helt anden og mere ‘cool’ stil.
Konklusion:
For: Design, kabine, plads og køreegenskaber.
Imod: Mekanikken er en anelse upoleret.
Hvilkenbil siger:
Læs test af konkurrenterne:
Mindst er meget i Audi A4 Avant
320d Touring forener præcision og praktik
FAKTA: Volvo V60 D4 aut. Momentum
Vejl. pris, inkl. lev.: 533.000 kr. (Beskatningsværdi fra: 385.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 4.320 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): (endnu ikke testet)
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde: 476/185/143 cm
Bagagerum (min/max): 529/? liter
Vægt: 1.739 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek
Topfart: 220 km/t
Særligt standard udstyr:
Digital instrumentering 8 tommer, trykfølsom betjeningsskærm, varme i forsæder, to-zone klimaanlæg, elruder, fartpilot, LED-forlygter, lys- og regnsensor, multifunktionslæderrat, LED-baglygter, 17” alufælge, start-stop automatik, bluetooth, 60:40 elektrisk nedfældbart bagsæde, hill start assist, p-sensor bag, automatisk nedblændeligt bakspejl, Sensus-lydanlæg m. 10 højttalere, nøglefri start.
Sikkerhed: Træthedssensor, afstandsalam, linjevogter, skiltegenkendelse, automatisk nødbremse med detektion af fodgængere, cyklister, store dyr og tværgående trafik, whiplashbeskyttelse.
Metallak: 15.400 kr., teknik pakke m. digital instrumentering 12,3 tommer, eldrevet bagklap og nøglefri betjening: 17.900 kr., Sensus-navigation: 9.000 kr., smartphone-integration (Apple Carplay og Android Auto): 4.500 kr., adaptive LED-forlygter: 13.000 kr., panorama-soltag: 28.000 kr., IntelliSafe Pro-pakke m. blindvinkel-advarsel, adaptiv fartpilot, aktiv linjevogter, advarsel mod tværgående trafik bag og Pilot Assist (delvis autonom kørsel): 30.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Trist kommentar med næsten Audi niveau i kabinen… Det er en kliché… Audi er ikke et match for Volvo.. Hertil distancere Audi sig ikke nok fra VW på materialerne.. Der er kraftigere materialer i Volvo.
Mindst lige så flot sat sammen!!! Og med betydelig mere fantasi og stil i materiale-sammensætning..
AUDI er gået lidt i stå her….. I hvert fald A4 baserede modeller.. Audi A6 “forrige generation” er slet ikke et match for en Volvo V70 “gl model”.