Den er årets bil og folkets favorit i Norge samt årets luksusbil i Tyskland. I 2021 får vi omsider den elektriske Polestar 2 til Danmark.
Tesla 3 får nu for alvor konkurrence i Danmark. I løbet af sommeren 2021 åbner Polestar for ordrebøgerne, og i efteråret vil vi se de første Polestar 2 med danske nummerplader.
Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding. Bilerne produceres i Chengdu i Kina, og designet er tydeligt “volvosk”. Den hører til i premiumklassen og kan på mange måder holdes op mod Tesla 3. Polestar 2 har med sit 78 kWh-batteri en rækkevidde på 470 kilometer. Ydelsen er 408 hk.
Bilen har været på det norske marked i godt et år, for nylig blev den kåret til årets bil i Norge, og nogenlunde samtidig løb den med titlen som årets bedste premiumbil i Tyskland.
Årets bil-kåringen i Norge arrangeres af Dagbladet, og journalist og juryformand Rune M. Nesheim begrundede i sit eget medie hæderen med blandt andet ekstremt gode køreoplevelser, et “sporty og cool” design samt en stor portion særdeles fremsynede digitale innovationer.
Forinden havde Dagbladets læsere hædret Polestar 2 med titlen folkets bil foran Porsche Taycan og VW ID.3. Ved den lejlighed blev det fremhævet, at norske bilister og Dagbladets læsere, er sultne efter innovation og ikke er bange for at give helt nye bilmærker en chance. Tidligere har de to gange kåret Tesla til folkets bil. Dagbladets læsere begrundede desuden valget af Polestar 2 med, at selvom bilen er produceret i Kina, bliver den mest set som en elektrisk Volvo. Desuden giver Volvos store servicenetværk i Norge en umiddelbar tryghed.
Begyndte som power-mærke
Oprindelig var Polestar et selvstændigt svensk foretagende, der baserede sine performance-modeller på Volvoer og gav den gas i motorsport.
Den første kinesiske Polestar med tilnavnet 1 blev lanceret i 2017, og den var for cirka 60 procents vedkommende baseret på Volvo S60 T8 plug-in-hybrid. Den yder 609 hk, har et moment på 1.000 Nm og en elektrisk rækkevidde på 124 km.
Tidligere i år lancerede man konceptbilen Precept, der – som det udtrykkes – er designet til at illustrere brandets fremtidige vision i forhold til bæredygtighed, digital teknologi og design. Precept er en fuldt elektrisk SUV, og den bliver den næste i rækken fra svensk-kineserne. Måske med tilnavnet 3, hvis logikken skal følges.