Volvo afslører C40, der kun kommer som elbil. Den er her til efteråret og skal bl.a. konkurrere med Tesla Model 3 og Y og VW ID.3.
Volvo løfter sløret for mærkets første ’rene’ elbil. Altså en model, der ikke også kommer med forbrændingsmotor, men altid kun fuldt elektrisk.
Det dufter jo af stor nyhed med både klokker og konfetti. Men så alligevel ikke. For bag begrebet Volvos første eksklusivt elektriske elbil finder vi ret beset ’bare’ en moderigtig coupé-crossover udgave af Volvos første elbil, XC40 Recharge. Eneste forskel er, at den nye C40 Recharge har et lavere tag, der i øvrigt stjæler tre cm loftshøjde over forsæderne og det dobbelt over bagsædet. Bagagerummene er lige store – de nupper 418 liter op til bagsædekanten. Dertil kommer et ’frunk’ på 31 liter under motorhjelmen.
Dermed kan Volvo sagtens hævde, at C40 er udviklet til udelukkende at være fuldelektrisk. Men den står altså på samme CMA-platform som XC40, der også findes med forbrændingsmotor og hybrid-drivline. Og når en bils arkitektur skal rumme vidt forskellige teknologier, indebærer det altid nogle kompromiser i forhold til opbygning og pladsudnyttelse.
Det kan for eksempel ses på vægten: Den 443 cm lange C40 kan få enhver badevægt til at gispe efter vejret med en kampvægt på lige under 2,2 tons.
To motorer og 300 kW
Nogen sinke er C40 Recharge dog langt fra. Den lanceres nemlig med samme drivline som den kommende XC40 Recharge, hvilket vil sige to elmotorer med en samlet ydelse på 300 kW (408 hk) og firehjulstræk. 0-100 km/t er overstået på 4,9 sek., og hvis Volvo ikke havde pålagt sig selv en max tophastighed, kunne C40 helt sikkert køre langt hurtigere end de 180 km/t, som det bliver til nu.
Batteriet er relativt stort med en kapacitet på 78 kWh. Rækkevidden er 420 km. I en hurtiglader tager det 40 minutter at lade batteriet 80 procent op. Både ladetid og rækkevidde er OK efter dagens standard uden at være prangende. Alt andet lige giver den kraftige ydelse plads til en mindre potent og billigere udgave af C40. Måske også med et mindre batteri.
Det vil give god mening, for med C40 skal Volvo konkurrere med relativt billige elbiler som VW ID.3, Hyundai Ioniq 5 og Tesla-modellerne 3 og Y.
Infotaiment fra Google
Her byder Volvo sig til med forskellige former for nytænkning. Infotainment-systemet er udviklet sammen med Google og baseret på Android-styresystemet. Som C40-ejer får du derfor adgang til integrerede apps og tjenester fra Google som Maps, Assistant og Play. Du får også trådløs opdatering af softwaren.
Hvordan det tager sig ud i kabinen, ved vi endnu ikke, for Volvo har ikke frigivet billeder af C40 indvendig. Dog ved vi, at C40 bliver den første Volvo, der ikke kan fås med ægte læderindtræk. Helt i tidens ånd er Volvo blevet veganere.
Volvo fortæller også, at C40 udelukkende kan købes online. Købsprocessen er desuden forenklet ved at tilbyde C40 i nogle faste udstyrspakker og en såkaldt Care by Volvo-pakke, der både indeholder forsikring og service og mulighed for lade-abonnement.
C40 går i produktion til efteråret og vil blive bygget sammen med XC40 Recharge på Volvos belgiske fabrik i Gent.