BILTEST: Med Q3 rammer Audi plet i det umættelige SUV-marked. På plads, komfort, dynamik og lækre materialer gør den det svært at finde gode argumenter for storebror Q5.
Hvilken bil:
Den nye Audi Q3 er anden generation. Første er fra 2011, stod på samme platform som den femte VW Golf fra 2003 og er altså fra lang tid før, VW-koncernen lancerede multiplatformen MQB. Den blev først anvendt i 2012 under Audi A3 og Golf VII, og siden har et utal af modeller nydt godt af den.
Med den moderne platform er dagens Q3 en langt bedre mellemklasse-SUV end den første. Da efterspørgslen efter netop denne type biler i disse år kun synes at stige, og da den nye Q3 nærmest er ny fra ende til anden og har – eller i det mindste har adgang til – det meste af den teknologi, som også kan fås til dyrere Audier, er grunden lagt til en solid succes.
Vidste du at?
Man skal nærmest være tysk diplomingeniør eller doktor-et-eller-andet for intuitivt at kunne forstå logikken i Audis nye talkoder.
35 angiver motorstørrelse. Jo højere tal, desto kraftigere motor, men man kan ud fra 35, 40 og 45 i Q3-rækken ikke afkode slagvolumen og antal hestekræfter. I hele Audi-programmet spænder tallene fra 25 til 70.
TFSI står for turbobenzin og indsprøjtning – TDI for turbodiesel – S-tronic er Audis betegnelse for dobbeltkoblingsgearkasse. Testbilen hedder ud over 35 TFSI S-tronic også Advanced, hvilket angiver mellemste udstyrsniveau af tre.
Hvordan er førerpladsen?
Den, der tager plads bag rattet af en Q3, kan glæde sig over en forbilledlig indretning. Materialevalget er fra øverste skuffe, knapper og kontakter klikker på den der særlige Audi-måde, der signalerer kvalitet og “bare brug mig, om 10 år virker jeg stadig”.
Digitale instrumenter lige i førerens synsfelt og en 8,8 tommer touchscreen i midterkonsollen – man kan udvide begge i både størrelse og antal funktioner – er lette at aflæse og nemme at betjene. Skærmopløsningen er imponerende, og jeg glæder mig over, at Audi ikke er forfaldet til at lade betjening af klimaanlæg indgå som en del af den berøringsfølsomme skærm. Man indstiller stadig temperaturen på en drejeknap, og man tænder stadig for sædevarme og elbagrude med et tryk på en knap, som man efter få gange ikke er i tvivl om, hvor befinder sig.
Hvordan opleves kabinen?
I forhold til den gamle Q3’s plumpe og ikke helt velproportionerede design, er den nye Q3 langt mere harmonisk. Også indvendigt, hvor MQB-platformen har givet næsten otte flere centimeter mellem akslerne, hvilket gør, at pladsen på bagsædet umiddelbart betragtet ikke adskiller sig synderligt fra Q5-bagsædet.
Bagsæderyglænet er tredelt, så fleksibiliteten i forhold til at udvide bagagerumspladsen er stor. Bagsædet kan forskydes 15 centimeter i længden, ryglænets hældning kan justeres, og da bagagerummets bund tilmed kan sænkes, kan det i forvejen store 530 liters bagagerum vokse til 675 liter. Det matcher så rigeligt de fleste stationcars i den store mellemklasse.
Er sikkerheden i orden?
I denne klasse er Audi Q3 blandt de absolut mest sikre. I kunsten at yde såvel voksne som børn tryghed, er den stort set lige så sikker som Volvo XC40, og når det kommer til standardmonteret aktivt sikkerhedsudstyr overgår den endda svenskeren.
Listen over aktive sikkerhedssystemer, der kan tilkøbes, er righoldig, og hvilkenbil vil uden tøven anbefale en adaptiv fartpilot til 7.500 kr., der af uransagelige årsager ikke er standard – det er den i f.eks. en VW Polo.
Er der flere penge i udstyrskassen, er Audis geniale LED Matrix-lygter værd at overveje – omend 34.520 kr. er noget af en sjat.
Da Euro NCAP i 2018 crashtestede Q3, scorede den uden problemer de maksimale fem stjerner. Læs mere på euroncap.
Hvordan kører den?
Ingen testbil uden en anseelig mængde ekstraudstyr, og blandt denne Q3’ers ekstraudstyr er et progressivt styretøj til 6.062 kr. Hvordan Q3 kører uden det progressive styretøj, ved jeg ikke, men den kører fremragende med. Udvekslingen er lille – to omgange på rattet fra yderstilling til yderstilling – og styretøjet reagerer nærmest pr. telepati, som var det en Mazda MX-5. Hvilket man ikke er forvænt med hos Audi, hvor kommunikationen mellem fører og vejbane ofte er underligt syntetisk.
Balancen i styretøjet er perfekt, og selv når man cruiser ad motorvej er den klippestabil og aldrig ukomfortabel. Til Advanced-udstyr hører 18 tommer fælge, og de synes ikke at have negativ indflydelse på komforten.
SUV-højden fornægter sig selvsagt ikke, og en dag med 11-12 sekundmeters vind direkte ind fra siden på Storebæltsforbindelsens lavbro skulle der korrigeres en del på rattet. Men ellers er kørestilen meget tæt på at være personbilsagtig.
Hvordan er motoren?
Da VW’s dobbeltkoblingsgearkasser blev introduceret for snart 16 år siden, var jeg mere begejstret end betænkelig, men som tiden er gået, er min begejstring aftaget og min betænkelighed taget til.
I daglig brug tøver gearkassen ofte og kommer i tvivl om, hvilket gear der skal vælges, når man lister om hjørner med 30 km/t – 2. gear, nå nej, 3. gear … eller? Med ukomfortable ryk som resultat.
Q3’erens 150 benzinheste i kombination med S-tronic er heller ikke lykken, når man f.eks. kører op ad svage landevejsstigninger. Med manuel gearkasse ville jeg med aktiveret fartpilot ved 80-90 km/t nok vælge at blive hængende i 6. gear op ad bakke, uden det ville overanstrenge hverken motor eller mine øregange. Hvorimod dobbeltkoblingsgearkassen selv med Drive Select-motorstyringsprogrammet i “Comfort” eller “Efficient” lystigt skifter ned til både 6. og 5. gear. Det er efter min mening for hysterisk.
Passer prisen?
Audi Q3 er en premiummodel ligesom BMW X1, Mercedes GLA og Volvo XC40. Med cirka samme motorstørrelser og samme mængde udstyr koster de fire stort set det samme, så der er intet at indvende imod Q3 35 TFSI S-tronic Advanced-prisskiltet på lige godt 437.000 kr. Som altid med premiummærkerne skal man være opmærksom på, at indleder man den fristende afkrydsning på listen over ekstraudstyr, sprinter prisen hurtigt forbi den halve million.
Leasing vinder udbredelse, og her byder Audi sig til med en ganske attraktiv privatleasingpris. Med testbilens motor, gearkasse og udstyr plus en særlig businesspakke er den månedlige ydelse 4.450 kr. ved 15.000 km om året. Førstegangsydelsen er dog helt oppe i 30.000 kr.
Er der alternativer?
Primært de førnævnte, og det vil som altid i spørgsmålet om biler være hjertet, der bestemmer. Alle fire er glimrende biler, umiddelbart fremstår BMW’en nok som den mindst moderne af de fire. I hvilkenbils øjne er der ingen tvivl om, at Q3 er helt fremme i feltet, og der skal lige dele målfoto og subjektivitet til at afgøre valget.
Har man brug for sin Q3 til andet end at køre i perlegrus, fås den med firehjulstræk – på audisk kaldet Quattro. Det kræver så, at man skal op i en 40 TFSI med 190 hk, og så er merprisen i forhold til testbilen over 100.000 kr.
Når motor og transmission er den samme, koster storebror, Audi Q5, minimum 100.000 kr. mere end Q3, og da Q3 næsten er lige så rummelig, er der ikke mange argumenter for at vælge storebror.
Konklusion:
For: Design, kvalitet, finish, plads
Imod: Dobbeltkoblingsgearkassen, adaptiv fartpilot ikke standard
Hvilkenbil siger:
Læs også tests af konkurrenterne:
Jaguar E-Pace – på alle måder fed
Mini Countryman – landmand med charmeklud
Højt til bens i firmaklassen med Tiguan
FAKTA: Audi Q3 Advanced 35 TFSI S-tronic
Vejl. pris, inkl. lev.: 437.182 kr. (fås fra 382.857 kr.)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Privatleasing: Fra 4.295 kr. (førstegangsydelse 30.000 kr., 15.000 km/år, leasingperiode
2-36 måneder).
Årlig ejerafgift: 4.240 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 14,1 km/l (161 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 12,9 km/l
Længde/bredde/højde: 448/185/162 cm
Bagagerum (min/max): 530/675/1.525 liter
Vægt: 1.570 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 207 km/t
Særligt standardudstyr (Advanced):
Advarsel for vognbaneskift, automatisk nødbremse (også for cyklister og fodgængere), automatisk nødopkald, bakkeholder, digital instrumentering, regn- og lyssensor, fartpilot, LED-kørelys, 8,8-tommers berøringsfølsom skærm med bluetooth, varme i forsæder, læderrat, to-zoners klimaanlæg, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, 18 tommer alufælge, p-sensor bag.
Metallak: 9.995 kr., adaptiv fartpilot: 7.500 kr., virtuelt cockpit: 3.895 kr., B&O Sound System: 17.152 kr., elektrisk bagklap: 10.617 kr., automatisk nedblænding af bakspejl: 3.777 kr., Light Selection pakke m. LED-for- og baglygter, fjernlysassistent og automatisk nedblænding af bagspejl: 15.500 kr., Matrix LED-forlygter: 34.520 kr., navigationsanlæg: 36.817 kr., sideairbags bag: 7.592 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)