Europæiske bilproducenter beder EU om at udsætte nye, skrappe miljøkrav. Ellers brænder de inde med 600.000 fabriksnye biler, der bliver ulovlige.
Sammenslutningen af europæiske bilproducenter, ACEA, retter en bøn til EU: Udsæt de nye, skrappe miljøkrav, der træder i kraft til nytår, med seks måneder. Ellers brænder vi inde med 600.000 fabriksnye biler, der lige nu står på lager rundt omkring i Europa, og som bliver ulovlige i 2021.
Det lyder som om bilproducenterne ikke har læst på lektien, og nu taler for deres syge moster. Men ACEA har en ganske god grund til at bede om udsættelse: Coronakrisen satte både bilsalget og bilproduktionen i stå i flere måneder tidligere i år. Resultatet er, at der lige nu befinder sig 600.000 fabriksnye biler i Europa, der ikke lever op til 2021-kravene.
Bilerne nærmer sig bogstaveligt talt sidste salgsdato. Der er mindre end et halvt år til 2021, og bilsalget i Europa er fortsat rekordlavt efter at coronakrisen har sendt mange ud i økonomisk uvished. ACEA frygter derfor, at bilerne ikke bliver solgt inden deadline 1. januar 2021.
Ingen betydning for luftkvalitet
Det har fået ACEA til at skrive et brev til EU-kommissionen.
”Vi forstår, at forurenende udslip er et følsomt politisk spørgsmål, men vi vil understrege, at den foreslåede udsættelse ikke vil få nogen som helst betydning på udslippet fra de berørte biler, når det gælder luftkvalitet,” skriver ACEA. Sammenslutningen af bilproducenter gør også opmærksom på, at lande som Japan og Kina har lavet lignende undtagelser for deres lokale bilindustri efter coronakrisen.
Et andet argument for udsættelse er, at coronakrisen har skabt lange bilkøer hos de institutioner, der måler og godkender udstødningen fra bilproducenternes nye bilmodeller. Det har også været med til at øge lagrene af nye biler, der miljømæssigt nærmer sig en udløbsdato.
EU-kommissionen har endnu ikke besvaret ACEAs appel om udsættelse.