Priserne på lynladning af elbiler varierer med mere end 120 pct. Se her, hvor du får den billigste og dyreste strøm til elbilen.
Elbilsejere på langtur med brug for et hurtigt zap i lynladeren, skal se sig godt for, inden de sætter ladekablet i stikket. For mens priserne på benzin og diesel sjældent afviger mere end 10 øre pr. liter på landets forskellige tankstationer, ser det helt anderledes ud, når det gælder lynladning.
Her kan priserne på lynladning pr. kWh svinge fra 2,60 kr. til 5,75 kr. Det svarer til en forskel på 121 pct., viser et pristjek foretaget af Hvilkenbil.dk.
Lader man 50 kWh på batteriet, kan prisen svinge fra 130 kr. hos den billigste ladeoperatør til 287,50 kr. hos den dyreste. En forskel 157,50 kr. – eller mere end hele opladningen koster hos den billigste.
Tesla er billigst – Allego dyrest
Hvilkenbils pristjek afslører, at især to ladeoperatører er billige i Danmark. To andre er særligt dyre – og resten befinder sig tæt på hinanden et sted midt imellem.
Priserne på lynladning (150 kW eller derover) er indhentet via diverse apps og hjemmesider, tirsdag den 23. juli i områderne omkring København og Aarhus. Prisen er den ’rå’ pris pr. kW uden eventuelle abonnementsordninger.
Teslas Supercharger netværk er billigst. Her skal man dog være opmærksom på, at prisen typisk stiger med 25-35 øre pr. kW i myldretiden, som Tesla definerer som tidsrummet fra kl. 16 til 20.
Uno-X er også billig, men har væsentligt færre ladepunkter end Tesla.
I den dyre ende topper hollandske Allego med en kWh-pris på 5,75 kr. og Spirii med 5 kr. Clever, der er Danmarks største ladeoperatør, ligger også i den dyre ende med en pris på 4,99 kr. pr. kWh.
Clever satser især på abonnenter, der kan lade til lavere eller fast pris. Men dropper du bare ind på en af Clevers lynladestationer som ’neutral’ kunde, får du lov at betale.
Herunder kan du se kWh-priserne hos 15 ladeoperatører.
Sol og vind påvirker elpriser
En af de lynladeoperatører, der prismæssigt befinder sig i det bløde midterfelt er Shell. Vi har spurgt Søren Møller Maretti, direktør for Mobilitet i DCC Energi, der driver Shell-stationerne i Danmark, om han kan forklare, hvorfor priserne på el varierer mange gange mere end prisen på en liter benzin eller diesel?
”Det er rigtigt, at priserne på lynladning lige nu varierer en del i markedet. Hvorfor det sker, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg kan fortælle, at vores strategi hos DCC Energi er klar: Vi vil tilbyde lynladning til en konkurrencedygtig pris, men vi skal ikke være de billigste,” siger Søren Møller Maretti.
Elpriser varierer meget efter, hvor meget vedvarende energi, der er i elnettet – altså hvor meget vinden blæser og solen skinner. Elprisen svinger fra time til time.
”Det, at el afregnes på timebasis ved indkøb, giver en række muligheder for at gøre priserne mere dynamiske, som vi tror, man vil se meget mere af de kommende år,” har Søren Møller Maretti tidligere sagt til Hvilkenbil.
Vil tilbyde mere end el
I stedet for at trykke prisen helt i bund, skal Shell tilbyde elbilister et kvalitetsprodukt. Det betyder, at udstyret altid virker, er nemt at betjene og at kunderne kan benytte andre faciliteter som bilvask, toilet, luft til dækkene og en butik med forskellige varer. Med andre ord de services, som vi allerede kender fra tankstationer til fossilbiler.
Mange af Shells ladestandere står da også på de velkendte tankstationer med benzin og diesel i tankpistolerne.
”Kigger vi ind i fremtiden, tror jeg den ensomme lader på en grusparkeringsplads er en uddøende race. Kunderne efterspørger placeringer, der er nemme at komme til og som er kombineret med andre tilbud til bilisten ud over lynladeren,” uddyber Søren Møller Maretti.
Priser skal kunne ses
Netop omkring prisen vil Shell gøre det samme med elprisen, som man altid har gjort med literprisen på benzin og diesel: Skilte stort og tydeligt med den lige ud til vejen.
”Det skal være nemt for elbilister at se, hvad det koster at lade deres bil,” fastslår Søren Møller Maretti.
Her skiller Shell og andre traditionelle tankstationer sig ud fra de fleste nye ladeoperatører, der fortsat ’gemmer’ elprisen inde i en app. Selv hvis du stopper ved en ladestander og sætter stikket i, får du ofte kun oplysninger elprisen inde i app’en og ikke på selve standeren.
Det lyder da lidt bondefangeragtigt. Du ser først prisen på el, NÅR du er stoppet ved standeren. Så vil en del tænke “nå så skidt da, vi sætter stikket i”, selvom man måske kunne finde det billigere et andet sted, som benzinbilister kan ved at læse tavlen.
På vores Shell står prisen på el sammen med prisen på diesel og benzin oppe på det store prisskilt.