Vil europæerne købe elbiler fra Kina? Ja, hvis de er billige nok

elbil kina

Mange europæere er skeptiske overfor elbiler fra Kina. Men hvis prisen er lav nok, så kan kineserne friste.

Elbiler fra Kina strømmer ud i verden. Men selvom der stadig er en udbredt skepsis over for kinesiske elbiler, kan én afgørende faktor gøre forbeholdene mindre: Prisen.

72 procent af dem, som det internationale analysefirma Escalent har spurgt, mener ubetinget, at kinesiske elbiler skal være billigere end europæiske. Og hvis elbilerne fra Kina skal være interessante, skal de være 27 pct. billigere end deres tilsvarende europæiske konkurrenter.

Det er den overordnede konklusion i den undersøgelse, som Escalent i oktober og november 2024 gennemførte blandt 1.600 repræsentativt udvalgte respondenter i Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Storbritannien. Og som netop er offentliggjort.

Yngre er mindre forbeholdne

Hver femte adspurgte bilejer i de fem lande vil “sandsynligvis” eller “bestemt overveje” et kinesisk mærke, viser Escalents Chinese Automotive Brand Impact Study. En tredjedel vil være interesseret, hvis elbilen fra Kina er mellem 11 og 20 pct. billigere. Kun hver tiende er interesseret, hvis den kinesiske elbil er mindre end 10 pct. billigere.

Dog er forbeholdene over for elbiler fra Kina mindre blandt de yngre. De adspurgte under 35 år er interesseret, hvis bare den kinesiske elbil er 10 pct. billigere. 

Markedsføring virker

De kinesiske bilmærker har dog stadig en stor opgave med at udbrede europæernes kendskab til dem. Flertallet har aldrig hørt om størstedelen af de mange kinesiske mærker. Længst oppe på listen ligger statsejede MG og privatejede BYD, der er henholdsvis nummer 22 og 25 på listen over mærker, som folk har hørt om. 

BYD fører aggressive markedsføringskampagner, bl.a. som storsponsor ved fodbold-EM i sommeren 2024, og det ser ud til, at de får budskabet ud. BYD er det mest populære kinesiske mærke blandt europæere, som overvejer en elbil. Hver tredje af de adspurgte i analysen siger, at de “sandsynligvis” eller “helt sikkert” vil overveje en BYD.

Alarmklokker bør ringe

Trods EU’s straftold på kinesiske mærker ser det ud til, at “elbilernes landskab” i Europa kan ændre sig meget hurtigt. Kinesernes høje aktivitetsniveau og købernes større opmærksomhed bør “få alarmklokkerne til at ringe hos de etablerede bilmærker, som bør være opmærksom på den stigende trussel og kigge nøje over skulderen”, siger Mark Carpenter, der er direktør for Escalent i Storbritannien.

I begyndelsen af 2025 var andelen af kinesiske elbiler i Europa på 8,5 pct. I Danmark er den kinesiske udbredelse endnu mindre – i 2024 var andelen af solgte elbiler fra Kina under seks pct. af det samlede salg.

En statistisk fremskrivning fra den store interesseorganisation Transport & Environment viste i foråret 2024, at i 2027 vil hver femte elbil solgt i Europa være “rene” kinesiske mærker. Altså 100 pct. ejet af kinesiske producenter.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here