Med konceptbilen GLA melder Mercedes sig ind i det boomende marked for citysmarte crossover biler. Teknikken kommer fra B-klassen, og der bliver frit valg mellem for- og firehjulstræk.
Bilernes svar på hundenes ”gadekryds”, de højbenede crossover-modeller, der blander træk fra personbil og offroader, er den hurtigst voksende bilklasse i verden. Derfor har bilproducenterne travlt med at konstruere de firehjulede ”bastarder”, for det er her, der er kunder og profit at hente på et globalt bilmarked, der ellers er slået bak.
Som vi skrev for nylig , satser for eksempel Audi på, at netop crossover-modeller skal hjælpe mærket til at blive verdens bedst sælgende prestigemærke inden 2020.
Sådan en udfordring kan rivalen i Stuttgart naturligvis ikke sidde overhørig. Når biludstillingen i Shanghai åbner i morgen, 20. april, trækker Mercedes derfor klædet af designstudiet Concept GLA, der er stjernemærkets bud på en moderne, kompakt crossover – og i øvrigt blot den første i en række lignende modeller, der skal afvise Audis angreb.
Concept GLA er baseret på teknik fra B-klassen og dermed en ganske kompakt sag. Med en længde på 4,4 meter hedder konkurrenterne Audi Q3, BMW X1 og Range Rover Evoque.
Designmæssigt virker GLA vellykket med et stærkt mix af noget maskulint og sporty, godt hjulpet af en bredde på hele 198 cm og dramatiske 20-tommer fælge, der helt sikkert ikke bliver standard på den produktionsklare GLA.
Concept GLA overtager også motorprogrammet fra B-klassen. De mindste udgaver nøjes derfor med forhjulstræk, mens de mest potente udgaver får 4-matic firehjulstræk og et 7-trins automatgear med dobbeltkobling som tilvalg.
Hvornår Mercedes GLA Concept er klar til produktion fortæller de gode folk i Stuttgart ikke noget om. Et godt bud kunne være i løbet af 2014. Udover den kompakte GLA crossover er Mercedes på vej med et facelift af den lidt større og karakteristisk kantede GLK offroader ligesom en ”SUV-coupé a la BMW X6 også er i støbeskeen.