Stor el-SUV med masser af plads og mere end 500 km rækkevidde - ingen gør det billigere end den nye Citroën ë-C5 Aircross.
Elbiler boomer i Danmark. Og af alle de mange elbiler, der sælges herhjemme i disse måneder, er bilkøberne særligt begejstrede for store, rummelige el-SUVere. Biler som Skoda Elroq, Tesla Model Y, VW ID.4 og Skoda Enyaq topper rutinemæssigt det danske bilsalg.
Nu får de en ny konkurrent, der vil give dem kamp til stregen. Citroën har netop offentliggjort priserne på deres bud i klassen for elektriske SUV’ere, ë-C5 Aircross. Og de er ambitiøse. Priserne begynder ved 260.000 kr. for basisudgaven med 73 kWh-batteri med 520 km rækkevidde og en elmotor med 154 kW (210 hk).
Klassens billigste
Dermed tager Citroën positionen som Danmarks billigste elbil blandt de mellemstore SUVere. Selv ikke kineserne kan være med her. Renault er tættest på med den billigste udgave af Scenic Electric til 250.000 kr. Med sine 447 cm er Scenic dog en kvart klasse mindre end den 465 cm lange Citroën ë-C5 og må også nøjes med 420 km rækkevidde i billigste udgave.
Med prissætningen af ë-C5 lægger den danske importør, Wismo Group, op til atter at positionere Citroën som et relativt billigt bilmærke med bred appel til danskerne. For blot få år siden var Citroën blandt de bedst sælgende mærker herhjemme, men omstillingen til elbiler har trukket ud for det franske bilmærke, og det har kostet mange kunder i elbil-begejstrede Danmark.
Først tidligere i år kom der for alvor gang i salget af de to mindre elbiler ë-C3 og ë-C3 Aircross. Begge modeller er også blandt de billigste i deres klasse, så den danske importør virker opsat på at give Citroën et tiltrængt comeback - og har endelig elbilerne til det.
Presser søsterbiler på pris
Interessant nok lægger de lave priser på ë-C5 et vist pres på Citroëns søstermærker Peugeot og Opel, som Wismo også importerer. Citroën ë-C5 Aircross er nemlig baseret på samme STLA Medium-platform som Peugeot E-3008 og Opel Grandland. Men begge biler koster fra 305.000 kr. med samme teknik, hvilket blot understreger, hvor aggressivt Citroën ë-C5 Aircross er prissat.

Skrabet basisudgave
I kampen for at holde basisprisen for ë-C5 Aircross nede på 260.000 kr. er der dog også røget lidt udstyr i svinget. You, som billigste ë-C5 hedder, mangler bl.a. varme i forsæderne, adaptiv fartpilot, bakkamera og navigation. Her er dog klimaanlæg og ikke mindst varmepumpe, hvilket hjælper på rækkevidden i det kølige danske klima.
Alle bekvemmeligheder er inkluderet i mellemste udstyrstrin Plus til 280.000 kr., der ligner det bedste køb. Her er også fine detaljer som p-sensorer for og bag, varme i rattet (og sæder), nøglefri betjening, 40:20:40 splitbagsæde, trådløs mobilopladning og alufælge, der vokser fra 18 til 19-tommer.
Topudgaven VTR Sport til 300.000 har hele pakken med bl.a. eldrevet bagklap, eljusterbare forsæder, matrix LED-forlygter og det hidtil største head-up display i en Citroën.
Fransk komfort
Uanset udstyr satser Citroën på at tilbyde klassisk fransk kørekomfort i ë-C5 Aircross. En særlig progressiv hydraulisk affjedring skal få bilen til at flyve over ujævnheder som et “magisk flyvende tæppe”. Sæderne er polstret for at give maksimal komfort og “omslutter skuldrene som en sjal”, lyder det malende fra Citroëns PR-afdeling.

Citroën hævder også, at kabinen er præget af bløde materialer - mange af dem lavet af genbrugsmaterialer som bl.a. brugte vinstokke fra økologiske vinmarker i Bourgogne.
Det store shownummer i Citroën ë-C5 er dog den vertikale centerskærm, der som et vandfald flyder ned mod midterkonsollen. “Waterfall” skærmen er den største nogensinde i en bil fra Stellantis-koncernen. Brug af kunstig intelligens som ChatGPT skal også gøre den til den nemmeste at betjene.
Større batteri med lang rækkevidde
Alt i alt er der lagt op til skærpet konkurrence i den mest populære bilklasse herhjemme, når Citroën ë-C5 Aircross kommer til Danmark.
De første biler kommer på fransk visit inden nytår, men salget starter først for alvor til januar.
Senere kommer der også en udgave med et større batteri på 97 kWh, der giver en rækkevidde på 680 km. Priserne på den er endnu ukendte.
Citroën ë-C5
Elektrisk SUV med plads til fem og forhjulstræk. I Danmark januar 2026.
Længde/bredde/højde: 465/194/169 cm
Akselafstand: 278 cm
Bagagerum: 671/1.668 liter
Vægt: 2.100 kg
Anhængervægt: 1.250 kg
Batteri: 73 kWh
Rækkevidde WLTP: 520 km
AC/DC-ladning: 11/160 kW
Lynladning 20-80 pct: 30 min.
Motor: 154 kW (210 hk)
0-100 km/t: 8,9 sek.
Topfart: 170 km/t
Priser:
You: 260.000 kr.
Plus: 280.000 kr.
VTR Sport: 300.000 kr.