Det økonomisk trængte Kina-mærke Nio gør comeback i Danmark. Ny importør åbner Nio’s første danske showroom i København på søndag.
Nio er tilbage i Danmark. På søndag åbner det kinesiske bilmærke sit første danske showroom i København. Det sker på Baldersbækvej 8M i Ishøj, hvor Nio råder over 200 kvm og ikke deler udstilling med andre bilmærker.
Bag åbningen står den nye Nio-importør i Danmark, Nic. Christiansen Gruppen, der også importerer mærker som Hyundai, Ford og BYD.
Mislykket lancering i 2022
Nic. Christiansen Gruppen har overtaget import og forhandling af Nio efter den tidligere, svenske importørs mildt sagt mislykkede lancering af det kinesiske bilmærke i 2022.
Dengang var der planer om såkaldte Nio Houses med dyre kaffemaskiner og kostbar kunst på væggene på eksklusive lokationer som Kultorvet, en af Københavns dyreste adresser.
Kunderne skulle købe bilerne, men betale månedligt abonnement for leje af batterier, som så kunne skiftes undervejs på særlige batteristationer. Et koncept, der minder om fiaskoen Better Place.
Gav op i 2024
Intet gik dog efter den svenske importørs planer.
Det blev til én skiftestation i Slagelse og ingen åbning på Kultorvet. Alle danske medarbejdere blev fyret og importøren flyttede hjem til Sverige.
Sidste år bestod de sørgelige rester af Nio Danmark af omkring 50 usolgte biler hos en bilforhandler i Silkeborg med navnet Netto Biler.
Det lykkedes kun at indregistrere fem Nio i Danmark i 2024, inden den svenske importør gav op.
Hjemme i Kina lurer der også sorte skyer over det blot 11 år gamle bilmærke. Nio har aldrig tjent penge. Alene sidste år lød underskuddet på 23 milliarder kroner.
Billigere biler, ingen batteriskifte
Men Nic. Christiansen Gruppen har langt flere muskler og tror på Nio, der har ry for at lave nogle af de mere velkørende og premium-prægede biler fra Kina.
Konceptet med køb af biler og leje af batterier med batteriskifte er droppet. Til gengæld er bilerne blevet 12-14 procent billigere siden sidst.
Den nye importør kommer heller ikke til at bruge penge på dyre showrooms. I stedet startes der mere ydmygt op. Det første showroom ligger i et industrikvarter i Ishøj. I løbet af næste år skal der åbnes flere showrooms - i første omgang i Aarhus og Odense.
Erkender risiko
“Det går bedre for Nio - mærket er i fremdrift. Vi ved godt, der er en risiko, men vi tror på, at Nio er blandt de mærker, der klarer den,” svarede country manager for Nio, Casper Mysling, da Hvilkenbil i forbindelse med Nic. Christiansen Gruppens overtagelse af importen spurgte, hvorfor det lige netop bliver Nio, der overlever det brutale udskilningsløb blandt Kinas bilmærker.
Nio’s første danske showroom er åbent søndag fra kl. 11.00 til 16.00 og mandag til fredag fra 10.00 til 17.30. Udover biler fra Nio, kan man også se og prøvekøre mini-elbilen Firefly, der også fremstilles af Nio, men sælges under sit eget navn.
Du kan læse meget mere om Nio’s comeback i Danmark og de tre modeller ET5 sedan og Touring samt SUV’en EL6 her.