Tæt på otte biler, der vil være Årets Bil i Danmark

Otte elbiler dyster om titlen som Årets Bil i Danmark 2026. Hvilkenbil har kørt dem alle - læs vores vurdering af finalisterne her.

30 nye bilmodeller med appetit på at blive Årets Bil i Danmark er reduceret til otte finalister. Det skete i går, efter at 21 journalister og jurymedlemmer havde kørt, vurderet og valgt blandt de 30 bilnyheder efter to dages testkørsler på og omkring Jyllands-Ringen.

Om godt en måned - den 25. november - vælges Årets Bil i Danmark blandt de otte finalister. Herunder kan du læse Hvilkenbils umiddelbare vurdering af de otte biler nomineret til finalen.

Kun elbiler

De har en ting til fælles: De er alle elbiler - og det er blot anden gang i kåringens historie, at det sker. Sidste gang var sidste år. Hvilket fortæller en historie om elbilernes sejrsgang i Danmark. Faktisk stillede blot én fossilbil - Dacia Bigster - op til årets kåring. Resten var elbiler, så på den måde er det ingen overraskelse, at der kun er elbiler i finalen.

Finalisterne afspejler bare udviklingen i Danmark, hvor næsten 90 procent af de private bilkøbere nu vælger elbiler.

Næsten halvdelen fra Kina

Årets kåring viser også en anden tydelig tendens. Næsten halvdelen af af kandidaterne var fra Kina. To af dem - Leapmotor B10 og det nye mærke Skyworth - ankom umiddelbart før deadline. Til priser, der sætter nye standarder for, hvor meget bil man kan få for pengene.

Alligevel nåede de to kinesiske slagtilbud ikke med i finalen. Måske fordi selv garvede biljournalister har svært ved at følge med strømmen af nye og ukendte bilmærker fra Riget i Midten. Siden 2022 er der kommet mere end 20 nye kinesiske bilmærker til Danmark. Samtidig bliver det stadig mere klart, at der ikke er plads til dem alle. Selv kineserne og flere af deres danske importører indrømmer, at flere af disse mærker vil forsvinde igen.

Det dæmper appetitten på at sende dem videre til finalen og dermed anbefale dem til danske forbrugere. Tænk bare på mærker som Aiways og Fisker: Som journalist vil du nødig anbefale bilmærker, der viser sig ikke at være levedygtige med alle de medfølgende problemer som manglende reservedele, opdateringer og enorme værditab det medfører for køberne.

To nye Kina-mærker slap dog gennem nåleøjet og videre til finalen. De to og de øvrige finalebiler portrætterer vi herunder.

Kinesisk Mini

Firefly er kinesiske Nio’s ungdommelige og billige undermærke - lidt som BMW’s Mini. Der er også lidt Mini over den fire meter korte og smånuttede Firefly, der fører sig frem med runde triple-lygter for og bag og organiske, bløde former og stoffer inde i kabinen. Finish og byggekvalitet virker overbevisende, og pladsen er fin til fire voksne. 

Køreegenskaberne er også overvejende bløde og komfortable, så til priser fra 210.000 kroner med en frisk elmotor med 105 kW (143 hk), baghjulstræk og 330 kilometers rækkevidde ligner Firefly et stærkt udspil blandt de små elbiler.

Der er dog et par men’er, der kan gøre det svært for den kinesiske ildflue at nå helt til tops. Som vi kender det fra mange Kina-biler, er assistentsystemerne mere irriterende end hjælpsomme. Firefly bipper og rykker hidsigt i rattet, og det i en grad, så man bliver helt stresset af de sikkert velmenende advarsler om alt fra fartgrænser, vejstriber og et øjebliks uopmærksomhed.

Heldigvis kan den elektroniske overdommer - med lidt tålmodighed - sættes ud af spillet og det frigør en ret charmerende elbil.

Et andet men er, at Firefly kun har en enkelt forhandler på Amager. Så tror importøren egentlig på projektet? Eller skæves der til, at moderselskabet Nio kører med dundrende underskud? Næste år skal der dog åbnes flere showrooms, og så må vi se, om Firefly bliver mere end en døgnflue.

Firefly overbeviser med god plads og fin finish - men har kun én forhandler i Danmark. Foto: Lars Krogsgaard
Firefly

Pris: Fra 210.000 kr.
Batteri: 41 kWh
Rækkevidde: 330 km
Ladeeffekt: 100 kW
Længde/bredde/højde: 400/189/156 cm
Bagagerum + frunk: 400/1.253 + 92 liter
Garanti: 5 år/150.000 km
Konkurrenter: Renault 5, Nissan Micra, BYD Dolphin
I Danmark: Inden årsskiftet.

Sydkoreansk Golfspiller

Drømmer du om en helt almindelig elbil, der ikke er endnu en gigantisk SUV, men snarere en elektrisk udgave af en snusfornuftig hverdagshelt som VW Golf?

Så kan Kia EV4 være lige noget for dig. En mellemstor fem-dørs hatchback, der nærmest er lav, men også uhyre rummelig trods sin kompakte størrelse på 440 cm.

EV4 benytter samme teknik som den lidt mindre Kia EV3, der vandt titlen som Årets Bil i Danmark sidste år. Det betyder forhjulstræk med lige-ud-af-landevejen køreegenskaber, et fint kraftoverskud fra elmotoren med 150 kW (204 hk) og valg mellem batterier på 58 eller 81 kWh, der giver henholdsvis 440 og 633 km rækkevidde. 

Betjeningen via hele tre skærme samt masser af fysiske knapper er blandt de mest logiske på markedet. Garvede fossilbilister vil uden de store udfordringer kunne skifte til en elektrisk EV4, og hurtigt sætte pris på en ærlig og ligefrem elbil, der ikke gør det store væsen af sig, men bare virker gennemtænkt og velkonstrueret.

Priserne begynder ved 270.000 kr. for en veludstyret basisudgave med det lille batteri, mens en Long Range forventes at koste lige under 300.000 kr. Kia EV4 når frem til danske Kia-forhandlere sidst på året.

EV4 er Kia's bud på en snusfornuftig og velfungerende elbil i Golf-klassen. Foto: Lars Krogsgaard
Kia EV4

Pris: Fra 269.999 kr.
Batteri: 58/81 kWh
Rækkevidde: 440/630 km
Ladeeffekt: 100/128 kW
Længde/bredde/højde: 443/186/149 cm
Bagagerum + frunk: 435/1.415 +  liter
Garanti: 7 år/150.000 km*
Konkurrenter: VW ID.3, Cupra Born, BYD Dolphin, Renault Megane, MG 4.
I Danmark: Nu

Tysk ledestjerne

800 volt-teknologi, lynhurtig lynladning og rekordlang rækkevidde på 792 km ved hjælp af et vindglat karrosseri og en elmotor med noget så usædvanligt som to gear.

Mercedes CLA er elektrisk, tysk ingeniørkunst, der viste sig at leve op til hypen og derfor kørte sikkert i årets finale.

CLA with EQ Technology, som er bilens fulde navn, viste sig også at være uhyre velkørende. Både i svimlende høj fart rundt på Jyllands-Ringen og når den bare cruiser på motor- og landevej. CLA spiller bare i alle situationer og beviser, at en elbil sagtens kan byde på klassisk køreglæde.

Prisen på 430.000 kr. - 380.000 kr. hvis man kan nøjes med et mindre batteri med kortere rækkevidde - virker rimelig som et lidt dyrere, tysk alternativ til konkurrenter som Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6.

Skyggesiden ved stjernebilen er en snæver kabine, der især er afmålt på bagsædet. Næste år retter Mercedes delvist op på udfordringen med en Shooting Brake - en smart stationcar - der har mere og tiltrængt plads på både bagsæde og i bagagerum.

Mercedes CLA overbeviser med effektiv og avanceret tysk teknik. Foto: Lars Krogsgaard
Mercedes CLA EQ

Pris: Fra 379.499 kr.
Batteri: 58/85 kWh
Rækkevidde: 541-792 km
Ladeeffekt: 200/320 kW
Længde/bredde/højde: 472/186/147 cm
Bagagerum + frunk: 405 + 101 liter
Garanti: 5 år/200.00 km
Konkurrenter: Tesla Model 3, BMW i3, Hyundai Ioniq 6
I Danmark: Nu 

Mere fransk end japansk duo

Renault 5 E-Tech og Nissan Micra er seneste resultat af det mangeårige fransk-japanske samarbejde. Her er Renault tovholderen som leverandør af det meste, og bilerne produceres side om side på samme fabrik i Frankrig. Renault 5 har, trods forsinkelser, været hos i et stykke tid, og med indtil videre omkring 2.500 solgte er den indenfor på top 20-listen over de mest solgte biler i Danmark. 

Renault 5 har et ikonisk 1970’er-forbillede, som designmæssigt er ramt lige i bull’s eye med en række hilsener til den første 5’er. Micraen er nummer seks i rækken af Micraer, og designerne har her skabt en lidt mere nuttet, nogle vil sige feminin, elbil. 

Begge fås med et 40 eller et 52 kWh-batteri, og rækkevidden er henholdsvis cirka 300 og cirka 400 kilometer. Det lille batteris maksimale ladeeffekt er 80 kW, det stores 100 kW.

Indretningen omkring føreren er også identisk, og det er en ubetinget ros. Google leverer det særdeles velfungerende styresystem, hvilket betyder stor logik og tilgængelighed i en klasse for sig. Pladsen på bagsædet er kneben, men kan gå til to voksne på ikke alt for lange ture.

Billigste Renault 5 koster 190.000 kr., 10.000 mindre end billigste Nissan Micra. Hvis man i begge går et udstyrsniveau op, er prisen hhv. 210.000 og 220.000 kr. Men her har Micraen lidt mere sikkerhedsudstyr; det kan fås i en pakke til Renaulten for 6.000 kr.

Nissan Micra er den japanske udgave af... Foto: Lars Krogsgaard
Nissan Micra

Pris: Fra 199.900 kr. 
Batteri: 40/52 kWh
Rækkevidde: 316-415 km
Ladeeffekt: 80/100 kW
Længde/bredde/højde: 397/183/150 cm
Bagagerum + frunk: 326/1.106 + 0 liter
Garanti: 5 år/100.000 km
Konkurrenter: Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, Hyundai Inster, BYD Dolphin, Peugeot e-208/Opel Corsa-e
Premiere i Danmark: December

...den retrosmarte franske fristelse Renault 5. Foto: Lars Krogsgaard
Renault 5 E-Tech

Pris: Fra 189.990 kr. 
Batteri: 40/52 kWh
Rækkevidde: 312-410 km
Ladeeffekt: 80/100 kW
Længde/bredde/højde: 392/177/150 cm
Bagagerum + frunk: 326/1.106 + 0 liter
Garanti: 5 år/150.000 km
Konkurrenter: Nissan Micra, Citroën ë-C3, Hyundai Inster, BYD Dolphin, Peugeot e-208/Opel Corsa-e
I Danmark: Nu

Postbilen er tilbage

Renault 4 har som Renault 5 et velafprøvet og velkendt navn, der skal få retro-klokker til at ringe. I tilfældet Renault 4 dog langt færre klokker, men stadig med små hints til det forrige århundredes rummelige postbil. 

4’eren deler det meste af teknikken med 5’eren, og præstationerne er stort set identiske. Renault er dog et lille nummer længere og højere, og prisen er tilsvarende 17.000 kr. højere. I 4’eren er der også lagt otte centimeter til mellem akslerne, og det giver et noget mere gæstfrit bagsæde. Bagagerummet i Renault 4 er ligeledes større og napper nemt en lille families ferieoppakning.

Renault 4 sender også retrohilsner til fortiden, men er lidt større end Renault 5. Foto: Lars Krogsgaard
Renault 4

Pris: Fra 206.990 kr. 
Batteri: 40/52 kWh
Rækkevidde: 300-407 km
Ladeeffekt: 80/100 kW
Længde/bredde/højde: 414/180/157 cm
Bagagerum + frunk: 420/1.106 + 0 liter
Garanti: 5 år/150.000 km 
Konkurrenter: Citroën ë-C3 Aircross, Ford Puma Gen-E, Opel Frontera, Peugeot E-2008, BYD Atto 2
I Danmark: Nu

Toyota finder gnisten

Mens Toyota og Suzuki helt sikkert er skuffede over, at deres fælles folke-elbil Urban Cruiser/e Vitara ikke nåede i finalen, var der bred begejstring for Toyotas helt nye C-HR+.

Japanerne er kommet sent i gang med elbiler, snublede lidt i starten med bZ4X og ynder at tale om alternativer som syntetisk benzin og brint. Måske derfor overrasker C-HR+ som en bogstaveligt talt knivskarpt designet og velkørende crossover. Til lige under 300.000 kr. inklusive stort set alt i udstyr og mere end 600 km rækkevidde, er den dressed for success.

Toyotas mange loyale fans kan se frem til en elbil, der er lavere og mindre end bZ4X, men overraskende rummelig og med en betjening, der kombinerer futuristisk skærmbetjening med højt placeret speedometer og masser af fysiske knapper og genvejstaster. Det sendte C-HR+ sikkert i finalen, hvor den ligner en af titel-favoritterne og den hidtil mest seriøse udfordring for dansker-darlingen Skoda Elroq.

Toyota C-HR+ overrasker som et skarpt designet, velkørende og rummeligt bud på en reel Skoda Elroq-udfordrer. Foto: Lars Krogsgaard
Toyota C-HR+

Pris: Fra 299.990 kr. 
Batteri: 77 kWh
Rækkevidde: 609 km
Ladeeffekt: 150 kW
Længde/bredde/højde: 452/187/160 cm
Bagagerum + frunk: 416 + 0 liter
Garanti: 3 år (op til 10 års garanti afhængig af service)
Konkurrenter: Skoda Elroq, Kia EV3, Ford Explorer, Citroën ë-C5 Aircross
Premiere i Danmark: 1. kvartal 2026

Kinesisk magtdemonstration

Som søstermærkerne Volvo og Polestar, Lynk & Co og Lotus er Zeekr ejet af kinesiske Geely. Den unge mærke - grundlagt i 2021 - er i år tjekket ind på det danske marked, og derfor var der ikke færre end tre Zeekr-modeller med til Årets Bil. 7X slap gennem nåleøjet og betog juryen med sine ekstreme ladetalenter og ikke mindst en værdi for pengene-pris, der ikke kan andet end imponere. Virkelig imponere.

SUV’en Zeekr 7X er på størrelse med Audi Q6 e-tron og Porsche Macan, den koster fra 400.000 kr. og med sin 800 volts-teknologi kan den trække op til 360 kW ud af de hurtigste lynladere. Med 75 kWh-batteri er rækkevidden på 480 km, med det store er den øget til 600. Prisen for Long Range-udgaven starter ved 440.000 kr. 

Standardudstyret tæller bl.a. de mest avancerede LED-lygter, head-up-display, elektrisk indstilling af forsæderne, varme i rat og bagsæder samt 3-zonet klimaanlæg. Dertil en fuld sikkerhedspakke, der trods bilens kinesiske ejerskab hører til blandt de mindst udfordrende at omgås. Også brugerfladen på den store skærm er ikke så vanskelig at gå til, som man kunne frygte med det kinesiske ejerskab in mente.

Pris, udstyr og ladeeffekt gør Zeekr 7X til en bil, som de fleste i klassen objektivt set har vanskeligt ved at måle sig med.

Zeekr 7X er måske den mest overbevisende Kina-bil lige nu. Den har det hele for noget nær det halve. Foto: Lars Krogsgaard
Zeekr 7X

Pris: Fra 399.900 kr.
Batteri: 75/100 kWh
Rækkevidde: 480-615 km
Ladeeffekt: 360 kW
Længde/bredde/højde: 479/193/165 cm
Bagagerum + frunk: 539/1.978 + 66 liter
Garanti: 5 år/100.000 km (serviceaktiveret forlængelse med yderligere 5 år og 100.000 km)
Konkurrenter:  Audi Q6 e-tron, Porsche Macan, Mercedes EQE SUV, BMW iX3, Tesla Model Y, Polestar 3
I Danmark: Nu

Af [email protected] og [email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here