BYD dropper roterende skærme

Slut med roterende skærme i BYD-biler - de fungerer ikke sammen med mange apps. Til gengæld får BYD Google og Apple Carplay.

En central infotainmentskærm, der kunne rotere med tryk på en knap, var det helt store ‘partytrick’, da kinesiske BYD lancerede sine biler i Europa. Samtlige modeller kunne vende skærmen - helt ned til den billigste Dolphin Surf.

Idéen var, at det brede landskabsformat var bedst til mange funktioner og gjorde det nemmere for forsædepassageren at betjene skærmen, mens det høje portrætformat var særligt velegnet til navigation. Og så gjorde det nok heller ikke noget, at BYD-ejere kunne dupere venner og naboer med en detalje, som man ellers kun har set i nu hedengangne Fisker Ocean.

Låst i bredformat

Men nu er det slut med roterende skærme i BYD’s biler. Den opdaterede BYD Atto 2 er den første model, hvor den 12-tommer brede betjeningsskærm er låst i det brede format som i langt de fleste biler i dag.

Forklaringen er, at BYD fremover vil tilbyde mange flere apps fra tredjepart som Apple Carplay og Google. Og det giver nogle tekniske udfordringer, hvis de både skal fungere optimalt på vandrette og lodrette skærme.

“Vi begynder at tilbyde mange flere apps. Atto 2 bliver den første med Google og Apple Carplay. Og hvis de skal give den bedste oplevelse, vil den roterende skærm begrænse applikationernes 'smoothness'," forklarer BYD’s vicepræsident, Stella Li, til Autocar.

Hun erkender samtidig, hvad vi har konstateret i alle vores tests af BYD’s biler:

“Folk elsker de roterende skærme, men bruger meget sjældent muligheden,” siger Stella Li.

“BYD er bagefter”

Hun kommer også med en - for kinesiske bilproducenter - sjælden indrømmelse:

“Vi vil gøre vores (software-, red.) platforme mere universelle for at give den bedste oplevelse. For nogle apps, som Google, er vi lidt bagefter,” siger Stella Li til Autocar.

Også her taler BYD’s næstkommanderende ind i den oplevelse, som Hvilkenbil har i vores tests af BYD - og for den sags skyld andre kinesiske biler: Brugeroplevelsen af de kinesiske betjeningsskærme er sjældent tilfredsstillende, men præget af kompliceret betjening med mangel på logik og intuition.

Mere amerikansk software

Det står i skærende kontrast til de gentagne historier om, hvor dygtige kinesiske bilproducenter er til software. BYD lyder til at være enig i kritikken og vil nu øge samarbejdet med amerikanske firmaer som Google og Apple, der er anerkendte for deres mere intuitive og letbetjente brugerflader.

Ifølge Stella Li skal det også gøre BYD bedre klædt på til at tage næste skridt mod selvkørende biler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here