Når den nye Renault Twingo får dansk premiere til september, begynder prisen for en femdørs ved 90.000 kr. Det er 1.000 kr. mindre end rivalerne C1 og 108.
Der er lagt op til internt fransk rivegilde, når anden generation af Renault Twingo får dansk premiere til september. Selv om der endnu er tre måneder til lanceringen, melder den danske importør allerede nu ud med priser, der akkurat placerer Twingo som den billigste af de franske biler i mikroklassen. Basisudgaven Authentique skal nemlig koste lige under 94.000 kr. inkl. lev. – eller præcist 1.000 kr. mindre end Citroën C1 og Peugeot 108.
C1 og 108 fås ganske vist til 84.000 kr., men så er det med tre døre – Renault Twingo har fem døre som standard. Sammenlignet med det japanske medlem af de såkaldte trillinger – Toyota Aygo – begynder Twingo for alvor at se billig ud: En femdørs Aygo koster fra 98.000 kr. inkl. lev. – altså 4.000 kr. mere end den franske nyhed i den storsælgende mikroklasse.
Helt i tråd med konkurrenterne er der dog sparet på udstyret i den billigste udgave af Renault Twingo. Faktisk er det kun centrallås, der er værd at fremhæve fra udstyrslisten på en basis-Twingo.
Den danske importør forventer da også, at langt de fleste vil vælge Expression-udgaven. Den koster 12.000 kr. mere, men så får du også aircondition, elruder, centrallås, bakkeholder, kørecomputer og splitbagsæde med i prisen.
Det gælder også systemet R & Go, der vil tiltale alle brugere af smartphones. Med en app, der kan downloades gratis af Twingo-ejere, bliver det med R & Go muligt at koble sin Smartphone til bilens radio via en særlig holder på instrumentbordet. Gennem en menu med enkle ikoner, er det herefter muligt at få 3D navigation, Bluetooth telefoni og musiktjenester som f.eks. Spotify via mobilen.
R & GO er forberedt til alle typer smartphones med både Android og iOS operativsystem.
Renault Twingo kommer kun i to udstyrsvarianter, men der derudover kan der købes yderligere udstyr til ganske gode priser. Elektrisk solstoftag koster 13.000 kroner, læderrat 1.200 kroner mens en soundpakke med subwoofer og bedre højttalere koster 2900 kr. En såkaldt smartpakke med læderrat, p-sensor, el opvarmede og justerbare sidespejle, højde justerbart førersæde og varme i forsæderne løber op i 6900 kr.
Uanset variant kommer den hækmotoriserede Renault Twingo foreløbig kun med én motor – en 1,0 liter med 70 hk – i øvrigt én hk mere end de nye trillinger. Måske ser vi senere en udgave af Renaults glimrende, trecylindrede 0,9 liters motor med turbo og 90 hk, som findes i Clio og Captur. Det vil gøre den lette og baghjulstrukne Renault Twingo til en semi-GTI i mikroklassen – og understøtte det franske bilmærkes ambitioner om at skabe et mere sportsligt image.
Renault Twingo lanceres i Danmark den 6. september, men kan allerede bestilles nu. Det sidst er et udtryk for, at Twingo stadig står og tripper i garagen på et marked, hvor Hyundai’s nye i10 begynder at få fat, VW Up storsælger som altid og de spritnye trillinger Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo netop er rullet ud af pitten. Det forspring kan den danske Renault-importør måske tage toppen af ved at åbne op for forhåndsbestillinger af Twingo.