Der er skåret næsten trefjerdedele af olieprisen siden 2014, men reelt har det massive prisfald kun givet bilisterne en månedlig besparelse på under 300 kr.
Efter nye prisfald nærmer olieprisen sig 30 dollars pr. tønde, og dermed er prisen siden 2014 skrumpet ind til næsten en fjerdedel. Men hvorfor koster benzin og diesel så ikke blot en fjerdedel, når du tanker ude ved standerne?
Det forklarer Dansk Erhvervs cheføkonom, Steen Bocian, til finans.dk. Ser man på udviklingen i brændstofprisen, så ser regnestykket således ud:
Prisen på benzin 95 oktan er faldet fra en listepris på 13,25 kr. pr. liter den 1. juli 2014 til nu 10,82 kr. literen. Ved et normalt kørselsbehov på 20.000 km per år og en bil, der kører 15 km per liter, giver det en årlig besparelse på 3.240 kr.
Hvis man i stedet er i besiddelse af en dieselbil og lidt forenklet antager, at den har samme brændstoføkonomi, så er besparelsen stort set den samme nemlig 3.390 kr. på årsbasis. Dieselprisen er faldet fra 11,53 kr. pr. liter til 8,99 kr. literen.
”Udviklingen i benzinpriserne fylder meget i mange bilejeres optik, fordi priserne er så synlige, men reelt har det meget massive prisfald altså alene givet anledning til en månedlig besparelse på lidt under 300 kr., uanset om man bruger benzin eller diesel,” siger Steen Bocian til finans.dk.
Moms og afgifter holder priser oppe
Det skyldes, at moms og afgifter er med til at holde priserne på brændstof oppe. Ser man alene på benzinprisen, så vil den ikke kunne komme under 5,75 kr. pr. liter, selvom man hypotetisk set kunne angive olieprisen inklusive omkostninger til raffinering, transport, logistik og salg mv. blev sat til 0 kr.
Produktprisen har i 25 år ikke været lavere end 1,51 kr. pr. liter (januar 1999), men det er trods alt også noget lavere end de omtrent 4 kr., der er produktprisen i dag. Skulle det usandsynlige ske, at prisen atter når derned, vil det give en standerpris på 7,64 kr., når afgifterne bliver tillagt.
Det er naturligvis et godt stykke under den aktuelle listepris på 10,82 kr. pr. liter, men de høje afgifter gør, at det aldrig bliver rigtigt billigt at køre i bil i Danmark,” lyder det fra Steen Bocian.
Han har regnet sig frem til, at det niveau vil give en yderligere besparelse på 350 kr. om måneden for en gennemsnitlig bilist.
Men hører du til de ca. 100.000 danskere med et aktivt oliefyr i baggangen, så kan du glæde dig over yderligere en besparelse: Ifølge Dansk Erhverv ca. 8.000 kr. om året svarende til 670 kr. om måneden ved et gennemsnitligt forbrug på 2.500 liter pr. år.
Dertil kommer, at den lavere oliepris kan gøre andre varer og tjenester billigere.
Læs også: Benzinprisen er faldet…et par is i ferien