Aggressiv pris på Skoda Rapid

Skoda Rapid, der kiler sig ind mellem Fabia og den nye, større Octavia, skal koste fra 179.000 kr. Rapid’s trumfkort bliver masser af plads til prisen.

Alt tyder på, at priskrigen blandt de mindste biler er godt på vej til at rykke et par klasser op. Kia Ceed er et stærkt og veludstyret bud til 194.000 kr., Seat har netop offentliggjort tilsvarende priser for den velskabte Leon, og Chevrolet Cruze koster kun 10.000 kr. mere som rummelig stationcar. Og til foråret forventes Renault’s rumænske billigmærke Dacia at indtage Danmark med markedets suverænt laveste priser.

Nøgternt design og hård plastic i Skoda Rapids kabine - her har tjekkerne holdt prisen nede.
Nøgternt design og hård plastic i Skoda Rapids kabine – her har tjekkerne holdt prisen nede.

Nu melder Skoda Rapid sig også ind i kampen om de mest prisbevidste bilkøbere. Når nyheden får Danmarkspremiere 12. januar begynder priserne ved 175.000 kr. Det er billigt for en hatchback i 4,5 meter klassen, der er på størrelse med VW Jetta og Opel Astra sedan, men har en praktisk, stor bagklap i stedet for traditionelt bagagerum.

For at trykke prisen i bund har VW’s tjekkiske billigmærke benyttet et kendt Skoda-trick: Rapid er en bil i Golf-klassen, men teknisk baseret på en forlænget udgave af den mindre Skoda Fabia.

Resultatet er en lidt smalskuldret, men rummelig bil, der sætter trumf på med et enormt bagagerum på 500 liter.

Basisudgaven får en beskeden 75-hestes 1,2 liters motor med 3 cylindre, der kører 16,9 km/l i snit. Resten af motorprogrammet består af VW-koncernens kendte TSI og TDI motorer, der alle har turbo. Brændstofbesparende start-stop automatik er forbeholdt de dyrere udgaver, men ellers fedter tjekkerne ikke med noget i Skoda Rapid. Selv i billigste udgave er aircondition, el-ruder og fjernbetjent centrallås standard.

Første Skoda med genindvinding af bremseenergi
Omvendt skal der spares på noget, hvis man vil være blandt de billigste i klassen. I Rapid er det gået ud over finishen. Mens den større Octavia deler teknik med VW Golf 7 og angiveligt får fine materialer i kabinen, er der udelukkende brugt hård plastic i Rapid. Til gengæld skulle den grundlæggende kvalitet være i orden, ligesom køreegenskaberne er mere end godkendt, hvis man skal tro de første prøvekørsler.

Bortset fra basisudgaven med 3-cylindret motor bliver Rapid den første Skoda der får GreenTec motorteknologi. GreenTec er Skoda’ betegnelse for moderne sparetricks som start-stop automatik, genindvinding af bremseenergi og dæk med lav rullemodstand.

Læs tyske AutoBild’s første vurdering af Skoda Rapid.

Mere om Skoda Rapid og søsterbilen Seat Toledo.

Sikkerbil.dk om Skoda Rapid’s resultat i Euro NCAPs crashtest.

Priser på Skoda Rapid med Active udstyrs, inkl. lev.:

Skoda Rapid 1.2 MPI 75 hk: 179.000 kr.
Skoda Rapid 1.2 TSI 86 hk: 189.000 kr.
Skoda Rapid 1.2 TSI 105 hk: 199.000 kr.
Skoda Rapid 1.4 TSI DSG 122 hk: 229.000 kr.
Skoda Rapid 1.6 TDI 105 hk: 229.000 kr.

Merprisen for Ambition udstyr (fartpilot, el-spejle, varme i forsæder m.m.) er 10.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here