BYD Atto 2 kommer i løbet af foråret. Den kompakte crossover med beskedent batteri og rækkevidde kan blive BYDs billigste model i Danmark.
BYD har i forvejen det bredeste udvalg af elbiler af alle kinesiske bilmærker, og udvider nu med endnu en model i den billigste ende. Atto 2, der netop har haft premiere på biludstillingen i Bruxelles, er en kompakt crossover, der med en længde på 431 cm har stort set samme størrelse som Kia EV3. Men hvor Årets Bil i Danmark fås med relativt store batteripakker med lang rækkevidde, går kineserne en anden vej.
BYD Atto 2 kommer i første gang med et ret beskedent batteri på 45 kWh, der skal give en WLTP-rækkevidde på 312 km.
Dermed skal Atto 2 snarere konkurrere med mindre biler som Citroën ë-C3 og Hyundai Inster. Priserne er endnu ukendte, men vi vurderer, at BYD vil nærme sig de 200.000 kr., hvor man så kan tilbyde noget mere plads og udstyr end i de mindre konkurrenter. Senere kommer der en version med større batteri – formentlig 60 kWh – og en rækkevidde omkring 400 km.
Langsom lynladning
BYD Atto 2 er baseret på samme platform som den lidt større Atto 3 og minien Dolphin. Elmotoren yder 130 kW (177 hk) og trækker på forhjulene. Batteriet tager imod 11 kW vekselstrøm. BYD oplyser ikke max effekt for lynladning, men specielt hurtig bliver den ikke: 10-80 pct. tager 37 minutter trods batteriets overkommelige størrelse. Det svarer til en topeffekt på jævnstrøm omkring 80 kW, som vi også kender det fra søsterbilerne Atto 3 og Dolphin.
Til gengæld nyder BYD Atto 2 fordel af det beskedne batteri på badevægten: Nålen stopper ved 1.500 kg, og det gør den kompakte kineser til en letvægter blandt elbiler. Atto 2 scorer da også højt i effektivitet i den såkaldte Green NCAP-test med en vurdering på pæne 96 pct. og fem ud af fem grønne stjerner. Det er næsten på niveau med Tesla Model 3, der går for at være en af verdens mest effektive elbiler.
Batteriet er i øvrigt integreret i bilens bund, hvilket både øger pladsen og gør karrosseriet stivere til gavn for støj og køreegenskaber.
Varmepumpe er standard
Herhjemme forventer importøren at have Atto 2 ude hos de danske BYD-forhandlere i løbet af foråret.
Lige som priserne endnu ikke er på plads, gælder det samme for udstyrsniveauet. BYD plejer dog ikke at fedte med udstyret. Blandt andet kan vi regne med, at varmepumpe, der forbedrer effektiviteten i koldt vejr, stemmestyring samt mulighed for at bruge mobiltelefonen som nøgle bliver standard. Panoramaglastag bliver også en mulighed, formentlig mod merpris.
BYD Atto 2
Elektrisk crossover med forhjulstræk
Batteri: 45 kWh
WLTP-rækkevidde: 312 km
Opladning 10-80 pct.: 37 min.
0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 160 km/t
Længde/bredde/højde: 431/183/168 cm
Bagagerum: 400/1.340 liter
Anhængervægt: 750 kg