Kinesiske BYD Atto 3 har masser af udstyr. Men det er ikke nok til at bestå Euro NCAP-test af bilens aktive sikkerhedssystemer.
Hvert år strammer Euro NCAP skruen. Kravene til bilers sikkerhed skærpes, men måden, som bilerne klarer sig på, er vidt forskellig. I en netop udført test fungerer den kinesiske elbil BYD Atto 3’s aktive sikkerhed utilfredsstillende. Bilen får karakteren “kan ikke anbefales”.
Atto 3 (billedet øverst) dumper i testen, fordi dens adaptive fartpilot ikke er tilstrækkeligt intelligent til i tide at reagere på og bremse for holdende køretøjer. Den kan heller ikke aflæse færdselstavler korrekt.
Euro NCAP-testen vægter en sikker interaktion mellem assistentsystemerne og bilens fører. De systemer, der fungerer effektivt, men udramatisk, er klart de bedste, og her scorer BMW i5 og Mercedes C-Klasse topkarakteren “meget god”.
Også elbilerne VW ID.7 og Volvo EC40 er testet, og de scorer niveauet under med karakteren “god”.
Tre fokuspunkter
Test af bilers aktive sikkerhedssystemer har siden 2020 indgået i de prøvelser, som langt de fleste nye biler udsættes for af Euro NCAP. Denne test af udvalgte aktive sikkerhedssystemer er udført for mere grundigt at fokusere på, hvor effektive de er.
De tre fokuspunkter i testen er:
- Hvor effektivt systemerne holder bilen midt mellem vejstriberne på en kurvet motorvej.
2. Hvor effektivt assistenterne afkoder trafikken og griber ind for at undgå en kollision – eksempelvis når bilen nærmer sig en holdende eller langsomtkørende bil, eller når en overhalende uden varsel trækker ind foran. Bilens forudseenhed og evne til at bremse og advare føreren indgår i testen.
3. Endelig testes bilens aflæsning af hastighedstavler og måden, den holder øje med bløde trafikanter – fodgængere, cyklister og motorcyklister.
At BYD Atto 3 ikke består denne Euro NCAP-test stemmer meget godt overens med de indtryk, vi her på Hvilkenbil ofte har af kinesiske bilers aktive sikkerhedssystemer. Vi har ikke mulighed for at teste under samme forhold som Euro NCAP, men oplevelsen er ofte, at de kinesiske biler, selvom de har systemerne, ikke gør føreren tryg.
Euro NCAP-testen kan læses ved at klikke her.
Af redaktionen