Ny elektrisk udgave af Citroën C3 skal koste under 200.000 kr. og tilbyde klassisk, fransk affjedringskomfort. Rækkevidden bliver 320 km.
Stellantis-koncernen, der bl.a. består af Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler og Jeep, har længe sagt, at man vil satse på hurtigst muligt at tilbyde kompakte og billige elbiler. Ikke så underligt, eftersom flere af koncernens mærker som Citroën, Peugeot og Fiat historisk set har været stærke blandt de små biler i Europa.
Nu begynder Stellantis at sætte handling bag ordene. Citroën viser den nye C3, der med tilføjelsen ë-C3 bliver mærkets første rendyrkede elbil på en ny platform, som koncernen kalder for BEV.
Præcis som bilmoden dikterer det, er der tale om en høj crossover. Det moderigtige design skal give ë-C3 mere plads end i den nuværende C3 – også selv om den blot er blevet to centimeter længere. Samtidig lover Citroën kørekomfort fra øverste, franske hylde. Som standard får ë-C3 nemlig Citroëns berømte hydrauliske affjedring Advanced Comfort, der giver en særlig komfortabel kørsel på ujævn vej. Oven i alpehuen får vi også Citroëns såkaldte Advanced Comfort sæder med ekstra skum. Målet er at gøre ë-C3 til klassens komfortkonge.
Danmarks næst billigste elbil
ë-C3 skal også være kongen af lavpris. Med et LFP (lithium jern fosfat) batteri på relativt beskedne 44 kWh, kan prisen holdes under 25.000 euro. Det bør kunne oversættes til en pris herhjemme på lige under 200.000 kr., hvilket vil gøre Citroën ë-C3 til Danmarks billigste elbil næst efter Dacia Spring, der dog er på vej ud af markedet i den nuværende udgave.
En af forklaringerne på den lave pris er netop LFP-batteriet, der begynder at vinde frem i især mindre elbiler. Det er en batteritype med flere fordele: Ud over lavere pris end de mere udbredte lithium-ion batterier, kan LFP-typen uden problemer oplades til 100 pct. og benytter heller ikke råstoffer som kobolt og nikkel, der ofte udvindes under problematiske forhold.
Teknisk går Citroën ikke helt så skrabet til værks med mærkets nye elbil som rumænske Dacia. Rækkevidden på 320 km er hæderlig, og det gælder også ladetiderne. Du kan lade derhjemme med 11 kW og lynlade med op til 100 kW på farten. Ifølge Citroën tager det 26 minutter at lade batteriet fra 20 til 80 pct. Til gengæld er der sparet på kræfterne. Elmotoren yder 83 kW (113 hk) og har en topfart på 135 km/t, mens sprinten fra 0-100 km/t tager omkring 11 sekunder. Vi er altså langt fra Tesla-præstationer, men i praksis rækker kræfter og rækkevidde fint til danske fartgrænser og afstande.
Enkel instrumentering
Med til at holde prisen nede er en simpel instrumentering i basisudgaven ’You’. Du aflæser simpelthen basale informationer om hastighed og rækkevidde i et smalt bånd lige under forruden. Dermed er instrumenterne placeret over rattet, som vi allerede kender det fra søstermærket Peugeots såkaldte i-Cockpit.
I basisudgaven skal du også placere egen mobiltelefon i en holder midt på instrumentpanelet, der så gør det ud for en infotainmentskærm til musik, telefon og navigation. Ventilation og aircondition styres ved hjælp af klassiske knapper i midterkonsollen, hvilket faktisk letter betjeningen under kørsel.
I den dyrere ’Max’ udgave er der indbygget en 10-tommers infotainmentskærm med navigation, der også understøtter Apple Carplay og Android Auto. ’Max’ har også 17-tommer alufælge, to-farvet lakering, bakkamera, klimaautomatik og tonede ruder. Detaljer som fartpilot, automatisk nødbremse, LED-forlygter, p-sensorer bag, fartpilot og aircondition er altid standard i ë-C3.
Som hos Tesla er farvepaletten skåret ned til fem muligheder: Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey og Perla Nera Black. På ’Max’ versionerne peppes udtrykket op med et tag, der enten er malet hvidt eller sort.
Forspring til Citroën
Når ë-C3 begynder at trille af samlebåndet i slovenske Trnava, kommer de første biler til Danmark i løbet af foråret. Senere følger andre modeller i Stellantis-koncernen som en kommende Fiat Panda, der også baseres på teknikken i ë-C3.
Dermed ser det ud til, at Stellantis lever op til målsætningen om at blive blandt de første, der kan tilbyde en kompakt og prisbillig elbil i Europa. Og det kan få stor betydning i en del af markedet, der ikke blot er vigtig for danske bilkøbere, men også i den indbyrdes konkurrence mellem bilfabrikkerne.
Kinesiske bilmærker lurer i kulissen med flere billige elbiler. En af dem, BYD Dolphin, er netop ankommet og fås fra 235.000 kr. Det er dyrere end ë-C3, men Dolphin er også større og kraftigere, hvilket blot understreger, at konkurrencen kommer til at blive hård.
Blandt de andre mærker, der vil have en bid af den forventeligt store kage for kompakte og prisbillige elbiler, er Renault. Næste år sender det franske bilmærke en elektrisk Renault 5 på markedet i skarpt retro-design. Europas bilkæmpe nummer ét, Volkswagen, har annonceret den kompakte ID.2all, der angiveligt også skal ned omkring de 200.000 kr. Den elektriske folkevogn er dog først klar i 2026, og først herefter knopskyder den til andre mærke i VW-koncernen som f.eks. Skoda. Stellantis og Citroën ser altså ud til at komme hurtigst ud af startblokken med ë-C3.