Mønstret på et kvalitetsdæk kan sagtens slides ned til lovens mindstekrav og fortsat være både sikkert og komfortabelt, hævder den franske dækproducent Michelin.
Slid bare dækket ned til de lovpligtige 1,6 millimeters mønsterdybde. Dækket er sikkert nok og skifter du for tidligt, smider du bare penge ud af vinduet og øger miljøbelastningen.
Sådan lyder den noget overraskende melding fra dækproducenten Michelin. Under overskriften ‘Sandheden om slidte dæk’ vil den franske dækproducent omskrive den ellers velkendte historie om, at man bør udskifte bilens dæk, når der er tre mm mønster tilbage.
Michelins udmelding skal nok vække opsigt hos både forbrugere, diverse testorganisationer og selvfølgelig konkurrenterne, og handler først og fremmest om at skille de gode dækproducenter fra de dårlige. Producenterne af billige discountdæk sælger nemlig rigtigt mange dæk, og den del af kagen vil Michelin naturligvis gerne have tilbage.
Derfor siger Michelin, at dæk både bør testes nye og slidte. For der er markante forskelle på vejgreb og bremseevne på tværs af fabrikat og dæks levetid, hævder den franske dækproducent. Michelin ønsker simpelthen at ændre bilverdenens syn på dæktest og dækegenskaber.
Ifølge Michelin træder forskellene i dæks kritiske egenskaber, som vejgreb på våd og tør
vej, bremselængde og risiko for aquaplaning mere og mere entydigt frem, efterhånden som dækkene slides. Derfor bør bilindustrien ændre praksis for dæktest, så bilisterne får et mere reelt billede af deres dæks egenskaber i brug gennem hele dækkets levetid.
– Der er forskel på dæk, både når de er nye og efterhånden, som de bliver slidt. Vores tests viser, at forskelle i egenskaber træder markant tydeligere frem, efterhånden som dæk slides. Ikke mindst, når et dæk nærmer sig lovens minimumskrav til mønsterdybde. Her er der markant forskel på et premiumdæk og et billigt dæk. Vi vil gerne rette opmærksomhed på denne problematik, siger Marcus Karlsson, miljø- og trafiksikkerhedsansvarlig hos Michelin i Norden.
Kør dækket ned til lovgrænsen
Michelins egne tests viser, at nogle dækfabrikater præsterer næsten samme bremseegenskaber på våd vej som nogle nye dæk. Også selv om de er slidt til lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde. Det understreger, at mønsterdybde i sig selv ikke er en god indikator for, hvor godt et dæk reelt bremser på våd vej.
Derfor går Michelin nu aktivt ud med budskabet om, at bilister bør køre deres dæk ned til lovgrænsen på 1,6 mm. mønsterdybde og ikke allerede skifte dækkene ud ved 3 mm. Det har ellers i mange år været en anbefaling i branchen.
– Hvis forbrugerne udskifter deres dæk før tid, altså før den lovlige mindstegrænse, begrænser det produktets livslængde og giver forbrugerne en unødvendig udgift. Ud over, at det giver bilisterne en umotiveret meromkostning, der svarer til så meget som køb af et ekstra dæk årligt, er det rigtig skidt for miljøet, hvis dæk bliver skiftet ud for tidligt, forklarer Marcus Karlsson.
Beregninger fra Ernst & Young viser, at for tidlig udskiftning af dæk, altså ved 3 mm mønsterdybde i stedet for lovgrænsens 1,6 mm, vil medføre et merforbrug på 128 millioner dæk i Europa om året. Det svarer til ekstra ni millioner tons CO2 årligt og en merudgift for bilisterne på ca. seks milliarder Euro, alene i Europa.
Slidte dæk på tør vej
Når bilister tænker på dæk og sikkerhed, tænker de typisk på katastrofeopbremsninger på våd vej – og med god grund, da bremselængden øges på vådt underlag. Men i Europa er vejene oftest tørre. Selv i London er gaderne eksempelvis tørre 71 procent af årets dage, mens vejene i Sydfrankrig er tørre 85 procent af tiden. Derfor er bremseegenskaber på tør vej yderst vigtige for sikkerheden.
Michelins tests giver bilisterne en række gode nyheder. For så længe et dæk ikke er defekt, er slidte dæk faktisk med til at øge sikkerheden på tør vej. Lige som på racerbanerne, hvor ‘slicks’ altid er dækvalget på tør vej, gælder det også for almindelige bilister, at en slidt udgave af et dæk giver en kortere bremselængde på tør vej end et nyt dæk.
En anden fordel når dæk bliver slidte er, at rullemodstanden bliver mindre. Rullemodstanden på et dæk, som nærmer sig den lovlige mindstegrænse er således 20 procent lavere, end da dækket var nyt. Og da hver femte optankning går til at overvinde dækkenes rullemodstand, vil det at bevare dækkene på bilen helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm være mere brændstofeffektivt og hjælpe til at begrænse bilisters brændstofudgifter.
Slidte dæk på våd vej
Michelins tests viser også, at visse slidte dæk er lige så gode på våd vej, som visse nye dæk. Faktisk viser testene, at et premiumdæk, der er slidt til lovens mindstegrænse, kan præstere lige så godt som et spritnyt, billigere dæk. Så selvom det tilbageværende dækmønster har betydning ved opbremsning på våd vej, er et dæks egenskaber gennem hele dets levetid det afgørende for sikkerheden.
– Et dæks præstationer beror på mange faktorer: Materialer, gummiblanding, mønsterdesign, form på riller og lameller osv. Alle faktorer påvirker dækkets egenskaber gennem hele dets livslængde. Og da ikke alle dæk har de samme gode præstationer som nye, bliver forskellene mellem forskellige fabrikater markant forøget, når de bliver slidt. Faktum er, at et dæks bremselængde på våd vej og
evne til at modstå aquaplaning afhænger af dets samlede præstationer og ikke
alene af, hvor dybt dækmønsteret er, siger Marcus Karlsson.
Læs også: Dæktest – mange crossovers er på glatis