Flere investorer retter hård kritik mod Toyotas ledelse for at være fodslæbende i forhold til elbiler og ’ikke forstår, hvad der er på spil’.
Den japanske bilgigant Toyota er raget uklar med fem af virksomhedens investorer, deriblandt den danske pensionskasse AkademikerPension med mere end 140.000 medlemmer. De fem investorer er bekymrede for, om Toyota forstår alvoren af de miljøkrav, der verden over får konkurrenterne til at satse på en krævende omstilling til elbiler. Investorerne frygter, at Toyota risikerer at blive overhalet af mere fremsynede konkurrenter, hvilket vil gå ud over deres investeringer.
Forhistorien er, at Toyota har haft en tøvende tilgang til elbiler. Mens konkurrenter som VW, Mercedes, Renault, Nissan, Volvo og Hyundai/Kia for længst har kastet sig helhjertet ind i en omstilling til elbiler, har Toyota satset på hybridbiler og brint. Særligt hybridbiler, der både kører på benzin og strøm, og som Toyota kom først med, har været en succes for japanerne. Men nu strammer lovgiverne verden over miljøkravene i en grad, så benzin- og dieselbiler kan være fortid i 2030 eller endnu tidligere. Svaret ser ud til at være elbiler, og mens konkurrenterne sender en strøm af elektriske modeller på markedet, er Toyota først klar med sin første dedikerede elbil i 2022.
I forvejen bekymrede
Denne strategi bekymrer i forvejen investorerne, og forleden fik de så for alvor rynker i panden: Her kritiserede Toyotas topchef og formand for sammenslutningen af japanske bilproducenter Akio Toyoda (billedet), sin egen regerings beslutning om at forbyde nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035 for at nedbringe CO2-udledningen.
”Det, Japan har brug for nu, er at udvide sine teknologiske muligheder. Så må regler og lovgivning følge efter, synes jeg. Politik, der helt forbyder benzin- og dieselbiler, begrænser sådanne muligheder og kan også medføre, at Japan mister nogle af sine styrker,” sagde Akio Toyoda.
Udtalelsen har nu fået fem investorer til at rette hård kritik mod Toyotas topchef:
“Vi er oprigtigt bekymrede for, at Hr. Toyoda ikke ser ud til at være klar over, hvad der står på spil her,” siger direktør for den danske pensionskasse AkademikerPension Jens Munch Holst til Reuters.
Overvejer at sælge aktier
Ifølge Reuters overvejer AkademikerPension at udsende en investorudtalelse eller simpelthen sælge sin beholdning af Toyota-aktier, hvis der ikke sker forandringer efter en ’intens’ dialog med Toyota.
Reuters skriver videre, at AkademikerPension og de andre investorer frygter, at Toyota på den ene side kan tabe markedsandele til konkurrenter, der satser på elbiler, og på den anden side retfærdiggøre andre store virksomheders modvilje mod de forandringer, der skal til for at opfylde fremtidens klimamål.
Eller som en af de andre fem investorer, direktør Jan Erik Saugestad for det norske investeringsselskab Storebrand, udtrykker det:
”Fuldt elektrisk transport er afgørende, hvis vi skal nå klimamålene, og Toyota burde lede udviklingen i stedet for at forlænge produktionen af nye forbrændingsmotorer og derved forære deres markedsandele til andre virksomheder.”
En talsperson for Toyota har afvist at kommentere investorernes kritik, men siger til Reuters, at Toyota på et senere tidspunkt vil tale om klimaudfordringer.