Ford Kuga får det store facelift. Ny gearkasse forbedrer præstationerne, mens infotainment opgraderes med storskærm og 5G.
Opdateret 29. april med danske priser: Alle taler om elbiler, mens de engang så populære ladehybrider sakker agterud i salgsstatistikkerne. Men én af dem – Ford Kuga – hænger stadig meget godt på. I 2022 blev den Danmarks mest solgte bil og de seneste fire år har den også kunnet prale af at være Danmarks mest solgte ladehybrid.
Det er med andre ord en ægte dansker-darling, som Ford nu giver den store make-over. Og vi bruger det amerikanske udtryk helt bevidst. Mens en klassisk midtvejs-ansigtsløftning sædvanligvis kun består af kosmetiske ændringer som nye lygter for og bag og et par nye kulører på farvepaletten, går Ford et spadestik dybere med det nye facelift af Kuga.
Hurtigere acceleration
Ladehybrid-udgaven, der er langt den mest interessante på det danske marked, får en ny automatgearkasse. Det forbedrer præstationerne markant. Ydelsen stiger fra 225 til 243 hk, og det sender Kuga langt hurtigere ud af startblokken: 0-100 km/t tiden er nu 7,3 mod før 9,2 sekunder. Samtidig må Kuga fremover trække hele 2.100 kg på krogen mod før 1.500 kg. Det er usædvanligt meget for en bil i denne størrelse.
Indvendig er den store forandring, at infotainmentskærmen vokser fra 8 til 13 tommer og får Fords nyeste SYNC 4 teknologi med dobbelt så hurtig processor. Den indeholder bl.a. 5G-modem får bedre internetforbindelse og trådløs opkobling til Apple Carplay og Android Auto. Forskellige assistentsystemer for eksempelvis adaptiv fartkontrol er også blevet opgraderet.
I Danmark til sommer
Helt efter bogen er der naturligvis også arbejdet med designet. Mest iøjnespringende på fronten, hvor Fords facelift af Kuga medfører en større kølergrill. Helt i tidens modetrend fra elbilerne, er grillen pyntet med en gennemgående LED-lysstribe, der forbinder forlygterne. Endelig er farvepaletten udvidet med to nye lakeringer Desert Island Blue og Bursting Green.
Den opfriskede Ford Kuga kommer til Danmark til sommer. Priserne begynder ved 340.000 kr. for udgaven med Titanium-udstyr, mens ST-Line X og Active X med mere offroad-inspireret udstyr koster fra 370.000 kr.
Du kan læse mere om udstyr og priser på ford.dk.