Skoda Enyaq er blandt de mest populære elbiler i Danmark – både som ny og brugt. Nu kan den også kalde sig Årets Brugtbil 2024.
Populariteten er i forvejen høj, og nu er der mere anerkendelse til Skoda Enyaq: Den tjekkiske elbil er kåret som Årets Brugtbil i Danmark 2024.
Bag kåringen står en jury på i alt 18 medlemmer, sammensat af brugtbileksperter fra FDM, forhandlerorganisationen DBFU, Applus Bilsyn og en række bilmedier, herunder Hvilkenbil.
Formålet med kåringen af Årets Brugtbil er at sætte fokus på de vigtige elementer i et godt brugtkøb. Derfor vælger juryen Årets Brugtbil ud fra en vurdering af totaløkonomi, soliditet og værdi for pengene. Kåringen er et vigtigt pejlemærke for bilkøberne på et marked, hvor der hvert år sælges 430.000 brugte biler – eller næsten tre gange så meget som nybilmarkedet.
Ni ud af 18 førstepladser
Skoda Enyaq tog en ganske suveræn sejr i kåringen. Halvdelen af de 18 jurymedlemmer havde Enyaq på førstepladsen i den endelige afstemning. Det resulterede i en sikker førsteplads med 200 point foran en anden elbil, Cupra Born på andenpladsen, samt Skoda Octavia, VW ID.4 og Ford Kuga på de følgende pladser.
Skoda Enyaq: 200 point
Cupra Born: 170 point
Skoda Octavia: 85 point
VW ID.4: 80 point
Ford Kuga: 5 point
Kåringen understreger også, at elbiler nu vurderes til at være blandt de bedste brugtkøb. Det er tredje år i træk, at Årets Brugtbil er en elbil.
Kompetent allrounder
Hvilkenbil var blandt de ni jurymedlemmer, der havde Skoda Enyaq som vinder.
”Skoda Enyaq er i begrebets bedste forstand en kompetent allrounder, der både er praktisk, velkørende og har lave driftsomkostninger. Og så byder Enyaq, lidt pudsigt, på en bedre finish end søsterbilen VW ID.4. Største minus er et lidt højt strømforbrug – derfor bør man vælge udgaver med det store batteri på 77 kWh. Enyaq har solgt godt siden lanceringen, og det giver et stort udvalg på brugtmarkedet,” lød begrundelsen fra Hvilkenbils redaktør Jens Velling.
Hvilkenbil har både testet den oprindelige udgave af Enyaq samt den faceliftede udgave med kraftigere motor, der kom på markedet tidligere i år. I begge tests gav vi Enyaq mange positive bemærkninger med på vejen og en samlet bedømmelse på fem ud af seks mulige stjerner.
Også fra bilklubben FDMs jurymedlem var der roser til Årets Brugtbil:
”Skoda Enyaq er for mig den mest veludførte SUV fra Volkswagen-gruppen. Den har god indretning og god ladehastighed, og rækkevidden er tilstrækkelig for de fleste. Derudover virker bilens assistentsystemer godt, og der er mulighed for adaptive LED-forlygter, som fungerer glimrende for en bil i Enyaqs klasse. Biler bygget på MEB-platformen er udstyret med tromlebremser på bagakslen, som gør at rust på bagbremserne undgås. Højvoltsbatterierne er konstrueret, så det også muligt at reparere batteripakkerne på modulniveau. Dette gør det billigere at reparere batterierne, såfremt de skulle fejle, og ikke mindst gør det reparationerne mere klimavenlige,” siger Yasser Abaiji, teknisk konsulent hos FDM.
Lave driftsomkostinger
Skoda Enyaq vinder i en tid, hvor salget af elbiler er i kraftig vækst herhjemme, og hvor Enyaq er blandt de mest populære elbiler – både som fabriksny og som brugt.
Ud over klassiske kvaliteter som masser af plads, solid byggekvalitet og gode køreegenskaber, belønnes Skoda Enyaq også for lave driftsomkostninger.
Priserne på brugte elbiler er faldet markant i løbet af det seneste år, og har gjort totalomkostningerne ved at eje en elbil billigere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. En totaløkonomisk beregning fra Bilbasen viser, at det koster knapt 2,70 kroner at køre en kilometer i en Skoda Enyaq. Dermed placerer Årets brugtbil sig på et omkostningsniveau, som tiltrækker mange danskere.
Nøgletal for Skoda Enyaq
Antal brugte til salg: 373 (per 13. maj)
Tidligere ejeres vurdering på Bilbasen: 4,8 ud af 5
Serviceprisindeks: 99 (50 iV, 2021)
Billigste brugtbil til salg: 214.800 kr. (2021, 50 iV, 28.000 km)
Gennemsnitspriser: 338.000 kr.
Liggedage før salg: 38
Prisudvikling i 2024: – 6,9 pct.
Samlede ejeromkostninger (TCO), beregninger, fire års ejerskab/80.000 km kørsel i alt:
TCO: 2,68 kr./km
TCO indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift. Løbetid for finansiering: 84 mdr med 20% udbetaling, effektiv rente: 4,0%, billån indfries efter 48 måneder, og bil sælges i ren handel. Forsikringstager bosat i 5000 Odense C, 41 år, elitebilist. Kilde: Bilbasen.
Tidligere vindere
Det er 19. gang, at Årets Brugtbil kåres. Herunder kan du se de tidligere vindere.
2023: Hyundai Kona, årgangene 2019-2023
2022: Tesla Model 3, årgangene 2019-2021
2021: Hyundai i30, årgangene 2013-2018
2020: Seat Leon, årgangene 2012-2020
2019: VW Golf VII, årgangene 2013-2017
2018: BMW 1-serie, årgangene 2011-2015
2017: Ford C-MAX, årgangene 2010-2015
2016: BMW 3-serie, årgangene 2008-2012
2015: Mercedes C-klasse, årgangene 2007-2011
2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012
2013: Toyota Avensis, årgang 2007
2012: Honda Accord, årgang 2009
2011: Kia Ceed, årgang 2007
2010: Opel Astra, årgang 2005
2009: Ford Focus, årgang 2005
2008: Ford Mondeo, årgang 2004
2007: Mazda 6, årgang 2003
2006: Skoda Fabia, årgang 2001