Dieselos er sundhedsskadelig – og derfor skal dieseldrevne biler og lastbiler lukkes ude af byerne, har borgmestrene for Paris, Madrid, Athen og Mexico City besluttet.
Dieselmotoren ligner i stigende grad en dødsmærket teknologi. Efter at have været udråbt som miljøvenlig fordi den udleder mindre CO2 end benzinmotorer, er stemningen vendt.
Dieselskandalen hos Volkswagen har øget fokus på de mindre gode sider ved dieselteknologien i form af højere udslip af f.eks. sundhedsskadelige NOx-partikler. Samtidig er EU på vej med skærpede miljøkrav til forbrændingsmotorer. De vil i særlig grad ramme dieselmotorer, der skal forsynes med kostbare og komplicerede rensesystemer for at leve op til kommende miljøkrav.
Frankrig, hjemlad for tre bilmærker der i høj grad har satset på dieselbiler, går nu forrest i kampen mod dieselmotorer. Selv om andelen af dieselbiler her er helt oppe på 68 procent, har man udfaset den lavere afgift på dieselolie og indført en skrotpræmie på helt op til 10.000 euro, hvis man dropper sin gamle dieselbil til fordel for en ny elbil.
Drastiske tiltag er nødvendige
Nu går den franske hovedstad et skridt videre: På et topmøde i Mexico for borgmestrene i verdens 40 største byer, har Paris sammen med Athen, Madrid og Mexico City forpligtiget sig til at indføre et forbud mod dieseldrevne køretøjer inden for bygrænsen. Forbuddet skal forbedre luftkvaliteten og skal træde i kraft fra 2025. Det skriver automotorsport.se.
”Vi borgmestre har tidligere sagt, at klimaforandringer er en af de største udfordringer, som vi står over for. Nu tilføjer vi, at vi ikke længere kan acceptere luftforurening og de helbredsproblemer og dødsfald som den medfører. At løse så stor en udfordring kræver drastiske tiltag, og vi vil opfordre bil- og busproducenterne til at hjælpe os,” sagde Anne Hidalgo, borgmester i Paris og ordfører for de 40 byer på borgmestertopmødet i Mexico City.
Initiativet er blot ét af mange, som storbyer verden over løbende indfører i et forsøg på at dæmme op for luftforureningen. De veksler fra miljøzoner, som vi kender det fra tyske byer til delvist eller totalt kørselsforbud på dage, hvor kræftfremkaldende ‘smog’ er særligt slem.
Læs også: Fransk ‘non’ til dieselbiler