Flere billige biler kan være på vej

Økonomisk krise tvinger bilfabrikkerne til at lave billige biler. Discountmærket Dacia er måske blot det første, der er på vej til danske bilkøbere.

Når Renaults rumænske discountmærke Dacia senere i år slår bunden ud af det danske bilmarked med sensationelt lave priser, er det måske kun begyndelsen på en regulær bølge af billige biler. Med fortsat økonomisk krise på afgørende bilmarkeder som Europa og Japan er bilproducenterne nemlig tvunget til at fremstille biler, som forbrugerne har råd til.

Hvor billige discountmærkerne er, viser prisen på storfamiliebilen Dacia Lodgy. Med plads til syv personer og dieselmotor, skal Dacia koste omkring 150.000 kr. i Danmark – det er cirka halv pris sammenlignet med konkurrenter som Citroën C4 Picasso og Renaults egen Grand Scenic.

Renault er længst fremme med den nye discount-strategi. Ved at benytte lettere bedaget Renault-teknik og producere billigt i Rumænien under navnet Dacia, kan prisen trykkes helt i bund. Men faktisk tjener Renault rigtigt gode penge på Dacia – i mange lande sælges de billige Dacia-biler nemlig under det finere Renault-navn til højere priser.

Renault har da også netop udvidet Dacia-satsningen ved at overtage kontrollen med russiske Lada og får dermed direkte adgang til det lukrative russiske bilmarked. Det sker i samarbejde med alliancepartneren Nissan, der vil bruge bilproduktionen i Rusland som springbrædt til at genoplive det gamle Datsun-navn. Datsun bliver simpelthen Nissans svar på Dacia. Ifølge den japanske fabrik skal den billigste Datsun koste helt ned til 2.300 euro eller hvad der svarer til ca. 18.000 danske kr. før afgifter. I første omgang skal Datsun dog kun sælges i Rusland, Indien og Indonesien – det sker i 2014.

Truslen fra Nissan og Renault’s succes med Dacia vil få flere bilmærker til at søsætte lignende discountbiler, vurderer analytiker Cristoph Stuermer fra analysefirmaet IHS Automotive.”Hvis de vil overleve, bliver de nødt til det,” siger han til branchebladet Automotive News.

VW overvejer billigmærke
Mægtige Volkswagen er blandt dem, der angiveligt er på vej ned i discount-segmentet. For nylig udtalte VW, at de er langt med overvejelser om at lave et nye billigmærke, der skal sælges for mellem 5.000 og 7.000 euro, hovedsageligt i udviklingslande. Sådan lød den oprindelige plan også for Dacia, men siden har mærket været så stor en succes i bl.a. Tyskland, at Dacia nu også er på vej til Danmark. Det samme kan ske for VW og Nissans billigmærker – netop i Danmark vil de høje bilafgifter gøre prisfordelen ekstra stor.

Den franske PSA-koncern – Citroën og Peugeot – satser også på billigbiler som en vej ud af krisen. Her handler det i første omgang om billigere, mere simple udgaver af Citroën C4 og Peugeot 308. PSA satser i første omgang på det russiske og kinesiske marked samt landene omkring Middelhavet, men også her gælder det, at bilerne hurtigt kan finde vej til vesteuropæiske lande, hvis efterspørgslen er der.

Rammer bølgen af discountbiler for alvor Europa, kan det lægge yderligere pres på priserne på både nye og brugte biler, vurderer flere analytikere ifølge Automotive News.

Læs mere:

Renault tager kontrol over Lada

Dacia smider prisbombe på det danske marked

Dacia kan udvide priskrig til større biler

Peugeot vil aldrig mere lave nye numre

[email protected] 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here