I fejden mellem franske Renault og fransk-dominerede Stellantis passerede Renault i december for første gang sin ærkerival.
Sejren er lille, men sød og tåler nok at blive skyllet ned med et glas fransk champagne af fineste slags. I december solgte Renault-koncernen nemlig for første gang nogensinde flere biler end hele Stellantis-koncernen i Europa.
Peugeot- og Citroën-dominerede Stellantis har endda otte bilmærker under hatten, Renault har kun tre. Men selv dissekeret ud i lutter franske detaljer overgik Renault med 72.552 solgte og Alpine med 608 solgte Stellantis’ franske mærker Peugeot (45.364), Citroën (23.420) og DS (2.727) med godt 1.600.
Tæller vi alle mærker med i begge koncerner – detaljer om salget nederst i artiklen – solgte Renault-koncernen i december lidt over 130.000 biler i Europa. Stellantis solgte 126.000. I december 2023 var Renault-salget på knap 112.000. Stellantis-butikken noterede et salg på lidt over 135.000.
Renault kan dermed notere en fremgang fra december 2023 til samme måned året efter på 16,6 procent, mens Stellantis må se et minus på 6,7 pct.
Ballade i butikken
Den slags må gøre ondt i ikke mindst den franske del af Stellantis-sjælen, der i forvejen er hårdt prøvet af uro på direktionsgangene, strategisk famleri og vigende salgstal. I begyndelsen af december røg topchef Carlos Tavares med dags varsel ud – han havde ellers gennemført fusionen i 2021 mellem franske PSA og amerikansk-italienske Fiat Chrysler.
Stellantis’ “bærende” mærke, Peugeot, leverede i 2019 over 1,4 millioner biler globalt, men i 2023 var tallet faldet til under 1,1 mio. I Europa faldt den samlede Stellantis-koncerns salg fra godt 2,1 mio. biler i 2023 til under to mio. i 2024. En nedgang på 7,3 pct.
Renault-koncernens samlede Europa-salg steg med 3,2 pct. fra 2023 til 2024, viser de nyeste tal fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). Totalsalget var i 2024 knap 1,3 mio. styk.
Renault satser hårdt på elbiler og har i øjeblikket langt stærkere kort på hånden end Stellantis. Samtidig har Renault-koncernen en betydelig trumf i rumænske Dacia. Rumænerne producerer billige fossilbiler til de europæiske lande, der ikke er hoppet med på elbil-vognen endnu. Dacia trækker dermed trække salgstal og økonomi i den rigtige retning.
Stellantis’ italienere hænger
Ret beset præsterede de to store franske mærker under Stellantis-hatten sig ikke på nogen måde katastrofalt på det europæiske marked i 2024. Peugeot gik fra 2023 til 2024 frem med 0,6 pct., mens Citroën gik tilbage med 2,8 pct.
Men ikke-franskmændene gik det værre for. Opel/Vauxhall var i minus med næsten 10 pct., men dem, der for alvor trækker ned i Stellantis-regnskabet, er den italienske del af butikken. Både Fiat, Abarth, Alfa Romeo og Lancia gik tilbage fra 2023 til 2024 – alle med tocifrede minusprocenter.
Renault vs. Stellantis i Europa 2024
Antal biler | Antal biler | Antal biler | Antal biler | Ændring | |
dec. 2024 | dec. 2023 | 2024 | 2023 | i procent | |
Stellantis i alt | 126.091 | 135.079 | 1.969.594 | 2.125.142 | -7,3 |
Peugeot | 45.364 | 38.167 | 641.264 | 637.178 | 0,6 |
Opel/Vauxhall | 26.660 | 30.568 | 414.012 | 457.603 | -9,5 |
Citroën | 23.420 | 21.730 | 358.828 | 369.225 | -2,8 |
Fiat/Abarth | 13.615 | 25.598 | 304.066 | 382.174 | -20,4 |
Jeep | 8.969 | 9.234 | 130.473 | 126.811 | 2,9 |
Alfa Romeo | 4.088 | 3.458 | 44.918 | 50.078 | -10,3 |
DS | 2.737 | 2.784 | 37.480 | 48.276 | -22,4 |
Lancia/Chrysler | 724 | 3.021 | 32.649 | 44.877 | -27,2 |
* Andre | 514 | 519 | 5.904 | 8.920 | -33,8 |
Renault i alt | 130.097 | 111.580 | 1.282.453 | 1.242.229 | 3,2 |
Renault | 72.552 | 65.712 | 699.214 | 681.058 | 2,7 |
Dacia | 56.937 | 45.160 | 578.935 | 557.154 | 3,9 |
Alpine | 608 | 708 | 4.304 | 4.017 | 7,1 |
* Dodge, Maserati, RAM
|
|||||
Kilde: ACEA |
Af redaktionen