Priskrig gør elbiler til et godt køb – også blandt de dyre modeller. Vi peger på de tre bedste elbiler og en outsider til en halv million kr.
Mere end et år efter at Tesla indledte en priskrig på elbiler, fortsætter priserne med at falde. Som forbruger har du alle muligheder for at gøre et godt køb.
Ikke mindst hvis du har op til en halv million kroner på bilbudgettet. I denne klasse finder du mange af de bedste elbiler. Her får du nemlig ikke bare masser af power, udstyr og rækkevidde. Sammenlignet med tilsvarende fossilbiler sparer du ekstra meget på at vælge en elbil – både når det gælder specifikationer og udstyr, men også på driftsomkostningerne. De store, dyre fossilbiler kører sjældent langt på literen, og det ’straffes’ mere end nogensinde med høje brændstofpriser og stigende ejerafgift.
Bør man vente?
Men bør jeg ikke vente på yderligere prisfald og bedre batterier, lyder to af de spørgsmål, som redaktionen oftest får.
Vores umiddelbare svar er nej. Priserne vil falde yderligere, men udviklingen kommer især til at ske gennem øget udvalg af små og prisbillige elbiler. Er du i markedet for mellemstore og dyrere elbiler, forventer vi i højere grad øget konkurrence på udstyr og teknologi. Altså et mere ’teknisk’ kapløb, der i mindre grad handler om priser.
Udviklingen af bedre batterier er allerede i gang. Den sker gradvist, og med en reel rækkevidde på 400 km samt hurtig opladning er der i dag ingen grund til at vente på f.eks. de meget omtalte faststof-batterier. Dels kan du komme til at vente mange år endnu, dels er der det med driftsomkostningerne. Med den nuværende batteriteknologi er det langt billigere at køre el- end fossilbil. Og du vil opleve, at det også er mere komfortabelt og ’magtfuldt’ at cruise afsted i en af markedets bedste elbiler, hvor der altid er rigeligt med kræfter og masser af udstyr.
Overvej privatleasing
Er du stadig i tvivl, kan du gøre som stadig flere danskere: De privatleaser deres første elbil. Så kender de præcist den månedlige udgift, og skal ikke være bekymrede for hverken yderligere prisfald eller pludselige teknologispring, der sender værditabet i frit fald. Uanset løsning er vores anbefaling klar: Skal du alligevel købe ny bil, vil elbil for langt de fleste være den bedste løsning.
Spørgsmålet er så; hvilke elbiler er de bedste i klassen op til 500.000 kr.?
Hvilkenbil har tidligere anbefalet de – efter vores vurdering – bedste elbiler i klassen op til 250.000 kr. og i klassen op til 350.000 kr.
Her rykker vi en klasse op og peger på markedets tre bedste elbiler op til 500.000 kr. Vurderingen er baseret på vores egne testkørsler, kendskab til det samlede marked og ikke mindst de aktuelle priser.
Herunder kan du se tre svar på 500.000 kroners spørgsmålet. Vi giver også et bud på en spændende ’dark horse’, hvis du har mod på en elbil, der ikke bare rimer på snusfornuft, men mere følelsesladede værdier som køreoplevelse, design og wauw-faktor.
1. Tesla Model Y
Valget af vores nummer ét er hårfint. Nummer to vil være et bedre valg for dem, der nok vil skifte til elbil, men i øvrigt ikke overraskes og udfordres alt for meget.
Men er du til overraskelser (flest positive) og en ny måde at tænke bil på, er verdens mest solgte bil, Tesla Model Y, den bil vi først anbefaler i klassen op til 500.000 kr.
Meget er sagt og skrevet om Tesla. Betjeningen, hvor alt foregår på én, centralt placeret skærm, det minimalistiske design og al virakken om Tesla-ejer Elon Musk gør fortsat, at mange enten elsker eller hader mærket.
Vores nøgterne vurdering er, at Model Y ganske enkelt tilbyder dig ekstremt meget elbil for pengene. El-teknisk fungerer Model Y fremragende, softwaren lige så, den kører langt på strømmen og ’plug & charge’ opladning på Teslas Supercharger-stationer gør langture til en leg. Læg hertil en enormt rummelig kabine og et gigantisk bagagerum, og du har en elbil, der bedre end de fleste tackler alt fra hård hverdag til eventyrlige ferierejser.
Prisen er trumf
Trumfkortet er prisen. Konkurrenterne haler ind på Tesla, men sidste års meget omtalte prisnedsættelser giver fortsat Model Y lidt mere power og udstyr end rivalerne. Især hvis du vælger den nye mellemudgave, der kombinerer det store batteri med baghjulstræk. Her får du 600 km rækkevidde, lynladning med op til 250 kW og stadig rigeligt med kræfter.
Ved at droppe firehjulstræk og frontmotor med endnu flere kræfter sparer du penge på forsikring. Uden at gå ned på udstyr. Selv panoramaglastag, anhængertræk og metallak (hvis du kan lide hvid) er standard.
Vores største anke går på affjedringen, som mangler noget finesse. Det bliver helt sikkert rettet med den samme opgradering, som den mindre Model 3 fik sidst i 2023. Forvent også bedre støjdæmpning, nye og bedre lygter for og bag samt et farvel til stilkene, der styrer afviserblink og gearvalg. Det sidste understreger, at Model Y ikke er for alle. Men kan du leve med tosserierne eller genialiteterne – alt efter temperament – er Model Y vores favorit i klassen op til den halve million kr. Og ikke bare fordi du kan ’nøjes’ med at betale 385.000 kr. for herlighederne.
Fakta: Tesla Model Y Long Range baghjulstræk
Pris: 385.000 kr.
Batteri: 75 kWh
Rækkevidde: 600 km (std. hjul)
Motor: 250 kW (340 hk)
AC/DC ladning 11 kW/250 kW.
2. Skoda Enyaq
Skoda Enyaq er en gammel kending, der ligner sig selv. Men tag ikke fejl. Bag det skarptskårne design har Enyaq fået en teknisk overhaling, der med kirurgisk præcision forbedrer de få svagheder, som bilen havde tidligere: En ny motor yder 82 heste ekstra, bruger mindre strøm og øger rækkevidden til pæne 557 km. Lynladning sker nu ved 135 i stedet for 120 kW, og infotainmentskærmen er blevet større og begavet med langt bedre software. Du får også langt mere udstyr i Premium-udgaven, der samtidig er blevet 40.000 kr. billigere.
Som de spørger: What’s not to like?
Skoda Enyaq er elbilen, som vinder et væld af traditionelle fossil-fans over på ’den grønne side’. Det gør den, fordi de – i store træk – straks genkender Skoda-designet, indretningen og betjeningen fra deres Fabia, Octavia og Karoq’er. Og begejstres over alle forbedringerne som endnu mere plads, massivt kraftoverskud og en yderst komfortabel køreoplevelse.
Velkendt og intuitiv
Enyaq er smart og moderne, men gør ikke elbilen til et fartøj fra det ydre rum. Tværtimod er den blandt de elbiler, der tilbyder flest velkendte, klassiske trykknaper og greb, der sidder præcist, hvor de altid har siddet i en Skoda. Det gør tilvænningen hurtig og intuitiv – vi forstår godt, at Enyaq er blandt de bedste sælgende elbiler i Danmark.
Med opdateringen er en god bil blevet endnu bedre. Enyaq er et perfekt sted at starte, hvis du vil skifte den gamle diesel-SUV ud med en elektrisk ditto.
Og er der virkelig ikke noget at brokke sig over? Kun lidt småtterier. Vi savner et frunk til ladekabler, og som Model Y snubler den endnu tungere Enyaq lidt over skarpe ujævnheder ved lav fart. Ellers er den også et eksempel på, at du kan nøjes mindre end 400.000 kr. for at få en køreoplevelse i halv-million-kroners-klassen.
Fakta: Skoda Enyaq 85 Premium
Pris: 380.000 kr.
Batteri: 77 kWh
Rækkevidde: 557 km
Motor: 210 kW (286 hk)
AC/DC ladning 11 kW/135 kW.
3. VW ID.7
Vi bliver i Volkswagen-koncernen med vores tredjevalg, VW ID.7. Og det er netop årsagen til, at den fem meter lange el-limousine må ’nøjes’ med en tredjeplads.
Forklaringen kommer her: ID.7 benytter i store træk samme teknik som Skoda Enyaq. Motoren er præcis den samme, softwaren stort set selv om ID.7 har et lækkert head-up display som standard, men platformen er gjort længere, så den enorme, fem meter lange ID.7 tilbyder fyrstelige pladsforhold på bagsædet.
Pladsen er en af de store styrker ved ID.7. Her overgår den faktisk en luksus-elbil som BMW i5, der koster over 600.000 kr. og blev kåret til Årets Bil i Danmark 2024.
Finish og byggekvalitet følger også godt med, og udstyrslisten er nærmest overdådig i Style. Tilmed er ID.7 allerede sat ned to gange, så du får det hele for rimelige 472.000 kr.
Hægter ikke Skoda af
Når vi alligevel ikke sender ID.7 helt til tops, skyldes det to ting: Størrelsen er også bilens hæmsko, for du er aldrig i tvivl om, at du kører i en enorm bil, der vejer 2,3 tons. Fint på motorvejen, men ikke helt tilfredsstillende i by og på landevej, hvor ID.7 fremstår en lille smule tung og klodset.
Den anden ting er, at ID.7 ikke for alvor distancerer sig fra den langt billigere Skoda Enyaq. De deler også teknik, og det får tjekkerne mest ud af: Enyaq er lige så rummelig, selv om den er mere kompakt, og opfører sig faktisk også mere agilt på vejen. Du kan dog opgradere ID.7 med luftaffjedring, og så mærker du forskel i komfort.
Med sit lavere karrosseri presser ID.7 også flere kilometer ud af det samme batteri. Er du på udkig efter en bundsolid elbil til lange ture, er ID.7 et udmærket alternativ til dyrere premiumbiler som Mercedes EQE og BMW i5. Og så fås den som endnu mere rummelig stationcar. Betragt den som en elektrisk Passat – og det er ment som en kompliment.
Fakta: VW ID.7 Style
Pris: 472.000 kr.
Batteri: 77 kWh
Rækkevidde: 614 km
Motor: 210 kW (286 hk)
AC/DC ladning 11 kW/175 kW.
’Dark Horse’: Tesla Model 3 Performance
Så er den gal igen; vi peger på en Tesla i kategorien ’dark horse’ blandt elbiler op til den halve million kroner.
Men vi står selvfølgelig ved det, for der er tale om den netop opgraderede ’Highland’ udgave af Model 3 Performance. Ja, der mangler stilke til afviserblink og gear, du skal kigge på centerskærmen for at se hastigheden, og nej, den fås ikke med anhængertræk.
Alt det glemmer du bare, når du begynder at udforske, hvad firehjulstræk, 380 kW (516 hk) og knivskarp styring uden krængning giver af køreglæde i markedets letteste elbil (i forhold til kræfterne). 0-100 km/t er nået på 3,2 sekunder, og fartfesten slutter først på den hurtige side af 260 km/t. Du skal med andre ord både stå tidligt op, have et M3 skilt på bagsmækken og betale fire gange så meget for din BMW for at kunne følge med.
Sagen er nemlig, at Model 3 Performance er ægte sportslig, dynamisk og sygt hurtig for sølle 440.000 kr. Det er, som det hedder på nudansk, mindblowing. Læg hertil, at Performance-udgaven også har fået den store opgradering med lyddæmpende glas hele vejen rundt, bedre materialer i kabinen, forbedrede hjulophæng, bedre aerodynmik og – endelig – ægte bucket-sportsforsæder.
Tesla Model 3 Performance er med andre ord ualmindeligt svær at komme uden om, hvis du drømmer om en sportslig elbil, der virkelig slår gnister.
Fakta: Tesla Model 3 Performance
Pris: 440.000 kr.
Batteri: 75 kWh
Rækkevidde: 528 km
Motor: 380 kW (516 hk)
AC/DC ladning 11 kW/250 kW.